Του Απόστολου Σκουμπούρη
Προσπάθεια για αλλαγή σελίδας και φυγή προς τα εμπρός με νέο όνομα, αλλαγές στο μετοχολόγιο, απαγκίστρωση από την υπό χρεοκοπία J&P Investments και μεγαλύτερη εξωστρέφεια σε όλα τα επίπεδα κάνει η (νέα) Άβαξ, που πλέον αλλάζει και το λογότυπό της σε AVAX, ενώ αφαιρείται το J&P.
Αυτά μεταξύ άλλων ανακοινώθηκαν στη χθεσινή γενική συνέλευση όπου για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες δεν συμμετείχε η πλευρά Παρασκευαΐδη. Εγκρίθηκε η αύξηση κεφαλαίου κατά 20 εκατ. ευρώ, στην οποία θα συμμετάσχουν οι υπάρχοντες μέτοχοι και οι οικογένειες των Ιωάννου, Μιτζάλη και Κουβαρά, περιορίζοντας το ποσοστό της J&P Investments.
Δεν είναι τυχαίο ότι μετά από πολλά χρόνια, υπήρξε συνάντηση της διοίκησης με τους δημοσιογράφους, ενώ ο κατασκευαστικός όμιλος ανέθεσε στην V+O Communication τη διαχείριση της προσπάθειας εξωστρέφειας και καλύτερης προβολής του έργου της από εδώ και πέρα. Συνδυαστικά με όλα αυτά, θα γίνει προσπάθεια... επανεκκίνησης σε νέα βάση για όλο τον όμιλο που ταλαιπωρήθηκε την τελευταία διετία από τα προβλήματα της J&P Investments.
Όπως ανακοίνωσε η διοίκηση της εταιρείας χθες στους δημοσιογράφους, μετά την αύξηση κεφαλαίου κατά 20 εκατ. ευρώ, αλλάζει σημαντικά και το «μωσαϊκό» των μετόχων. Πλέον, το ποσοστό της οικογένειας Ιωάννου θα ανέλθει λίγο πάνω από το 30%, το ποσοστό της J&P Investments θα περιοριστεί πέριξ του 23-24% (από 41,59% που είναι σήμερα), η οικογένεια Μιτζάλη θα φτάσει περίπου στο 17% και η οικογένεια Κουβαρά στο 7%.
Βεβαίως, ερωτηματικό παραμένει τι θα γίνει με το «νεκρό» ποσοστό της J&P Investments δεδομένου ότι η εταιρεία είναι υπό διάλυση, με την Alvarez & Marsal που έχει αναλάβει την εκκαθάριση του πάλαι ποτέ κραταιού κυπριακού ομίλου να εικάζεται ότι κάποια στιγμή θα πουλήσει σε ενδιαφερόμενους το ποσοστό.
Στη συνάντηση με τους δημοσιογράφους το παρών έδωσαν ο πρόεδρος της AVAX κ. Χρ. Ιωάννου, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Κ. Μιτζάλης και ο εντεταλμένος σύμβουλος κ. Κ. Κουβαράς, οι οποίοι υποστήριξαν ότι την τελευταία δύσκολη διετία, διευθετήθηκαν πολλά ζητήματα και έκλεισαν υποθέσεις που σχετίζονταν με την υπό κατάρρευση J&P Investments.
Θυμίζουμε ότι η ΑVAX έχει μια πορεία περίπου 80 χρόνων στο χώρο των κατασκευών με ένα μεγάλο ιστορικό παραδόσεων εμβληματικών έργων υποδομής, ενώ απασχολεί περισσότερους από 3.000 εργαζομένους σε Ελλάδα και εξωτερικό.
To ανεκτέλεστο και η νέα στόχευση έργων
Το ανεκτέλεστο της AVAX όπως τονίστηκε διαμορφώνεται στο 1,2 δισ. ευρώ, ενώ υπάρχουν και προς υπογραφή συμβάσεις έργων αξίας περί τα 200 εκατ. ευρώ. Αναφορικά με το πρόστιμο της Επιτροπής Ανταγωνισμού λόγω του «καρτέλ», τονίστηκε ότι έχει πληρωθεί το 60% και εντός του έτους θα αποπληρωθεί ολόκληρο.
Σ'' αυτή τη διαδικασία, η διοίκηση του κατασκευαστικού ομίλου τόνισε ότι «κάναμε την αυτοκάθαρσή μας, ξεχωρίσαμε το κομμάτι των διαγωνισμών από τις άλλες δραστηριότητες της εταιρείες, αποκλείοντας τα εμπλεκόμενα στελέχη από κάθε άλλη διαγωνιστική διαδικασία.
