Του Γιώργου Φιντικάκη
Δεκαέξι όλα κι όλα άτομα κράτησαν σε ομηρεία χθες ένα ολόκληρο λιμάνι, τον ΟΛΠ, απαγορεύοντας την είσοδο σε 1.200 εργαζόμενους, και την φόρτωση-εκφόρτωση σε 10.000 κοντέινερες.
Δηλαδή μια χούφτα ατόμων, μέλη του ΠΑΜΕ, που θέλησαν να απεργήσουν, με αιτήματα ξεπερασμένα από την σημερινή πραγματικότητα, στέρησαν την δουλειά σε πολλαπλάσιο αριθμό εργαζομένων, με κόστος που μεταφράζεται σε 15.000 εμπορευματοκιβώτια.
Το υπουργείο Ναυτιλίας, και ο Λιμενάρχης δεν παρενέβησαν, παρ' ότι είχαν ενημερωθεί σχετικά από το προηγούμενο βράδυ, με αποτέλεσμα ο ΟΛΠ να παραμείνει αποκλεισμένος για κάθε μια από τις τρεις χθεσινές βάρδιες, την πρωινή, την μεσημεριανή και την βραδινή.
Την ίδια στιγμή, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, και συγκεκριμένα ο υποψήφιος με το κόμμα στον Πειραιά Νίκος Μπελαβίλας, και ο δήμαρχος Κερατσινίου Χρήστος Βρεττάκος, έχουν ζητήσει με επιστολές τους να αναβληθεί η σημερινή συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), η οποία έχει ως αντικείμενο την έγκριση του βελτιωμένου και μεγαλεπήβολου μάστερ πλαν του ΟΛΠ, ύψους περίπου 800 εκατ ευρώ.
Το επιχείρημά τους είναι ότι δεν έχει προηγηθεί η σχετική διαβούλευση, παρ' ότι αυτή έχει ολοκληρωθεί από πέρυσι. Το μάστερ πλαν μάλιστα εγκρίθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ την 1η Ιουλίου 2019, κάνοντας αποδεκτά τα αιτήματα να εξαιρεθεί το μισό Μall, και να μην γίνει ναυπηγείο για mega yachts, αντί των οποίων η Cosco επέκτεινε το τέρμιναλ για αυτοκίνητα, ενώ προσέθεσε την μεγάλη επένδυση για 4ο προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.
Τα παραπάνω συμβαίνουν την ίδια στιγμή που ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται στις ΗΠΑ προκειμένου να μεταφέρει την εικόνα ότι η Ελλάδα έχει γυρίσει σελίδα, αποτελεί μια χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα, μακριά από εμμονές, και έτοιμη να φιλοξενήσει μεγάλες ξένες επενδύσεις, όπως αυτή της Cosco στον Πειραιά.
Το αναθεωρημένο master plan του ΟΛΠ, ύψους κοντά στα 800 εκατ. ευρώ προβλέπει μια σειρά από έργα όπως:
- Κατασκευή τέταρτου εμπορευματικού προβλήτα ύψους 300 εκατ. ευρώ και δυναμικότητας 2,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων (TEU), η οποία θα αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα του λιμανιού σε πάνω από 10 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
- Δημιουργία σταθμού logistics στην περιοχή πρώην ΟΔΔΥ
- Κατασκευή επιβατικού σταθμού Κρουαζιέρας με καταστήματα χωρίς δασμούς (Duty Free Shops), θα είναι κατά πολύ μικρότερο από τον αρχικό σχεδιασμό από τα 44 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, στα 22 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, καθώς στη νέα βελτιωμένη πρόταση δεν συμπεριλαμβάνεται το εμπορικό κέντρο (Mall)
- Κατασκευή ξενοδοχείων
- Δημιουργία δύο κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων
Το νέο αναθεωρημένο πλάνο δεν θα περιλαμβάνει σχέδια ναυπήγησης mega yachts επίσης έπειτα από τις αντιδράσεις που προέκυψαν από κύκλους της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Πειραιά.
Προ δύο μηνών, τον Ιούλιο, ο Πειραιάς ξεπέρασε την ισπανική Βαλένθια και έγινε το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. Στην Ευρώπη, κατέχει πλέον την πέμπτη θέση και την 32η θέση παγκοσμίως, επιδόσεις που σε συνδυασμό με την γεωγραφική θέση του Πειραιά, τον καθιστούν στρατηγικό κόμβο για το νέο κινεζικό δρόμο του μεταξιού, με τον οποίο ο κινέζος πρόεδρος Σι Ζινπίνγκ φιλοδοξεί να κατακτήσει τις ευρωπαϊκές αγορές και να κερδίσει πολιτική επιρροή.
Όταν το νέο μάστερ πλαν εφαρμοσθεί, τότε ο Πειραιάς εκτιμάται ότι θα μπορούσε να ξεπεράσει ακόμη και τα λιμάνια του Αμβούργου και της Βρέμης και να βρεθεί μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα στη τρίτη θέση στην Ευρώπη.
Το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο την τελευταία δεκαετία, θα μπορούσε σύμφωνα με αναλυτές να αποκομίσει οφέλη από τον εμπορικό πόλεμο που έχει κηρύξει ο Τραμπ στην Κίνα. Το σκεπτικό είναι όσο πιο δύσκολο γίνεται για τους Κινέζους να αποκτήσουν πρόσβαση στην αμερικανική αγορά, τόσο μεγαλύτερη σημασία αποκτά γι αυτούς η ευρωπαϊκή αγορά.