Να μεγιστοποιήσει τη συμβολή του κατασκευαστικού κλάδου στην ανάκαμψη της οικονομίας καλείται το υπουργείο Υποδομών μετά και την ανάθεση των καθηκόντων του υφυπουργού με αρμοδιότητα τις υποδομές στον, μέχρι πρότινος γενικό γραμματέα, Γιώργο Καραγιάννη. Αυτό σε μία συγκυρία κατά την οποία δρομολογείται το μεγαλύτερο «πακέτο» έργων μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες με προϋπολογισμό άνω των 13 δισ. ευρώ, που θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικό ανεκτέλεστο στις κατασκευαστικές εταιρείες.
Ο τεχνικός κόσμος έχει βρεθεί αντιμέτωπος, εδώ και πολλά χρόνια, με την απουσία νέων projects ή τον αργό ρυθμό δημοπράτησης καινούργιων. Δεν είναι τυχαίο ότι σε πρόσφατο συνέδριο ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της Άβαξ, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «αυτά που έγιναν το τελευταίο ένα έτος –για μένα που είμαι 40 χρόνια στον κλάδο– είχα πάρα πολλά χρόνια να τα δω». Δεν παρέλειψε βέβαια να προειδοποιήσει ότι εάν χαθεί αυτή η ευκαιρία, τότε, ίσως ο κατασκευαστικός κλάδος αφανιστεί. Τη δυναμική που δημιουργεί αυτή η ευκαιρία καλείται να μεγιστοποιήσει και ο Γιώργος Καραγιάννης από το νέο ρόλο του, ως υφυπουργός Υποδομών.
Πώς όμως, διαμορφώνεται το τοπίο στα μεγάλα έργα υποδομής;
Τα μεγάλα έργα
Τα projects που ξεμπλόκαραν ύστερα από πολλά χρόνια περιλαμβάνουν την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65 του οποίου οι εργασίες ξεκίνησαν να υλοποιούνται πριν από μερικές ημέρες. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, ύψους 300 εκατ. ευρώ, «ισορροπεί το δίκτυο των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων επιτρέποντας να εφαρμοστεί στην πράξη η αρχιτεκτονική του σχεδιασμού τους», όπως έχει αναφέρει ο κ. Καραγιάννης.
Λύση, επίσης, βρέθηκε για τις αρχαιότητες του μετρό Θεσσαλονίκης, ύστερα από τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, γεγονός που επιτρέπει την παράδοση της βασικής γραμμής του έργου το 2023.
Με τη γραμμή 4 του μετρό, ύψους 1,8 δισ. ευρώ, να έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται, το επόμενο μεγάλο έργο που θα δώσει κατασκευαστικό αντικείμενο στις εταιρείες περιλαμβάνει τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Το έργο θα ενώνει την Κρήτη από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, θα έχει συνολικό μήκος σχεδόν 300 χιλιόμετρα κι εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ, αποτελώντας το μεγαλύτερο οδικό project που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Πρώτα θα ξεκινήσουν τα Δημόσια έργα (Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος-Άγιος Νικόλαος Σητεία), στη συνέχεια το ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) και τελευταίο θα υλοποιηθεί το μεγάλο κομμάτι της παραχώρησης (Χανιά-Ηράκλειο και Κίσσαμος Χανιά που είναι προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης).
Επίσης, τα νέα προς δημοπράτηση projects για τα οποία προχωρούν οι διαδικασίες για την προκήρυξη των σχετικών διαγωνισμών περιλαμβάνουν την οδική σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ, την Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών και το έργο Μπραλος - Άμφισσα. Όπως και την υλοποίηση της Υποθαλάσσιας Οδικής Ζεύξης Νήσου Σαλαμίνας, που είναι προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ και μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων να έχει κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος.
Μέχρι το τέλος της χρονιάς εκτιμάται ότι θα κατατεθούν προσφορές για το flyover, την κυκλοφοριακή αναβάθμισης της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης µε Υπερυψωμένη Λεωφόρο Ταχείας Κυκλοφορίας στο τμήμα από τον Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση µε Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών). Πρόκειται για έργο της τάξεως των 370 εκατ. ευρώ που έχει προσελκύσει ισχυρό ενδιαφέρον από κατασκευαστικές εταιρείες.
Σιδηροδρομικά 3,3 δισ.
Από τον κατάλογο δεν απουσιάζουν τα σιδηροδρομικά έργα. Μέσα στους επόμενους μήνες, πρόκειται να δημοπρατηθούν έξι νέα μεγάλα έργα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, δηλαδή το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει υλοποιηθεί ποτέ.
Όπως έχει αναφέρει ο κ. Καραγιάννης, όλα τα σιδηροδρομικά έργα συνδέουν τους λιμένες της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με το τρένο και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πρόκειται για την αναβάθμιση σε διπλή, της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 178 χλμ. στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο - Ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Τοξότες, συνολικού μήκους 206 χλμ., νέας σιδηροδρομικής γραμμής για τη δυτική σιδηροδρομική σύνδεση του έκτου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει το Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης με τον εμπορικό σταθμό και τον λιμένα. Όπως και για την κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο - Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικού μήκους 11 χλμ. περίπου, τη σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή, συνολικού μήκους 17 χλμ περίπου και τη σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης και του λιμένα Λαυρίου με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό (Σ.Σ.) Κορωπίου συνολικού μήκους 31,7 χλμ.
Επίσης, ο προγραμματισμός του υπουργείου περιλαμβάνει τη δημοπράτηση έργων ΣΔΙΤ, ως το τέλος του 2021, συνολικού προϋπολογισμού 3,1 δισ. ευρώ. Σε αυτά ανήκουν τα τρία clusters των 12 Δικαστικών Μεγάρων σε Κεντρική Μακεδονία, Κεντρική Ελλάδα και Κρήτη, οι 17 υπερσύγχρονες σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία, ο μεγάλος διαγωνισμός για τη λειτουργία και τη συντήρηση του Εξωτερικού Υδροδοτικού Σύστημα της Αθήνας, καθώς και το νέο, βιοκλιματικό κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς