ΟΛΠ: Οι πρώτες εκτιμήσεις μετά το «φρένο» του ΣτΕ στο master plan

ΟΛΠ: Οι πρώτες εκτιμήσεις μετά το «φρένο» του ΣτΕ στο master plan

Ουδείς ακόμη είναι σε θέση να γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι στο θέμα του master plan του ΟΛΠ, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία ουσιαστικά «παγώνει» τα έργα υποδομής και επέκτασης του λιμανιού του Πειραιά. 

Όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στον ΟΛΠ, η προσφυγή στο ΣτΕ από ορισμένους φορείς δεν αφορά καθ΄ εαυτού τον οργανισμό  αλλά στρέφεται κατά των αποφάσεων των σχετικών αδειοδοτήσεων, οι οποίες, όπως αναφέρεται, ελήφθησαν χωρίς προηγουμένως να έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες περιβαλλοντικές μελέτες. 

Το πρόβλημα που δημιουργεί η απόφαση του ΣτΕ για τον ΟΛΠ, αναφέρουν οι ίδιες πηγές έγκειται στην πολυπλοκότητα του master plan. Συγκεκριμένα, υπάρχουν έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, άλλα που έχουν προχωρήσει ως το 50% της ολοκλήρωσής τους και άλλα που είναι ήδη έτοιμα. 

Εκτός, όλων των άλλων, η απόφαση αυτή αναμένεται να έχει επίπτωση και στα οικονομικά μεγέθη του οργανισμού, καθώς η αύξηση των υποδομών στο λιμάνι του Πειραιά θα επέφερε και περισσότερα έσοδα, όπως η επέκταση του νότιου προβλήτα για ελλιμενισμό των κρουαζιεροπλοίων, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει.

 Ακόμη, εκτιμάται ότι οι καθυστερήσεις που θα υπάρξουν στο σύνολο των έργων ακόμη και στην περίπτωση που θα εκδοθεί νέα  Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, θα οδηγήσει σε πρόσθετο κόστος.  

Σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ: 

  • Οι πράξεις έγκρισης ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων (μειοψήφησαν επτά μέλη του δικαστηρίου).
  • Ακυρώθηκε η πράξη του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.
  • Καταργήθηκε η τρίτη δίκη-υπόθεση, με την αιτιολογία ότι προσβάλλονταν οι πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων οι οποίες ακυρώθηκαν με την πρώτη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (547/2022).


Υψηλότερη κερδοφορία στην ιστορία της εταιρείας

Στο μεταξύ, τα οικονομικά μεγέθη του ΟΛΠ για το 2021 σημείωσαν σημαντική αύξηση με τον κύκλο εργασιών να ανέρχεται σε 154,2 εκατ. ευρώ, έναντι 132,9 εκατ. ευρώ του 2020, με αύξηση 16%. 

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 49,2 εκατ. ευρώ έναντι 36,9 εκατ. ευρώ για το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 33,3%. Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν ήταν 39,4% αυξημένα και ανήλθαν σε 36,8 εκατ. ευρώ, έναντι 26,4 εκατ. ευρώ για το 2020. 

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΛΠ, τα παραπάνω ποσά αποτελούν την υψηλότερη κερδοφορία στην ιστορία της εταιρείας. 

Αναφερόμενος στην εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών της εταιρείας, ο  Πρόεδρος της εταιρείας  Yu Zenggang τόνισε ότι η συνεχής αύξηση του κύκλου των εργασιών του οργανισμού παρά τις δυσκολίες, με τις οποίες όλοι βρεθήκαμε αντιμέτωποι το προηγούμενο διάστημα, εξαιτίας της πανδημίας, αποδεικνύει πως η ΟΛΠ Α.Ε. είναι μια εταιρεία με ανθεκτικότητα και ισχυρές βάσεις που υπεύθυνα συνεχίζει να εφαρμόζει και να υλοποιεί τη στρατηγική της για το Λιμάνι του Πειραιά.  

Από την άλλη πλευρά, η υλοποίηση του υποχρεωτικού επενδυτικού προγράμματος της ΟΛΠ Α.Ε. συνεχίζεται σταθερά και με απόλυτη συνέπεια, η οποία πέραν της ενδυνάμωσης της οικονομικής θέσης της Εταιρείας δημιουργεί πολλαπλά οφέλη για την τοπική και εθνική οικονομία.