«Λάβαμε υπόψη τα οικονομικά στοιχεία των επιχειρήσεων αυτών, λάβαμε υπόψη τον μέσο όρο των αντίστοιχων υπερκερδών τα οποία φορολογούνται από τις άλλες χώρες της Ευρώπης που κυμαίνεται κοντά στο 35 με 40% και κρίναμε ότι αυτό είναι και το πιο δίκαιο από όλες τις πλευρές προκειμένου να το εφαρμόσουμε» ανέφερε ο εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών, Όμηρος Τσάπαλος απαντώντας στην αιχμηρή κριτική της αντιπολίτευσης για το ύψος της εισφοράς που επέβαλε η κυβέρνηση στο διυλιστήρια και το οποίο αντιστοιχεί στο 33% των υπερκερδών τους.
Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 σημείωσε πως το ίδιο έγινε και πέρσι, και συγκεντρώθηκαν 630 εκατ. ευρώ. «Επίσης, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των δραστηριοτήτων τους, τα διυλιστήρια, δεν το παράγουν στην Ελλάδα, το εξάγουν στην ουσία. Επομένως και αυτό πρέπει να λάβουμε υπόψιν για να βγάλουμε ουσιαστικά το τελικό ποσοστό που είναι 33%» συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Τσάπαλος, τα έσοδα που είχαν αποκτήσει τα διυλιστήρια το 2022 ήταν περισσότερα απ’ ό,τι τον επόμενο χρόνο και φέτος ουσιαστικά αντλούνται άλλα 300 εκατομμύρια, σύνολο κοντά στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ από αυτές τις εταιρείες διύλισης.
Πού θα πάνε τα χρήματα από τη φορολόγηση των υπερκερδών
«Από εκεί και πέρα το θέμα είναι πού πάνε αυτά. Είναι κατ’ εκτίμηση γύρω στα 300 εκατομμύρια ευρώ. Τα 50 θα πάνε στην ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Τα υπόλοιπα θα πάνε πρωτίστως στους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά. Υπολογίζεται ότι είναι γύρω στις 700.000 οι άνθρωποι αυτοί. Το νούμερο δεν είναι ακριβές. (..) Αυτό θα το ξέρουμε περί τα τέλη Νοεμβρίου, τότε που θα γίνει και η άσκηση και θα βγουν τα ακριβή ποσά που θα αναλογούν στο ακριβές πλήθος των δικαιούχων, ούτως ώστε το ποσό αυτό να δοθεί περί τα μέσα Δεκεμβρίου υπολογίζουμε. Οπότε θα δούμε το πλήθος των συνταξιούχων που δικαιούνται με προσωπική διαφορά αυτό το ποσό και θα δούμε κατά πόσον μπορούμε να στηρίξουμε και άλλες ευάλωτες ομάδες, όπως είχαμε κάνει και πέρσι τα Χριστούγεννα που δώσαμε το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης και σε κάποιες άλλες ομάδες ευάλωτες που το είχαν ανάγκη. Όλα αυτά όμως θα ξεκαθαρίσουν από το φθινόπωρο και μετά» επισήμανε ο κ. Τσάπαλος.
«Απαγορευτικό να καταργηθεί η προσωπική διαφορά»
Ερωτηθείς γιατί δεν καταργείται η προσωπική διαφορά, εξήγησε πως θα πρέπει να βρεθούν γύρω στα 5 δισεκατομμύρια ευρώ προκειμένου να γίνει αυτό και άρα είναι απαγορευτικό για τον προϋπολογισμό.
