Οι αστερίσκοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το deal Μούχαλη - Delivery Hero

Οι αστερίσκοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το deal Μούχαλη - Delivery Hero

Με αστερίσκους αλλά και δεσμεύσεις σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες διανομής φαγητού e-food και ηλέκτρονικών κρατήσεων σε εστιατόρια, e-table, ενέκρινε η Επιτροπή Ανταγωνισμού την εξαγορά των τεσσάρων εταιρειών του ομίλου Μούχαλη (Άλφα Διανομές ΑΕ, INKAT SA, Delivery IKE και την e-table ΙΚΕ) από την Delivery Hero.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία αυτή δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά μέσω δυο θυγατρικών της, της «Online Delivery A.E.», η οποία λειτουργεί τη διαδικτυακή πλατφόρμα παραγγελιών «efood», μέσω της οποίας οι καταναλωτές συνδέονται με εστιατόρια, σούπερ μάρκετ, καταστήματα ψιλικών και λοιπά τοπικά καταστήματα, καθώς και της «Delivery Hero Dmart Greece A.E.», η οποία λειτουργεί το διαδικτυακό κατάστημα ψιλικών «efood market». 

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού “στην αγορά της επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την διάθεση προϊόντων σούπερ μάρκετ μετά την εξαγορά η Delivery Hero, με τις εφαρμογές e-food.gr και delivery.gr θα κατέχει ισχυρό μερίδιο το οποίο δεν αναμένεται να μεταβληθεί σημαντικά στο μέλλον δεδομένου της αποκλειστικής συνεργασίας της με μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ.  

Ωστόσο, ενόψει της διαπραγματευτικής δύναμης των λοιπών σούπερ μάρκετ, των οποίων οι διαδικτυακές πωλήσεις επιτυγχάνονται κατά βάση μέσω ιδιόκτητων ιστοτόπων, έναντι των επιγραμμικών πλατφορμών, εκτιμάται εν τέλει ότι η συγχωνευθείσα επιχείρηση δεν θα είναι σε θέση να μεταβάλει ουσιωδώς τις ανταγωνιστικές συνθήκες σε σύγκριση με την κρατούσα προ της συγκέντρωσης κατάσταση και άρα δεν θα είναι σε θέση να περιορίσει σημαντικά τον ανταγωνισμό στη συγκεκριμένη αγορά”.

Σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της παράδοσης έτοιμου φαγητού (delivery) αλλά και των διαδικτυακών υπηρεσιών κρατήσεων σε εστιατόρια η Επιτροπής Ανταγωνισμού εκτιμά ότι προκύπτουν ενδεχόμενες συσπειρωτικές επιπτώσεις μη συντονισμένης συμπεριφοράς από το συνδυασμό των σημαντικών δραστηριοτήτων της νέας οντότητας στην αγορά επιγραμμικής διαμεσολάβησης.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η απόφαση, «εκτιμάται ότι η συγχωνευθείσα επιχείρηση θα έχει τόσο την ικανότητα όσο και το κίνητρο να εφαρμόσει πολιτική δεσμευμένων ή ομαδικών πωλήσεων, προσφέροντας τις υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πώληση έτοιμου φαγητού για τις οποίες ήδη κατέχει ισχυρή θέση στην αγορά, από κοινού με τις υπηρεσίες διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια, με αποτέλεσμα τη μείωση της ικανότητας ή των κινήτρων των ανταγωνιστών της στην αγορά υπηρεσιών διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια να ασκήσουν αποτελεσματικό ανταγωνισμό, αλλά και ενδεχομένως την ενίσχυση της ισχύος της στις προαναφερόμενες αγορές μέσω της χρήσης των δεδομένων των χρηστών της e-table»

Για τη διασκέδαση των ανησυχιών αυτών που εκφράστηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η Delivery Hero υποχρεούται να αναλάβει τις ακόλουθες δεσμεύσεις: 

  •   Μέσω του efood, ανεπιφύλακτα,  αναλαμβάνει την υποχρέωση να μην δεσμεύει (tying) τις υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για πώληση έτοιμου φαγητού με τις υπηρεσίες διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια, όταν απευθύνεται σε επαγγελματίες πελάτες/εστιατόρια, στην ελληνική επικράτεια. Οι τελευταίοι θα είναι ελεύθεροι να αγοράζουν καθεμία από τις υπηρεσίες ξεχωριστά. Επίσης, η εταιρεία ανεπιφύλακτα αναλαμβάνει την υποχρέωση να μην παρέχει σε επιχειρηματίες πελάτες/εστιατόρια ειδικές εκπτώσεις ή/και να μην χρεώνει μειωμένες προμήθειες/αμοιβές στην ελληνική επικράτεια, όταν οι εν λόγω πελάτες/εστιατόρια αγοράζουν τόσο υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για πώληση έτοιμου φαγητού (ιδίως από την πλατφόρμα efood) όσο και υπηρεσίες διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια (είτε μέσω της πλατφόρμας efood, σε περίπτωση που το e-table εμφανίζεται σε αυτή, είτε απευθείας από το e-table).
  •  Επιπρόσθετα η Delivery Hero δεσμεύεται να λάβει μέτρα ώστε να μην χρησιμοποιεί τα δεδομένα των τελικών χρηστών της πλατφόρμας του efood ώστε να εφαρμόζει στρατηγικές εξατομικευμένων προωθητικών υπηρεσιών για τις υπηρεσίες του e-table και αντιστρόφως, παρά μόνο εάν έχει προηγουμένως λάβει έγκριση από τους τελικούς χρήστες για τη λήψη εξατομικευμένων επικοινωνιών διαφήμισης και μάρκετινγκ, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για την προστασία προσωπικών δεδομένων.