Νέα χρηματοδοτικά εργαλεία έρχονται να στηρίξουν ακτοπλοΐα και ναυπηγική βιομηχανία, με την ελληνική κυβέρνηση να βρίσκεται σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δημιουργία ενός χρηματοδοτικού εργαλείου προκειμένου να υποστηριχθεί ο μετασχηματισμός του ελληνικού στόλου ώστε να περιοριστούν οι εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου και να στηριχθούν τα ελληνικά ναυπηγεία, όπως ανέφερε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας.
Η ανάγκη χρηματοδότησης και δημιουργίας νέων χρηματοδοτικών εργαλείων ώστε να υπάρξει παράθυρο εισροής νέων κεφαλαίων τονίστηκε χθες στο 1ο Συνέδριο της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, από τον Εκτελεστικό Πρόεδρο της ATTICA GROUP κ. Κυριάκο Μάγειρα και τον Πρόεδρο & CEO του ομίλου ONEX, κ. Πάνο Ξενοκώστα στη διάρκεια συζήτησης με τον υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα.
Ο υπουργός Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στο όραμα της κυβέρνησης για την αναβίωση του ναυπηγικού κλάδου στη χώρα που έσβηνε τα προηγούμενα χρόνια ενώ οι εργαζόμενοι έχαναν δουλειές και ελπίδα. «Σε κανέναν δεν αρέσει η εικόνα σε τουριστικό προορισμό της χώρας να βλέπει ένα φουγάρο με μαύρο καπνό να βγαίνει από τα πλοία όσο περιμένει να αποβιβαστεί ή να επιβιβαστεί. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει» σημείωσε και ανέφερε τις πρωτοβουλίες που έχουν έως σήμερα λάβει χώρα για το πρασίνισμα και τον εξηλεκτρισμό των πλοίων καθώς και των λιμανιών. Υπογραμμίζοντας δε την τεράστια ευκαιρία που ανοίγει αυτή η μεταβατική περίοδος της ακτοπλοΐας παγκοσμίως για τα ναυπηγεία, ανέφερε πως τα τελευταία χρόνια τα πλοία που έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως με μεταβολή είναι περισσότερα από εκείνα για χρήση LNG. «Πρέπει να επενδύσουμε στην καινοτομία και την έρευνα» κατέληξε ο Υπουργός.
Από την πλευρά του ο Κυριάκος Μάγειρας, σημείωσε ότι η Attica είναι έτοιμη για την επόμενη μέρα της ελληνικής ακτοπλοΐας, μέσα από ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα έως 1 δισ. ευρώ το οποίο όχι μόνο έχει σχεδιαστεί αλλά έχει ήδη αρχίσει να υλοποιείται. Ένας πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, ψηφιακού μετασχηματισμού ενσωμάτωσης τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και περιβαλλοντικής αναβάθμισης των πλοίων.
«Η ακτοπλοΐα είναι ένα εθνικό προϊόν, τόνισε και καλούμαστε να την αντιμετωπίσουμε ως μέρος της εθνικής μας υποδομής που λειτουργεί αναπτυξιακά και καλύπτει τις ανάγκες της νησιωτικής Ελλάδας. Βεβαίως για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται όχι μόνο να εκσυγχρονιστούν τα πλοία αλλά και οι λιμενικές υποδομές.
Περιμένουμε να γίνουν επενδύσεις στα λιμάνια ώστε η χώρα μας να έχει τις υποδομές που αντιστοιχούν στο τουριστικό προϊόν που θέλουμε να πουλάμε. Χτίζουμε 5στερα ξενοδοχεία σε προορισμούς που έχουν λιμάνια ενός αστέρος. Χρειαζόμαστε σύγχρονα λιμάνια με υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας και ποιοτικές υπηρεσίες».
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην συγχώνευση με την ΑΝΕΚ, σημειώνοντας ότι «Η Attica έχει ολοκληρώσει την ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ και έχει έναν στόλο 45 πλοίων και έχει δεσμευθεί σε μια μεγάλη επένδυση εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του στόλου αυτού. Σε αυτό το πλαίσιο και το μνημόνιο συνεργασίας με την ΟΝΕΧ, διότι στόχος μας είναι η ανάπτυξη αυτή να επιστρέφει πολλαπλασιαστικά στην Ελλάδα και οι επενδύσεις να μείνουν στη χώρα μας.
Οι Έλληνες εφοπλιστές οφείλουμε να επενδύσουμε και να στηρίξουμε την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Είναι μια ευκαιρία για τη χώρα»
Αναφερόμενος στον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της ακτοπλοΐας τόνισε πως ο κλάδος δεν είναι έτοιμος για την μετάβαση αυτή, εντούτοις, αποτελεί πρόταγμα όχι μόνο τη ΕΕ αλλά και των ίδιων απέναντι στην επόμενη γενιά.