Οι τρεις ισχυροί άντρες της AVAX τάχθηκαν υπέρ των συγχρηματοδοτούμενων έργων όπως είναι οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και οι συμβάσεις παραχώρησης.
Στο πλαίσιο αυτό, δύο είναι οι κύριοι άξονες που θα κινηθεί ο όμιλος. Στην εγχώρια αγορά θα επιδιώξει να ενισχύσει την παρουσία του σε έργα υποδομών με αναπτυξιακό χαρακτήρα, καθώς είναι μέσα στη διεκδίκηση του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του Μετρό, αλλά δύο τμημάτων του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ υπάρχει ενδιαφέρον για ενεργειακά projects.
O δεύτερος άξονας είναι η μεγαλύτερη δυναμική διεκδίκησης έργων στο εξωτερικό, όπου ήδη έχει ισχυρή παρουσία. Η εταιρεία εκτελεί ήδη το έργο επέκτασης της μαρίνας Λεμεσού, ύψους περί τα 280 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Απρίλιο του 2020.
Παράλληλα, με partner την Τέρνα (60% η AVAX, 40% η Τέρνα) υπεγράφη σύμβαση με την κοινοπραξία που διαχειρίζεται το καζίνο Κύπρου, για την κατασκευή του City of Dreams Mediterranean, ενός ολοκληρωμένου θέρετρου στη Λεμεσό συνολικού προϋπολογισμού 270 εκατ. ευρώ.
Επίσης, «χτυπά» οδικό έργο στην Κροατία, ενώ διεκδικεί έργο φυσικού αερίου στη Λιθουανία, όπου θα κατασκευαστεί αγωγός περίπου 170 χιλιομέτρων προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ.
Σ'' ό,τι αφορά το έργο της κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων του νομού Ηλείας, τονίστηκε ότι η χρηματοδότησή του είναι εξασφαλισμένη. Θυμίζουμε ότι προ ολίγων ημερών υπογράφηκε η σύμβαση με την Αβαξ, η οποία συμμετέχει ως μέλος ένωσης εταιρειών με την Μεσόγειος Α.Ε. και την ΑΑΓΗΣ Α.Ε. στο project που φιλοδοξεί να βάλει οριστικό τέλος στο μεγάλο πρόβλημα του νομού με τα απορρίμματα.
Τα μεγάλα projects στο εξωτερικό
Αναφορικά με το εξωτερικό, η διοίκηση της AVAX σημείωσε πως ο σχεδιασμός είναι η (νέα) εταιρεία να αποτελέσει «γέφυρα» μετάβασης στη μετά J&P εποχή, κρατώντας όμως την τεχνογνωσία αλλά και πολλά έργα που αυτή «έτρεχε» από κοινού με την ελληνική θυγατρική.
Μερικά από τα εμβληματικά έργα του εξωτερικού είναι η κατασκευή εργοστασίου παραγωγής ρεύματος 1500MW στο Ιράκ, η εγκατάσταση νέου συστήματος διαχείρισης αποσκευών στο αεροδρόμιο του Αμάν (Ιορδανία), δύο οδικά έργα στη Ντόχα του Κατάρ που παραδίδονται οσονούπω, καθώς και η κατασκευή του ποδοσφαιρικού γηπέδου Qatar Foundation Stadium για τη φιλοξενία του Μουντιάλ του 2022.
Το εκτόπισμα της Volterra
Αναφορικά με την ενεργειακή θυγατρική Volterra, τονίστηκε ότι είχε έσοδα 86,4 εκατ. ευρώ το 2018 και ήταν από τις δυναμικές εταιρείες του κλάδου. Διαθέτει χαρτοφυλάκιο 330 MW στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) από τα οποία λειτουργούν 16 MW (αιολικό), ενώ είναι υπό κατασκευή με εγκεκριμένη χρηματοδότηση άλλα 54 MW στην Βοιωτία. Η Volterra έχει μερίδιο 1,5% στην αγορά της λιανικής ρεύματος, στοχεύοντας τους 40 χιλ. συνδρομητές έως το τέλος του 2019.
Πως θα χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια της ΑΜΚ
Η αύξηση κεφαλαίου κατά 20 εκατ. ευρώ θα γίνει με δικαίωμα προτίμησης σε όλους τους μετόχους στα 0,30 ευρώ ανά μετοχή και την έκδοση 66.666.666 νέων κοινών μετοχών. Τα κεφάλαια θα χρησιμοποιηθούν ως εξής: Πέντε εκατ. ευρώ θα πάνε για τη μείωση βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων, 4,725 εκατ. για κάλυψη ομολογιακού δανείου, 3,48 εκατ. ευρώ για πληρωμή τμήματος του προστίμου και 3,43 εκατ. ευρώ για τη στήριξη του επενδυτικού προγράμματος της Volterra.