Οι πληρότητες του Ιουλίου δεν αφήνουν αισιοδοξία για τον Αύγουστο 
Τουρισμός

Οι πληρότητες του Ιουλίου δεν αφήνουν αισιοδοξία για τον Αύγουστο 

Δεν έφερε την πολυπόθητη αλλαγή που θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα στη φετινή τουριστική σεζόν το άνοιγμα των πτήσεων για τα περιφερειακά αεροδρόμια από την 1η Ιουλίου, οπότε ο Αύγουστος θα μπει σε μουδιασμένο κλίμα και με «ψαλιδισμένες» προοπτικές. 

Το 2ο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου δεν έφερε τις εισροές που αναμένονταν ώστε να εξαχθούν ασφαλέστερα συμπεράσματα για την πορεία του Αυγούστου – που παραδοσιακά είναι ο καλύτερος μήνας του έτους – καθώς η έξαρση του Covid-19 διεθνώς, άλλαξε εκ νέου τα δεδομένα επί το δυσμενέστερο. 

Η Ευρώπη βρίσκεται ενώπιον ενός 2ου ισχυρότατου κύματος πανδημίας, με χιλιάδες νέα κρούσματα και τεράστια διασπορά, κάτι που «ψαλίδισε» ακόμη περισσότερο τη διάθεση για ταξίδια και τουρισμό σε ξένες χώρες, απομονώνοντας περαιτέρω τη χώρα μας από τις κύριες τουριστικές της δεξαμενές. 

Οι πληρότητες των πτήσεων στις περισσότερες περιπτώσεις δεν φτάνουν το 70%, ενώ ο Ιούλιος φεύγει με πληρότητες κάθε άλλο παρά βιώσιμες για τα ελληνικά ξενοδοχεία, ήτοι περίπου στο 20% με 30%, ανάλογα την περιοχή και το είδος του καταλύματος. 

Η δυναμική επάνοδος του Covid-19 σε χώρες – δεξαμενές της Ελλάδας, όπως είναι οι Γερμανία, Ιταλία και Γαλλία, συνδυαστικά με την απαγόρευση για χώρες όπως ΗΠΑ (3η τουριστική δεξαμενή της Ελλάδας) και Ρωσία κρατάει πολύ χαμηλά τον πήχη για την εξέλιξη της σεζόν. Πόσο μάλλον όταν υπάρχει ευρύτερα φοβικό κλίμα και από τους τουρίστες χερσαίας εισροής, αλλά και τους εγχώριους ταξιδευτές. 

Τουριστικοί παράγοντες και άνθρωποι της αγοράς έχουν συμφιλιωθεί περαιτέρω με την ιδέα ότι η φετινή σεζόν είναι οριστικά χαμένη, ασχέτως αν θα φέρει το 15% ή το 25% των περισυνών εσόδων, καθώς όπως εξελίσσονται τα πράγματα, όλα συγκλίνουν προς το δυσμενές σενάριο, ήτοι το πολύ έως το 20% των αφίξεων του 2019 και αντίστοιχο ποσοστό εσόδων. 

Πλήγμα δέχτηκαν και οι προορισμοί που θεωρούνταν προνομιακοί φέτος, όπως οι μονάδες με οδική πρόσβαση, καθώς οι εξελίξεις στα Βαλκάνια, η απαγόρευση εισόδου τουριστών από Σερβία μετά τα πολλαπλά κρούσματα, αλλά και οι αυστηρότατοι έλεγχοι για όλους τους υπόλοιπους, έφερε πολλαπλές ακυρώσεις. 

Το χτύπημα είναι μεγάλο για όλη τη Βόρεια Ελλάδα που παραδοσιακά είχε το μεγαλύτερο κομμάτι των ξένων τουριστών που έρχονταν οδικώς στη χώρα μας. Όπως, οι δυσμενείς εξελίξεις σε όλες τις χώρες των Βαλκανίων, το κλείσιμο των χερσαίων συνόρων ή η αυστηροποίηση των ελέγχων, έφερε ισχυρό κύμα ακυρώσεων. 

Περιοχές όπως Χαλκιδική, Καβάλα, Κατερίνη, Σύβοτα Θεσπρωτίας, Πάργα και Θάσο, έχουν πολύ κατώτερη κίνηση ακόμη και από τις πλέον απαισιόδοξες προσεγγίσεις που γίνονταν πριν από ενάμιση μήνα. Συνάμα, ο φόβος του Covid-19 έχει φέρει ακυρώσεις και από εγχώριους τουρίστες, που βλέποντας τη μεγάλη διασπορά, προτιμούν να κινηθούν περισσότερο συντηρητικά. 

Δεν είναι τυχαίο ότι στο Νομό Αττικής, τέλη Ιουλίου όχι μόνο τα Σαββατοκύριακα αλλά και τις καθημερινές, οι παραλίες είναι γεμάτες, με πληρότητες που άλλες χρονιές τέτοια εποχή δεν είχαν. Και τούτο διότι αρκετοί δεν παίρνουν το ρίσκο του ταξιδιού, είτε με καράβι, είτε με αεροπλάνο προς δημοφιλείς εγχώριους προορισμούς. 

Βεβαίως, παραδοσιακά ο μήνας του εσωτερικού τουρισμού τόσο για την Ελλάδα όσο και άλλες μεσογειακές χώρες όπως η Ιταλία, είναι ο μήνας Αύγουστος, όπου και αναμένεται να κορυφώσει ο φετινός τουρισμός, μεταξύ 5 και 20 του επόμενου μήνα. 

Αυτό που παρατηρείται επίσης φέτος είναι οι μεγάλες μονάδες που βασίζονταν στο μαζικό τουρισμό να έχουν τεράστιο πρόβλημα, δεδομένου ότι η πλειονότητα των τουριστών επιλέγει πιο prive καταλύματα, περισσότερο ελεγχόμενα υγειονομικά, λιγότερο εκτεθειμένα σε ευρύ κοινό. 

Και βεβαίως, οι φόβοι ιδιοκτητών τέτοιων μονάδων είναι ότι αυτή η τακτική θα συνεχιστεί στο εξής, τουλάχιστον έως ότου βρεθεί αποτελεσματική λύση για την πανδημία. Έτσι, αλλάζουν εντελώς οι όροι του «παιχνιδιού» στον τουρισμό και για το 2021 αλλά πιθανότατα και αργότερα. 

Μικρά νησιά και προορισμοί με εγχώριο τουρισμό έχουν καλύτερη εικόνα, ενώ μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα σε νησιά με κολοσσιαίες μονάδες που βασίζονται στους tour operators όπως Ρόδος, Κως και Κρήτη. Βεβαίως, ακόμη και σε αυτά τα νησιά, δεν έχουν όλες οι μονάδες την ίδια πληρότητα.