«Εφαρμόσαμε μοντέλα, κάναμε ασκήσεις να δούμε κατά πόσον αυτό το πράγμα μπορεί να περιοριστεί ή ακόμα και να εξαλειφθεί. Δεν υπάρχουν τα χρήματα προκειμένου αυτό το πράγμα με μια υπογραφή και με ένα νόμο να σβήσει από το χάρτη. Δυστυχώς, είναι μια παθογένεια που μας άφησε ο νόμος Κατρούγκαλου και το οποίο θα μας πάρει αρκετά χρόνια ακόμα προκειμένου να το εξαλείψουμε πλήρως. Παρόλα αυτά έχουμε δώσει 11,5% αύξηση στους συνταξιούχους τα τελευταία δύο χρόνια. Έχουμε δώσει έκτακτες καταβολές, τρεις αν δεν κάνω λάθος για όσους έχουν προσωπική διαφορά τα τελευταία χρόνια. Και όλα αυτά ουσιαστικά επουλώνουν σε κάποιο βαθμό αυτό το πρόβλημα που λέγεται προσωπική διαφορά στους συνταξιούχους» τόνισε ο κ. Τσάπαλος.
«Ανοιχτό το ενδεχόμενο για παρέμβαση στα ακτοπλοϊκά»
Μπαίνοντας στην περίοδο αιχμής της τουριστική κίνησης και με το κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να παραμένει τσουχτερό, ερωτηθείς ο κ. Τσάπαλος αν μπορεί να υπάρξει παρέμβαση του οικονομικού επιτελείου εκεί, άφησε το ενδεχόμενο ανοιχτό.
«Το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και η Επιτροπή Ανταγωνισμού παρακολουθεί την εξέλιξη των τιμών και στα ακτοπλοϊκά αλλά και γενικότερα στις υπηρεσίες που έχουν να κάνουν με το τουριστικό προϊόν και κάθε φορά που υπάρχει ανάγκη παρεμβαίνει. Θυμάστε πέρσι, τέτοια εποχή είχαμε παρέμβει με κυβερνητικές πρωτοβουλίες προκειμένου οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να μειώσουν τα κόμιστρα και πράγματι απέδωσε το συγκεκριμένο μέτρο έστω και για δύο τρεις μήνες μέσα στο καλοκαίρι και αρχές φθινοπώρου. Το ίδιο θα παρακολουθούμε και φέτος και θα πράξουμε εφόσον χρειαστεί».
Για τον ΦΠΑ
Όσο αφορά στη μονιμοποίηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στο 13% για τα ταξί και για τον καφέ στο χέρι και delivery, ο κ. Τσάπαλος, αιτιολόγησε την σχετική απόφαση ως εξής.
«Τα βάλαμε κάτω, είδαμε τα οικονομικά δεδομένα, τι θα χάσουμε μονιμοποιώντας κάποιους τομείς στον μειωμένο ΦΠΑ και τι θα κερδίζαμε και καταλήξαμε στο ότι θα πρέπει να παραμείνει στο 13% το ταξί, καθότι το ταξί δεν είναι ένα είδος πολυτελείας για μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού. Στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης υπάρχουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, μπορεί να υπάρχει ένα εναλλακτικό μέσο μετακίνησης, αλλά στην περιφέρεια, στα χωριά το ταξί πολλές φορές είναι και το μοναδικό μέσο μετακίνησης. Όταν δε, έχει αυξηθεί το κόμιστρο και γενικότερα η υπηρεσία ταξί τα τελευταία χρόνια άνω του 30%. Επομένως αν ερχόμασταν και βάζαμε καπέλο συν άλλο 11% ΦΠΑ, όλο αυτό το ΦΠΑ θα μετακυλιόταν αυτομάτως στον τελικό καταναλωτή. Υπάρχει μια ιδιαιτερότητα στο ταξί. Δεν μπορεί να το απορροφήσει ο επιχειρηματίας, ο οδηγός, ο ιδιοκτήτης του ταξί. Πηγαίνει κατευθείαν στον τελικό καταναλωτή. Επομένως κρίναμε ότι και για λόγους τουριστικού προϊόντος, γιατί οι μεταφορές είναι στο 13% οι περισσότερες να το μονιμοποιήσουμε στο 13%. Και όσον αφορά τον καφέ, είπαμε από τη στιγμή που δεν μπορούμε να νομιμοποιήσουμε τον καφέ σε όλες τις πτυχές του στο 13%, γιατί για λόγους κόστους δεν έχουμε τα χρήματα για να το κάνουμε αυτό, είπαμε, ας το κάνουμε τουλάχιστον εκεί όπου ο Έλληνας καταναλώνει περισσότερο και εκεί που καταναλώνει περισσότερο είναι στο take away και στο ντελίβερι. Δεν είναι πλέον στο καθιστό. Εκεί είναι τα εκατομμύρια ποτήρια τα οποία καταναλώνονται καθημερινά και εκεί μονιμοποιείται στο 13%, ενώ στον σερβιρισμένο επιστρέφει στο 24%, μιας και είναι και μια είδους υπηρεσία, γιατί όταν κάποιος πίνει ένα καφέ καθιστός απολαμβάνει και το σερβίρισμα, την εξυπηρέτηση, τον κλιματισμό, τη μουσική. Είναι ουσιαστικά μια υπηρεσία».
