Παράθυρο στο μέλλον από τα μεγέθη της Τesla και τα ομόλογα
Shutterstock
Shutterstock

Παράθυρο στο μέλλον από τα μεγέθη της Τesla και τα ομόλογα

Η παγκόσμια οικονομία καλείται να χαράξει γραμμή πλεύσης σε ένα περιβάλλον πολλών αντίθετων ανέμων, με το διεθνές σκηνικό να παραμένει εύθραυστο, τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων ανά τον κόσμο να κινούνται από υψηλό σε υψηλό και τα γεωπολιτικά ζητήματα να παραμένουν άλυτα. 

Και ενώ η αντίδραση των αγορών παραμένει σαφώς συγκρατημένη, τουλάχιστον όσο το Ιράν δεν εμπλέκεται ενεργά και άμεσα στη σύγκρουση, εντούτοις υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι η σύγκρουση Χαμάς- Ισραήλ δεν έχει ακόμη αποτιμηθεί πλήρως στους διεθνείς δείκτες.

Aρκεί άλλωστε να δει κανείς τη φωτογραφία μετά το τέλος της Συνόδου Κορυφής που πραγματοποιήθηκε στην Αίγυπτο αυτό το Σάββατο, για να κατανοήσει ότι ο πόλεμος που ξεκίνησε πριν λίγες ημέρες δεν πρόκειται να τελειώσει σύντομα. Όσοι παρατήρησαν τη στάση του σώματος των ηγετών κατά την κοινή φωτογραφία, δεν χρειάστηκε να διαβάσουν ότι οι εκπρόσωποι των δυτικών και αραβικών χωρών δεν κατάφεραν καν να συμφωνήσουν σε ένα κοινό τελικό ανακοινωθέν μετά το πέρας της Συνόδου.

Αντίθετα όμως με την αγορά των μετοχών, οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή έχουν αρχίσει να αποτιμώνται  στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, τον χρυσό και το δολάριο, τα οποία έχουν σταθερή ανοδική πορεία από την αρχή της νέας γεωπολιτικής κρίσης. 

Αν και απέχουμε από ένα πετρελαϊκό σοκ, η τιμή του πετρελαίου έλκεται ολοένα και περισσότερο από τα 100 δολάρια/βαρέλι ,επίπεδο  που αν διασπαστεί ανοδικά πιθανότατα να κάμψει την αντίσταση των αγορών, καθώς θα ανοίξει το αφήγημα νέων πληθωριστικών πιέσεων.  

Η αγορά των ομολόγων φαίνεται να αφουγκράζεται ήδη αυτό το αφήγημα, με  την απόδοση του 10ετούς αμερικανικού ομολόγου να αγγίζει ενίοτε ακόμα και το 5%, καθώς το sell off στις αγορές χρέους παρά τα όποια διαλείμματα  συνεχίζεται ακάθεκτο. Η απόδοση του 30ετούς των ΗΠΑ επίσης κινείται πλέον στα επίπεδα του  Ιουλίου του 2007.

Πολλοί απορούν γιατί οι αποδόσεις στα ομόλογα αυξάνονται παρά τα σχετικά καλά πρόσφατα νέα για τον πληθωρισμό. 

Η συμπεριφορά της αγοράς των ομολόγων είναι στην ουσία το παράθυρο των αγορών στο μέλλον.H  αύξηση των επιτοκίων αρχίζει να διαχέεται πλέον στην οικονομία και να μας αγγίζει όλους. Αυτό άλλωστε ήταν και το ζητούμενο από τις Κεντρικές Τράπεζες προκειμένου να ελέγξουν  τον πληθωρισμό. Έτσι πλέον είναι πολύ μεγαλύτερα τα επιτόκια στα στεγαστικά δάνεια, στις πιστωτικές κάρτες, στα δάνεια αυτοκινήτων κ.ο.κ. 

Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ το επιτόκιο στεγαστικών δανείων για 30 χρόνια κινείται στα επίπεδα του 2000, πέριξ του 8%. 

Ποιοι κλάδοι αρχίζουν να «συντονίζονται» με τα ομόλογα

Η αύξηση της απόδοσης των ομολόγων -άρα η πτώση της τιμής τους- δημιουργεί νέες πιέσεις στις περιφερειακές τράπεζες, οι οποίες  υποχώρησαν την Παρασκευή κάτω από τις ανησυχίες για την έκθεση του κλάδου στους ομολογιακούς τίτλους που υποχωρούν. 

Είναι ενδεικτικό ότι το ETF SPDR S&P Regional Banking έχασε 4% μέσα σε μια μόλις ημέρα.

Μεγάλη ήταν η πτώση και στις μετοχές κλάδων που είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι στα αυξημένα επιτόκια, τουτέστιν έχουν μεγάλη μόχλευση. 

