Του Γιώργου Φιντικάκη
Σε πλήρη παραλυσία οδηγούν το ΤΑΙΠΕΔ τα παιχνίδια εξουσίας για τη διαδοχή Πιτσιόρλα, και ο τρόπος που η κυβέρνηση χειρίζεται την επόμενη ημέρα.
Τις τελευταίες ημέρες ακούγονται διάφορα ονόματα τραπεζικών, καθηγητών, και πολιτικών στελεχών αμφιβόλου βεληνεκούς για μια τέτοια θέση, ενισχύοντας την εντύπωση εμπλοκής γύρω από τη διάδοχη κατάσταση του ΤΑΙΠΕΔ που ούτως ή άλλως δυσκολεύεται να λειτουργήσει.
Τρανό δείγμα της παραλυσίας αυτής είναι η χθεσινή ματαίωση για δεύτερη κατά σειρά εβδομάδα, της προγραμματισμένης συνεδρίασης του Διοικητικού του Συμβουλίου, που έχει πλέον απομείνει με τρία αντί για πέντε κανονικά μέλη.
Το κύριο θέμα στην ατζέντα ήταν η «πλήρωση» της θέσης του προέδρου μετά την υπουργοποίηση του Σ. Πιτσιόρλα, της οποίας είχε προηγηθεί η παραίτηση τον Σεπτέμβριο ενός ακόμη μέλους, του Λάζαρου Σταθάκη.
Σύμφωνα με το καταστατικό του ΤΑΙΠΕΔ καθήκοντα προέδρου μπορεί να ασκεί ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου, εν προκειμένω ο Αντώνης Λεούσης, ωστόσο το μέλος του Δ.Σ. Άγγελος Βλάχος έθεσε ζήτημα νομιμοποίησης της διαδικασίας.
Επικαλέστηκε συγκεκριμένα την ψήφιση του νόμου για το υπερ-Ταμείου (4389/2016), που όταν τεθεί σε λειτουργία θα εντάξει υπό την ομπρέλα του και το ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας μια σύμφωνη γνώμη για τη διαδικασία "πλήρωσης" της θέσης του προέδρου από τα αρμόδια εποπτικά οργάνα. Είτε δηλαδή το Εποπτικό Συμβούλιο του υπερ-Ταμείου, είτε το ίδιο τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο.
... από το χαμό στο Δ.Σ.
Τα άλλα δύο εναπομείναντα μέλη, ο διευθύνων σύμβουλος Αντώνης Λεούσης και η εντεταλμένη σύμβουλος Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, του αντέτειναν πως αυτό που ζητά είναι περιττό, εκείνος όμως επέμεινε, αντηλλάγησαν κουβέντες, και στο τέλος αποχώρησε. Κάπως έτσι το Δ.Σ. δεν έγινε, και ενώ οι εκκρεμότητες σχηματίζουν βουνό.
Το χθεσινό όμως Δ.Σ. είχε προς έγκριση σημαντικά θέματα να εγκρίνει. Από την απόφαση για δημιουργία νέων διοδίων στην υπό ιδιωτικοποίηση Εγνατία Οδό, και τη μετάθεση της ημερομηνίας διενέργειας του διαγωνισμού για την Εταιρεία Συντήρησης του Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) έως το σχέδιο αξιοποίησης των μικρών περιφερειακών αεροδρομίων. Τρεις αποκρατικοποιήσεις που αποτελούν μνημονιακές υποχρεώσεις οι οποίες και εμφανίζουν μεγάλες καθυστερήσεις.
Σε μια στιγμή που το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έχει περιέλθει σε άτυπη ήδη στάση από τον Σεπτέμβριο λόγω Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ, η υπουργοποίηση Πιτσιόρλα επιδεινώνει την κατάσταση.
... στο δεν υπογράφουν ούτε για τρέχοντα
Όσο η κυβέρνηση αφήνει το θέμα της διάδοχης να σέρνεται, τα παιχνίδια εξουσίας για την καρέκλα του Πιτσιόρλα θα φουντώνουν. Ουδείς από τη λειψή σημερινή διοίκηση δεν θα δέχεται να βάλει την υπογραφή του για οτιδήποτε- ακόμη και στα τρέχοντα- ενώ φαινόμενα σαν το χθεσινό θα επαναληφθούν, κι ας προβλέπει το καταστατικό του ΤΑΙΠΕΔ ότι αυτό μπορεί να λειτουργεί ακόμη και με τρία μέλη.
Πρότειναν σε πρώην Λαφαζανικό
Το σκηνικό γίνεται σουρεαλιστικό αν προσθέσει κανείς τις πληροφορίες για τα πρόσωπα που έχει προσεγγίσει η κυβέρνηση για τη θέση του Πιτσιόρλα. Ακούγεται ότι έχουν γίνει προτάσεις σε χαμηλόβαθμα τραπεζικά στελέχη με χαρακτηριστική την περίπτωση πρώην στελέχους της ΛΑΕ που επανέκαμψε στο ΣΥΡΙΖΑ. Το στέλεχος της κυβέρνησης λέγεται ότι εισέπραξε ένα μεγαλοπρεπές όχι, αφού όπως του εξήγησε ο συνομιλητής του «αυτά που κάνετε στο ΤΑΙΠΕΔ δεν με βρίσκουν σύμφωνο».
Βουνό οι εκρεμμότητες
Ενώ στο ΤΑΙΠΕΔ συμβαίνουν τα παραπάνω, οι εκκρεμότητες που πρέπει να κλείσουν ως το τέλος του έτους σχηματίζουν βουνό. Πάμπολα μικρά και μεγάλα ζητήματα είναι συσσωρευμένα που είτε σχετίζονται με την επίτευξη του φετινού στόχου εσόδων ύψους 2 δισ. ευρώ, είτε με μνημονιακές υποχρεώσεις σε καθυστέρηση: Από τη μεταβίβαση στους Γερμανούς των 14 περιφερειακών αεροδρομίων όπου η ολοκλήρωση των συμβάσεων με τη Πυροσβεστική βρίσκεται ακόμη στο επίπεδο του νομικού ελέγχου, έως το κλείσιμο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκκρεμεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Και από τις διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ όπου η παράταση των Αζέρων λήγει σε 15 ημέρες, έως την επιτάχυνση των διαδικασιών του Ελληνικού, την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων-σίριαλ Αφάντου Ρόδου, Κασσιόπης Κέρκυρα, τον εν εξελίξει διαγωνισμό πώλησης του ΟΛΘ, την υπόθεση της Εγνατίας Οδού, κ.ό.κ.
Μόνο να μην έχει τη τύχη των τραπεζών
Όσοι παρακολουθούν τη κατάσταση ελπίζουν και εύχονται η ανεύρεση του διαδόχου του Πιτστιόρλα να μην έχει τα αποτελέσματα της επιλογής των διοικήσεων στις τράπεζες.
Σήμερα δύο από τις μεγαλύτερες τράπεζες παραμένουν στην πράξη ακέφαλες λόγω της δυστοκίας στην εξεύρεση προσώπων που σχετίζεται με τις απαιτήσεις που περιλαμβάνουν οι διαγωνισμοί, όπως η δεκαετής εμπειρία σε αντίστοιχες εταιρείες του εξωτερικού, προϋποθέσεις που δεν πληροί ουσιαστικά κανείς.