Από την πλευρά του ο Π. Ξενοκώστας Πρόεδρος & CEO του Ομίλου ONEX, τόνισε την ετοιμότητα των ναυπηγείων του ομίλου σε Σύρο και Ελευσίνα, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Είμαστε έτοιμοι να κατασκευάσουμε πλοία και αύριο αρκεί να ανήκουν σε κατηγορίες που είναι ανταγωνιστικά για τη χώρα και για τα ναυπηγεία», τονίζοντας ότι τα ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας ήταν έτοιμα για το βήμα αυτό ήδη πριν την απόφαση εξυγίανσης. «Δεν πρόκειται ποτέ να χτίσεις πλοίο αν απλώς περιμένεις να είσαι έτοιμος για να το κάνεις» τόνισε, επισημαίνοντας πως απαραίτητος παράγοντας για να προχωρήσει η κατασκευή πλοίων ή πλωτών αιολικών είναι ένας μηχανισμός χρηματοδότησης που θα λειτουργεί όπως και σε άλλες χώρες με συμμετοχή της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.
Απαντώντας αναφορικά με το σύνθετο ζήτημα της έλλειψης εργατικού δυναμικού ο κ. Ξεκοκώστας σημείωσε πως η ΟΝΕΧ ήδη «τρέχει» σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας μία σχολή εκπαίδευσης στη Σύρο, παράλληλα, σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ έχει ξεκινήσει την λειτουργία σχολής διετούς παρακολούθησης μέσα στα ναυπηγεία ενώ, τέλος, υλοποιεί πρόγραμμα επισκέψεων μαθητών ΕΠΑΛ στα ναυπηγεία προκειμένου να γνωρίσουν τον κλάδο από κοντά. Επιπρόσθετα, όπως ανακοίνωσε στις αρχές του 2024 πρόκειται να ξεκινήσει σειρά συναντήσεων με το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να βρεθεί ένας μηχανισμός πιστοποίησης των εργαζομένων.
«Χάρη σε πολιτικούς που κάνουν την πολιτική πράξη σε 4 χρόνια έγινε το θαύμα που βλέπουμε σήμερα» τόνισε υπογραμμίζοντας πως η αναγέννησή του κλάδου αποτελεί εθνικό κεφάλαιο που έχουμε χρέος απέναντι στην επόμενη γενιά να υλοποιήσουμε ενώ υπογράμμισε πως η ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών αποτελεί μία ιστορική ευκαιρία για τον κλάδο της κατασκευής που μπορεί να αποφέρει έως και 25 δις ευρώ μέσα στην επόμενη εικοσαετία.
Σε επόμενο πάνελ ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Χρήστος Στυλιανίδης σημείωσε ότι προχωρά το επόμενο διάστημα η αξιοποίηση σημαντικών ευρωπαϊκών κονδυλίων για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας
Μάλιστα ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε πως αυτές τις ημέρες ξεκινά με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ένα ένα νέο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης που θα αξιοποιεί ειδικούς αλγόριθμούς για την διευθέτηση της κίνησης των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια, σε μια λογική παρόμοια με αυτή των αεροδρομίων.
«Για να το εξηγήσω πιο απλά, δεν θα μπαίνουν όλα τα πλοία στο λιμάνι ταυτόχρονα. Θα υπολογίζεται ο χρόνος αναμονής, θα βγαίνει το ένα πλοίο και μετά θα εισέρχεται το επόμενο. Η ουσία είναι ότι εξασφαλίζουμε ευρωπαϊκά κονδύλια για να βοηθήσουμε στην κατεύθυνση της ασφάλειας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ναυτιλίας. Σκοπός του υπουργείου σημείωσε ακόμη ο κ. Στυλιανίδης είναι να εξασφαλιστούν επιπλέον ευρωπαϊκά κονδύλια για την αναβάθμιση των λιμανιών σε συνεργασία με άλλα υπουργεία και τις Περιφέρειες.
Ο κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στην πρόσφατη επανεκλογή της χώρας μας στην «κατηγορία Α» του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και την σημασία που έχει για μια χώρα με πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία. Αναφέρθηκε και στις συνεχείς διαβουλεύσεις που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τα Συστήματα Εμπορίας Ρύπων (ETS) τα οποία εισάγονται στην ναυτιλία από το 2024.
Μιλώντας για την ελληνική σημαία στα πλοία ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε ότι σήμερα βρίσκεται μόλις στο 11% του ελληνόκτητου στόλου και για να αυξηθεί αυτό το ποσοστό θα πρέπει να δουλέψουμε στην ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας με την απλοποίηση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών.
«Έχουμε μείνει πίσω στην ναυτική εκπαίδευση, αυτό είναι δεδομένο», τόνισε στη συνέχεια ο κ. Στυλιανίδης σημειώνοντας πως το 2024 είναι έτος ναυτικής εκπαίδευσης. «Στόχος μας είναι να ξεκινήσουμε μέσα από διάλογο να καταλήξουμε σε ένα νέο πλαίσιο ναυτικής εκπαίδευσης. Και να υπάρξουν κίνητρα για να φέρουμε περισσότερους Έλληνες στην θάλασσα. Χρειάζονται νέα κίνητρα για τους νέους να γίνουν ναυτικοί. Πιστεύω ότι θα τα βρούμε», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας.
