Με τρεις διαφορετικούς διαγωνισμούς, δύο από την ειδική διαχείριση της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) και έναν από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), να τρέχουν βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη εκ νέου η προσπάθεια πώλησης των εκτάσεων και του εξοπλισμού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Το μεγάλο ερώτημα παραμένει αν θα υπάρξει επενδυτής έτοιμος να προσφέρει συνολικά περί τα 100 εκατ. Ευρώ, αν αποφασίσει να συμμετέχει στις διαδικασίες και της ΕΤΑΔ και της ΕΝΑΕ, και να αναλάβει την αναβίωση των μεγαλύτερων ναυπηγικών εγκαταστάσεων της χώρας
Να σημειωθεί ότι οι δύο διαγωνισμοί που τυπικά είναι τρεις, αφού ο διαχειριστής της ΕΝΑΕ έχει σε εξέλιξη δύο διαγωνισμούς, έναν για την ακίνητη και άλλον για την κινητή περιουσία των ναυπηγείων, έχουν διαχωριστεί με τον νόμο 4796/2021, κάτι που σημαίνει στην πράξη ότι ο πλειοδότης του διαγωνισμού της ειδικής διαχείρισης θα μπορεί να λειτουργήσει ναυπηγείο, χωρίς να απαιτείται κατ' ανάγκη να πλειοδοτήσει και στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ.
Ειδικότερα, οι δύο διαγωνισμοί της ειδικής διαχείρισης αφορούν ο ένας σε έκταση 350 στρεμμάτων όπου περιλαμβάνονται και οι εγκαταστάσεις και ο άλλος αφορά στον κινητό εξοπλισμό και οι δεσμευτικές προσφορές προβλέπεται να κατατεθούν την Τετάρτη 7 Ιουλίου. Αυτό βεβαίως αν δεν υπάρξουν νέες παρατάσεις, οι οποίες θα συμπαρασύρουν και το διαγωνισμό της ΕΤΑΔ.
Ο πήχης για το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας έχει μπει σύμφωνα με πληροφορίες στα 60 με 100 εκατ. ευρώ συνολικά και βέβαια το διακύβευμα είναι η δυνατότητα των ναυπηγείων να διεκδικήσουν τα συμβόλαια για την κατασκευή των τριών φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, όταν η ελληνική κυβέρνηση επιλέξει τον κατασκευαστή, κάτι που δεν αναμένεται πριν από το Φθινόπωρο οπότε θα κατατεθεί και η τελική πρόταση της αμερικανικής πλευράς.
Στην εξίσωση των φρεγατών βέβαια μπαίνουν και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας καθώς τουλάχιστον ένα ναυπηγείο, πρέπει να είναι έτοιμο να προχωρήσει σε επενδύσεις, ώστε να μπορεί να τεθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα μπροστά η κατασκευή των φρεγατών
Όσον αφορά το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον Σκαραμαγκά εκτός του Ομίλου Πριόβολου και της Pyletech Shipyards, ο οποίος έχει δηλώσει ότι θα υποβάλει προσφορά, πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει ενδιαφέρον και από άλλα 3 σχήματα, γεγονός που μένει να επιβεβαιωθεί.
Το πώς θα εξελιχθεί η διαδικασία θα εξαρτηθεί άμεσα από την ύπαρξη περισσοτέρων του ενός ενδιαφερομένου ώστε να μην επαναληφθεί αυτό που συνέβη και στον προηγούμενο διαγωνισμό.
Στον πρώτο διαγωνισμό, τον περασμένο Δεκέμβριο, για το στρατιωτικό τμήμα προσφορά κατέθεσε μόνο ο όμιλος North Star συμφερόντων Θεόφιλου Πριόβολου, ύψους 15,1 εκατ. ευρώ. Προσφορά η οποία απορρίφθηκε από το συμβούλιο των πιστωτών του ναυπηγείου, (υπουργείο Οικονομικών, Τρ. Πειραιώς, εργαζόνενοι).
Αν στην παρούσα φάση υπάρξουν τουλάχιστον δύο έγκυρες προσφορές, η διαδικασία θα κριθεί αυτόματα υπέρ του πλειοδότη.
Υπενθυμίζεται δε πως ο διαγωνισμός για το εμπορικό τμήμα που τρέχει η ΕΤΑΔ, η οποία είχε θέσει ως χαμηλότερο τίμημα τα 55 εκατ. ευρώ, κηρύχθηκε άγονος αφού δεν εμφανίστηκε κανείς ενδιαφερόμενος, κρίνοντας το ποσό εξαιρετικά υψηλό.
Βέβαια στον τρέχον διαγωνισμό η ΕΤΑΔ έχει χαμηλώσει το τίμημα στα 30 εκατ. ευρώ και το έχει επιμερίσει σε πολλές δόσεις με στόχο την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Ωστόσο η πρόβλεψη ότι αν τα εδάφη του εμπορικού τμήματος δεν αποδοθούν σε διάστημα τριών ετών η συμφωνία δεν μπορεί να ολοκληρωθεί δημιουργεί ενδοιασμούς γιατί ένα μέρος των εδαφών είναι σήμερα hot spot, και δεν μπορεί να υπάρξει πρόβλεψη σαφής για την εξέλιξη της διαδικασίας.