Στο χθεσινό κείμενο η στήλη αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρξει πραγματικά σταθερό πολιτικό και τραπεζικό σύστημα στη χώρα, ώστε να αρθούν οι περιορισμοί διακίνησης κεφαλαίων και όχι μόνο.
Το πολιτικό σύστημα, βέβαια, έχει πολύ δρόμο να διανύσει και πολλά να κάνει μέχρι να θεωρηθεί σταθερό και αξιόπιστο. Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα όμως, από την άλλη μεριά, μπορεί να σταθεροποιηθεί άμεσα και σχετικά γρήγορα. Γεγονός που θα ήταν ευχής έργο, διότι έτσι αφενός θα υπήρχε ένας πυλώνας σταθερότητας για τη χώρα και αφετέρου η οικονομία θα άρχιζε να δέχεται τις πιστώσεις που τόσο έχει ανάγκη.
Μετά την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, απομένουν μόνο δύο ενέργειες που πρέπει να γίνουν ώστε να επιτύχουμε αυτήν τη σταθεροποίηση.
Πρώτη στη σειρά είναι η αντικατάσταση των τωρινών διοικήσεων των τραπεζών από ανεξάρτητους managers, όπως ορίζεται στον νέο νόμο, μετά τη συμφωνία κυβέρνησης και πιστωτών. Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και ελέγχεται από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητρας. Τυπικά πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνιο 2016, αλλά πολύ πιθανόν να έχει ολοκληρωθεί αρκετά νωρίτερα, ίσως και μέσα στο πρώτο δίμηνο της νέας χρονιάς.
Δεύτερη και άπειρα πιο δύσκολη ενέργεια είναι η λύση του προβλήματος της διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Είναι κοινό μυστικό πως αυτή αποτελεί ένα πολύ μεγάλο αγκάθι στις συζητήσεις μεταξύ της κυβέρνησης και των πιστωτών. Γι' αυτό και, ενώ αποτελούσε μέρος των προαπαιτούμενων για την προηγούμενη δόση των €2 δισ., μεταφέρθηκε στο επόμενο πακέτο.
Όλες οι πληροφορίες θέλουν το συγκεκριμένο θέμα να είναι από αυτά που θα κλείσουν με την πρώτη αξιολόγηση στις αρχές Ιανουαρίου και να αποτέλεσε θέμα συζήτησης στην πρόσφατη συνάντηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα.
Πιο συγκεκριμένα, κύκλοι, τόσο κυβερνητικοί όσο και τραπεζικοί, ενημερώνουν ότι συζητήθηκε το νομοθετικό πλαίσιο για την πώληση των NPLs στα vulture funds ή άλλους εξειδικευμένους στο αντικείμενο οργανισμούς. Είναι πολύ πιθανό όντως, διότι πράγματι πρόκειται για εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα. Αποτελεί δε μνημονιακή υποχρέωση η ψήφιση νόμου που θα επιτρέπει την ενεργή διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Το υπάρχον νομικό πλαίσιο περιέχει πολλά και περίπλοκα προβλήματα, δυσκαμψίες και δυσλειτουργίες για την ορθολογική διαχείριση του θέματος. Τα οποία πρέπει να ξεπεραστούν με ριζικές αλλαγές στο πλέγμα της πτωχευτικής και φορολογικής νομοθεσίας που ισχύει σήμερα. Με δεδομένη τη χαοτική και δαιδαλώδη κατάσταση των ελληνικών νόμων και νομολογιών, ο εντοπισμός των σημείων που χρειάζονται αλλαγή είναι ένα έργο που απαιτεί τεράστια προσπάθεια και πάρα πολύ χρόνο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το έργο έχει ανατεθεί στο ΤΧΣ και αυτό πλησιάζει στην ολοκλήρωση του. Μακάρι αυτή να γίνει σύντομα και σωστά.
Μόλις εντοπιστούν τα προβλήματα, θα πρέπει να αναλάβει ο κύριος Δραγασάκης και το επιτελείο του να φτιάξουν τον νέο νόμο και να τον φέρουν προς ψήφιση στο Κοινοβούλιο. Όταν και εάν ψηφιστεί από τη Βουλή, θα απομένουν μόνο η πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος που θα ορίζει τις προϋποθέσεις για την έκδοση των αντιστοίχων αδειών από το ίδρυμα και, φυσικά, η έκδοση τους για όσες εταιρείες τις ζητήσουν.
Ύστερα θα έρθει η σειρά του ιδιωτικού τομέα να διαπραγματευθεί με βάση τις προτάσεις που θα γίνουν από τις εξειδικευμένες εταιρείες και funds. Τέλος θα πρέπει να γίνουν οι σχετικές συμφωνίες με τις τράπεζες. Τότε πια θα αρχίσει πραγματικά να εφαρμόζεται η λύση.
Όπως όμως είπαμε και χτες, το να οριστούν οι τρόποι και τα νομικά πρόσωπα που θα διαχειριστούν το πρόβλημα δεν είναι αρκετό για να επανέλθει η εμπιστοσύνη στις τράπεζες. Θα χρειαστεί να περάσει ένα μεγάλο διάστημα, να εξελιχθεί αυτή η διαχείριση και να έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα, για να υπάρξει πραγματική εμπιστοσύνη και σταθερότητα στο σύστημα. Χρειάζεται όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να καταβάλλουν τη μεγαλύτερη δυνατή προσπάθεια ώστε όλα τα παραπάνω να υλοποιηθούν στο συντομότερο δυνατό χρόνο.
Ο τραπεζικός