Τα «ηλεκτρονικά τιμολόγια» και το σύστημα My data είναι ήδη εδώ. Μια τεράστια μεταρρύθμιση στον χώρο της φορολογικής πολιτικής η οποία αποσκοπεί στο να βάλει τέλος στο φαινόμενο των εικονικών τιμολογίων και της φοροκλοπής ειδικά από τον ΦΠΑ φέρνει τα πάνω - κάτω στην αγορά και ήδη προκαλεί εντάσεις. Εντάσεις στις τάξεις των λογιστών οι οποίοι βλέπουν τη δουλειά τους να αυξάνεται – κάτι που σημαίνει ότι αργά ή γρήγορα θα αξιώσουν και υψηλότερες αμοιβές από τους πελάτες - εντάσεις και στους επαγγελματίες οι οποίοι καλούνται να ανταπεξέλθουν σε μια άκρως απαιτητική διαδικασία με δεσμευτικές και σφικτές ημερομηνίες οι οποίες φτάνουν ακόμη και στο… απόλυτο: σήμερα να εκδίδεται το τιμολόγιο, σήμερα να αποστέλλονται και τα στοιχεία του στην ΑΑΔΕ μέσω της νέας πλατφόρμας My DATA.
Από την 1η Νοεμβρίου, όλοι ανεξαιρέτως οι επαγγελματίες θα πρέπει να στέλνουν στην πλατφόρμα τα στοιχεία των εσόδων τους. Τα στοιχεία κάθε τιμολογίου εσόδων, θα πρέπει να αναγράφονται στην ειδική εφαρμογή που έχει αναπτύξει η ΑΑΔΕ. Αν τα τιμολόγια είναι λιγότερα από 50 τον χρόνο (κάτι που κρίνεται ανάλογα με το περιεχόμενο της περυσινής συγκεντρωτικής κατάστασης πελατών – προμηθευτών) ή αν τα έσοδα είναι μικρότερα των 50.000 ευρώ τον χρόνο, ο επαγγελματίας που τηρεί βιβλία β’ κατηγορίας έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί την «ειδική φόρμα καταχώρησης» δηλώνοντας ένα προς ένα τα στοιχεία των τιμολογίων του. Αν πάλι, δεν πληροί κανένα από τα δύο κριτήρια (δηλαδή και κόβει πάνω από 50 τιμολόγια τον χρόνο και έχει έσοδα πάνω από 50.000 ευρώ) τότε η επιχείρηση ή ο επαγγελματίας οφείλει να αποκτήσει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα κάνει τη δουλειά της αυτόματης έκδοσης των τιμολογίων σε ηλεκτρονική μορφή. Και αυτό ήταν το πρώτο σημείο για το οποίο προκλήθηκαν αντιδράσεις: η υποχρέωση των επιχειρήσεων να προμηθευτούν λογισμικό το οποίο έχει οικονομικό κόστος. Η ΑΑΔΕ έδωσε την απάντηση και προχώρησε στη δωρεάν διάθεση αντίστοιχης εφαρμογής η οποία επιτρέπει την ηλεκτρονική έκδοση τιμολογίων.
Το δεύτερο πεδίο εντάσεων έχει να κάνει με τα χρονοδιάγραμμα. Ενώ οι «μικροί» με τα έσοδα κάτω των 50.000 ευρώ θα έχουν περιθώριο μέχρι τις 20 του επόμενου μήνα να ενημερώνουν τα βιβλία τους, οι μεγάλες επιχειρήσεις θα πρέπει να το κάνουν σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, όλες οι καταχωρήσεις θα πρέπει να «χαρακτηρίζονται»: πώληση εμπορευμάτων, παροχή υπηρεσίας, αγορά πρώτων υλών κλπ. Εκτός από την 1η Νοεμβρίου που είναι η ημερομηνία καθολικής έναρξης του εγχειρήματος (για τις επιχειρήσεις με έσοδα άνω των 100.000 ευρώ η διαδικασία έχει ξεκινήσει από την 1η Οκτωβρίου) υπάρχουν μπροστά μας δύο ακόμη κομβικές ημερομηνίες:
- Η πρώτη είναι η 1/1/2022. Από αυτή την ημέρα και μετά, θα πρέπει να τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα. Αυτόματη ανάρτηση των τιμολογίων για τους μεγάλους και ηλεκτρονική καταχώρηση έως τις 20 του επόμενου μήνα για τους μικρούς.
- Η δεύτερη είναι η τελευταία εργάσιμη του Μαρτίου. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχουν περαστεί στο σύστημα όλα τα τιμολόγια εσόδων από την αρχή του 2021 και μετά.
Το My DATA αποσκοπεί στο να γίνει ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των φορολογικών αρχών καθώς θα επιτρέψει να εντοπίζονται ελεγκτικοί στόχοι από το… γραφείο του ελεγκτή. Επίσης, αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε αναδιατάξεις δυνάμεων στο λογιστικό επάγγελμα καθώς πλέον η εξυπηρέτηση ενός επαγγελματία πελάτη γίνεται ιδιαίτερα απαιτητική υπόθεση. Το διάστημα προσαρμογής θα είναι δύσκολο. Και ειδικά από το τέλος της φετινής χρονιάς που θα γνωστοποιηθούν (με νόμο) τα πρόστιμα μη εφαρμογής της νέας υποχρέωσης, η κατάσταση θα γίνει ακόμη πιο εκρηκτική. Μια από τις πιο δύσκολες μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών στη φορολογία ξεκινάει.