«Κωλοτούμπα του ΣΥΡΙΖΑ»
Στην πολιτική επικαιρότητα, ερωτηθείς σχετικά με την αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει για την κοστολόγηση του οικονομικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και το κατά πόσο θα συζητηθεί τελικά στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, σχολίασε τα εξής.
«Ομολογώ πως κι εγώ που είμαι μέσα στα πράγματα αυτά και τα παρακολουθώ καθημερινά, έχω μπερδευτεί από τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης είχε στείλει μια επιστολή στον πρόεδρο της Βουλής, όπου ζητούσε στο πλαίσιο της αρμόδιας Επιτροπής Οικονομικών, να γίνει μια ελεύθερη, αδιαμεσολάβητη συζήτηση των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ με στελέχη του υπουργείου και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους πάνω στο οικονομικό πρόγραμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Με μια ελεύθερη συζήτηση που θα μπορούσε να φωτίσει όλες τις πτυχές αυτού του τεράστιου οικονομικού προγράμματος που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, που κατά τη γνώμη του ίδιου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κατά τη γνώμη δηλαδή του ίδιου του κράτους, για να το πούμε απλά, κοστίζει άνω των 40 δισεκατομμυρίων. (…) Από τη στιγμή που λέει κάτι άλλο ο ΣΥΡΙΖΑ και λέει και κάτι άλλο το κράτος, ποιος καλύτερος τόπος προκειμένου να τα βρουν και να συζητήσουν μεταξύ τους, από τη Βουλή των Ελλήνων. Ενώ στην αρχή δια μέσω του κυρίου Παππά είχε αποδεχθεί την πρόταση ο ΣΥΡΙΖΑ για συμμετοχή του σε αυτή την επιτροπή πριν από λίγες μέρες, εχθές βγήκε η κυρία Τζάκρη και είπε ότι τελικά δεν θα παραστούμε και ουσιαστικά έκανε την πρώτη κωλοτούμπα η αξιωματική αντιπολίτευση. Στη συνέχεια μετά από λίγο διάστημα βγήκε ο κ. Κασσελάκης και είπε τελικά θα παραστούμε και θα συμμετέχουμε. Δεύτερη κολοτούμπα στην κολοτούμπα στην ουσία. Και μπερδεύεται και ο κόσμος πάνω απ’ όλα. Εμείς αυτό το οποίο θέλουμε είναι ξεκάθαρα, ελεύθερα, αδιαμεσολάβητα, ας έρθουν οι δύο πλευρές στη Βουλή. Τι πιο ωραίο πράγμα από το ναό της Δημοκρατίας να συζητιούνται τέτοια ζητήματα που έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων και να βγει ένα τελικό συμπέρασμα. Και είμαι βέβαιος ότι αν μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ να αποδείξει αυτά τα οποία λέει, θα το κάνει με τον καλύτερο και πιο θεσμικό τρόπο μέσα στη Βουλή των Ελλήνων. Και επομένως είναι μια ευκαιρία να τους ακούσουμε με τα στοιχεία τους, με την κοστολόγηση τους, με τον πλέον διαφανή τρόπο, να μας λένε ακριβώς την επιχειρηματολογία τους. Αυτό ζητούσαμε με την επιστολή και αυτό ελπίζω εν τέλει να κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ παρά τις παλινωδίες και τα μπρος πίσω και τις κολοτούμπες των τελευταίων ημερών».