Ο ΟΠΑΠ συνέχισε να εκπλήσσει με τα αποτελέσματα του εξαμήνου ανεβάζοντας τον πήχη του μερίσματος στα 30 λεπτά ανά μετοχή έναντι 15 λεπτών που ανέμεναν οι μέσες εκτιμήσεις της αγοράς. Για τον μέτοχο αυτό είναι περίπου ο ορισμός της τέλειας μετοχής: Κάθε τρίμηνο να μπορεί να έχει χρηματικές απολαβές από το οικονομικό αποτέλεσμα της περιόδου. Ενώ κάτι τέτοιο είναι σύνηθες σε άλλες αγορές, στην Ελλάδα μόνο ο ΟΠΑΠ έχει καταφέρει συστηματικά να στέλνει ταμείο τους μετόχους του κάθε τρεις ή έξι μήνες.
Το β΄ τρίμηνο ήταν 12% υψηλότερα σε έσοδα λόγω της χαμηλής βάσης σύγκρισης με το 2022, ενώ τα λειτουργικά κέρδη ήταν 16% υψηλότερα στα 167 εκατ. ευρώ λόγω των κινήσεων περιορισμού των εξόδων. Τα 79 εκατ. ευρώ της τελικής γραμμής ήταν εντός προβλέψεων παρά τα 19 εκατ. ευρώ των απομειώσεων που αφορά τη συμμετοχή στα Ελληνικά Λαχεία.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο ωστόσο ήταν η δημιουργία ταμειακών ροών 115 εκατ. ευρώ που αναλογεί σε μετάφραση 70% των λειτουργικών κερδών, ένα μέτρο το οποίο μάλλον θα πρέπει να οδηγεί φέτος την εκτίμηση για την παραγωγή μετρητών: Αν ο ΟΠΑΠ οδεύει για 740 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη τότε στο ταμείο δεν θα μπουν φέτος λιγότερα από 440 εκατ. ευρώ. Επιστρέφοντας στο β’ τρίμηνο παρά την αποπληρωμή των 100 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της Stoiximan ο δανεισμός της εταιρίας παρέμεινε οριακά θετικός στα 26 εκατ. ευρώ.
Μέσα στο γ’ τρίμηνο ο ΟΠΑΠ μοίρασε μερίσματα και επιστροφές κεφαλαίου αξίας 1,4 ευρώ ανά μετοχή, αλλά ο δανεισμός δεν αυξήθηκε αναλογικά αφού στο κομμάτι των διανομών που αναλογούσε στο μέρισμα (0,5 ευρώ ανά μετοχή) το 60% των μετόχων επέλεξε να πληρωθεί σε μετοχές. Αυτό δίνει επιπλέον δύναμη στο ταμείο να φανεί… συνεπές ως προς το μέρισμα και στα αποτελέσματα του 9μήνου. Και στην περίπτωση του προμερίσματος των 30 λεπτών θα υπάρχει δυνατότητα επιλογής πληρωμής σε ρευστό ή μετοχές.
Η διανομή θα ξεκινήσει την Τετάρτη, 9 Νοεμβρίου και η ημερομηνία αποκοπής είναι η Τετάρτη 19 Οκτωβρίου. Η αποτίμηση με βάση την προβλεπόμενη κερδοφορία του 2022 διαπραγματεύεται κοντά στις 12 φορές, ενώ σε σχέση με την επιχειρηματική αξία τα λειτουργικά κέρδη διαπραγματεύονται κάτω από τις 8 φορές όταν ο κλάδος στο εξωτερικό βρίσκεται σταθερά σε διψήφιο νούμερο (10 -12 φορές).
Στις οnline πλατφόρμες το νούμερο αυτό προσεγγίζει τις 15 φορές. Από κάθε άποψη ο ΟΠΑΠ είναι μετοχή για πρωταθλητές ή για… μπαούλιασμα που έλεγαν οι παλαιότεροι της οδού Σοφοκλέους.
Και κάτι τελευταίο, αλλά όχι αμελητέο: Έχει περάσει περίπου ένας χρόνος από την επίσημη αδειοδότηση των διαδικτυακών παιγνίων και ο ΟΠΑΠ όχι μόνο δεν έχει χάσει μερίδιο αγοράς ή βρίσκεται σε αδύναμη θέση, αλλά παραμένει κυρίαρχος σε έσοδα και κερδοφορία, ενώ η ανταμοιβή των μετόχων του είναι για σεμινάριο χρηματιστηριακής συμπεριφοράς.
Η αγορά είχε δει με μεγάλη επιφύλαξη το άνοιγμα της online αγοράς αναμένοντας ότι η φθορά θα είναι σημαντική και ότι η εταιρία θα μπει σε φάση συρρίκνωσης. Κάτι ανάλογο είχε συμβεί και όταν άνοιξε η αγορά της σταθερής τηλεφωνίας για τον ΟΤΕ.
Οι απαντήσεις δόθηκαν από τις επιχειρηματικές επιδόσεις, στο στίβο της μάχης του ανταγωνισμού. Πλέον οι αποτιμήσεις των δύο εταιρειών είναι σταθερά στην κορυφή των κεφαλαιοποιήσεων του ΧΑ και τα μετοχολόγια τους έχουν τους περισσότερους ξένους επενδυτές σε σχέση με τις υπόλοιπες εισηγμένες εταιρείες.