Την ανάγκη εισροής νέων χρηματοδοτικών εργαλείων στη στήριξη της θαλάσσιας οικονομίας τόνισαν δε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων κ. Δημήτρης Σκάλκος, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, κ. Παύλος Ξηραδάκης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ε. Ν., Ιδρυτής - Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business Consultants κ. Γιώργος Ξηραδάκης και ο Διευθυντής Επενδύσεων της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, κ. Αλέξανδρός Παναγιωτόπουλος.
Στην εισροή σημαντικών χρηματοδοτικών πόρων αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων, κ. Δημήτρης Σκάλκος. Στο πλαίσιο αυτό τόνισε πως θα πρέπει να είναι έτοιμες και οι εταιρείες για να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που ανοίγονται. Όπως είπε, πολιτική του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών είναι η προώθηση χρηματοδοτικών εργαλείων όχι κλαδικά καθώς η προηγούμενη εμπειρία έδειξε πως δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αντιθέτως, το ΥΠΕΘΟ προσφέρει τις γενικές γραμμές προκειμένου να αποφασίσει η αγορά μέσω των προτάσεων την τελική κατεύθυνση των πόρων αυτών. «Στόχος μας είναι να διαφοροποιήσουμε και τους κλάδους που ενισχύουμε» τόνισε σημειώνοντας πως «βλέπουμε υπό την ομπρέλα της γαλάζιας οικονομίας τις ενισχύεις στη θαλάσσια αλυσίδα αξίας». Όπως εξήγησε το ΕΣΠΑ χρηματοδοτεί μόνο έμμεσα τις μεγάλες επιχειρήσεις αλλά χρηματοδοτεί μία σειρά δράσεων στο θαλάσσιο οικοσύστημα που έχουν σχέση με τα ναυπηγεία ενώ επεσήμανε πως ήδη έχουν κατατεθεί πάνω από 30 νέα επενδυτικά σχέδια για συντήρηση επιδιορθώσεις μικρών σκαφών και ανάπτυξη πλοίων
Α. Παναγιωτόπουλος: Κάνουμε ξένα funds να κοιτάνε στην Ελλάδα
Στις δράσεις που υλοποιεί η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων αναφέρθηκε ο Διευθυντής Επενδύσεων κ. Αλέξανδρος Παναγιωτόπουλος. Όπως σημείωσε στόχος είναι η επένδυση στην μετάβαση της ναυτιλίας «από το κουπί στην μηχανή δίνοντας κεφάλαια στις επιχειρήσεις που τους εξασφαλίζουν τη δυνατότητα να πάρουν δάνεια, να μεγαλώσουν και να διεκδικήσουν ευρωπαϊκά προγράμματα». Παράλληλα, σε συνεννόηση με το υπουργείο τρέχουν επενδυτικές ευκαιρίες με διαρκή ανοίγματα για επενδυτικά σχήματα. Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων έχει σήμερα 2,1 δισ. ευρώ σε δεσμέυσεις υπό διαχείριση ενώ συνεργάζεται με ευρωπαϊκά funds κάνοντάς τα «να κοιτάνε την Ελλάδα για πιθανές επενδύσεις». «Είμαστε μικρή άλλά όχι ασήμαντη χώρα», κατέληξε.
«Έχουμε πέντε ελληνικές τράπεζες που δεν χρηματοδοτούν λιμάνια, ναυπηγεία ή ναυπηγοεπισκευαστικες μοναδες. Οι αναπτυξιακές τράπεζες δυστυχώς δεν μπορούν να υποκινήσουν καμία ναυπηγική ή ναυπηγοεπισκευαστική τάση γιατί δεν έχουμε βάλει τον σπόρο στους χρηματοδοτικούς πυλώνες» ανέφερε ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ε. Ν., Ιδρυτής -Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business Consultants. κ. Γιώργος Ξηραδάκης. Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε τη δημιουργία πυλώνων ενίσχυσης της γαλάζιας οικονομίας και της υποστήριξης των σχετικών επενδύσεων από τις ελληνικές τράπεζες προκειμένου να «κρατήσουμε την ελληνική δύναμη στην κατασκευή και τη συντήρηση»
Στις ευκαιρίες που ανοίγονται στην χώρα για την κατασκευή πλοίων που θα ενισχύσουν τα FSRU που δημιουργούνται στη χώρα και θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ επενδύσεων τα επόμενα χρόνια αναφέρθηκε ο Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, κ. Παύλος Ξηραδάκης. Ο κ. Ξηραδάκης έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την ανάγκη να τρέξει η χώρα για να προλάβει τον ανταγωνισμό από τις γειτονικές χώρες και ειδικά την Τουρκία.