Για παράδειγμα, ο κλάδος της  ηλιακής ενέργειας την προηγούμενη εβδομάδα ήταν από αυτούς που για άλλη μια φορά σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση, καθώς πολλές μετοχές του μειώνουν τις εκτιμήσεις για τα κέρδη του 2023. 

Πολλές τεχνολογικές επίσης μετοχές βρέθηκαν κάτω από τη μέγγενη έντονων πιέσεων.

Η Nvidia σημείωσε την προηγούμενη εβδομάδα απώλειες σχεδόν 8%. Αιτία δεν ήταν οι φόβοι για τα υψηλά επιτόκια, αλλά το γεγονός ότι το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ ανακοίνωσε σχέδια για αυστηρότερους περιορισμούς στις πωλήσεις προηγμένων τσιπ τεχνητής νοημοσύνης στην Κίνα. 

Στην Tesla από την άλλη, τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου ήταν αυτά που προβλημάτισαν ιδιαίτερα.

Τα κέρδη της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν πέριξ των 66 σεντ ανά μετοχή, κατά 10% λιγότερα έναντι των εκτιμήσεων.

Το αποτέλεσμα ήταν να χαθούν  90 δις δολάρια κεφαλαιοποίησης με τη μετοχή να σημειώνει πτώση 15% μέσα σε μια μόλις εβδομάδα.

Αν κοιτάξουμε λίγο προσεκτικότερα τα αποτελέσματα της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ίλον Μασκ θα δούμε ότι στην ουσία αποτελούν τον καθρέπτη των όσων συμβαίνουν αναλογικά σε ένα μεγάλο μέρος του επιχειρηματικού κόσμου.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Ίλον Μασκ κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων, τα επιτόκια που πληρώνουν τώρα οι αγοραστές για να χρηματοδοτήσουν τα Model 3 και Model Ys αυξήθηκαν τόσο γρήγορα που η αυτοκινητοβιομηχανία  θα πρέπει να συνεχίσει να μειώνει τις τιμές προκειμένου να διατηρήσει τα οχήματά της προσιτά για τους καταναλωτές.

Όσον αφορά δε το Cybertruck, το νεότερο μοντέλο της Tesla, η αυτοκινητοβιομηχανία «θα αντιμετωπίσει τεράστια προβλήματα όσον αφορά την παραγωγή σε τιμή που μπορούν να αντέξουν οι άνθρωποι». Και αυτό δεν το λέμε εμείς αλλά ο ίδιος ο Ίλον Μασκ.

Με λίγα λόγια, τα μέχρι πρότινος υψηλά περιθώρια κέρδους της Tesla θα συνεχίσουν να συρρικνώνονται και η επενδυτική κοινότητα θα πρέπει αυτό να το λάβει σοβαρά υπόψιν.

Όπως θα πρέπει να λάβει υπόψιν τα όσα είπε ο Μασκ για τον νόμο των μεγάλων αριθμών: «Δεν είναι δυνατό να έχουμε σύνθετο ρυθμό ανάπτυξης 50% για πάντα». Ενδεικτικό είναι επίσης ότι δεν παρείχε κανένα χρονοδιάγραμμα όσον αφορά τα ρομπο-ταξί.

Η αλήθεια είναι ότι και τον Ίλον Μασκ να μην άκουγε κανείς, οι ελεύθερες ταμειακές ροές της εταιρείας τα τελευταία τρίμηνα «μιλάνε» από μόνες τους. Δεδομένου δε ότι από αυτές εξαρτάται τι τελικά μπαίνει στις τσέπες των μετόχων, η αγορά εκδηλώνει αυξημένη ευαισθησία κάθε φορά που η εταιρεία ανακοινώνει αποτελέσματα.

Παρά το γεγονός λοιπόν ότι η Tesla εξακολουθεί να έχει θετικές ελεύθερες ταμειακές ροές πέριξ των 800 εκατ. δολαρίων ενώ το «μαξιλάρι» των τραπεζικών λογαριασμών της αγγίζει τα 26 δισ. δολάρια, εντούτοις αν παρατηρήσουμε την πορεία τους τα τελευταία τρίμηνα θα δούμε ότι βαίνει μειούμενη. 

Το 2021, η Tesla πέτυχε ελεύθερες ταμειακές ροές ανά τρίμηνο πέριξ των 950 εκατ. δολαρίων, το 2022 οι ελεύθερες ταμειακές ροές εκτινάχθηκαν στα 2,12 δις δολάρια ανά τρίμηνο, ενώ το 2023, η Tesla εμφανίζει κατά μέσο όρο ελεύθερες ταμειακές ροές πέριξ των 360 εκατομμυρίων δολαρίων ανά τρίμηνο. 

Προφανώς, η επενδυτική κοινότητα έδωσε περισσότερη βαρύτητα σε παρατηρήσεις όπως οι παραπάνω, από παρατηρήσεις του τύπου ότι παρά  τις πρόσφατες μειώσεις των τιμών, το μικτό περιθώριο κέρδους της Tesla μειώθηκε από τρίμηνο σε τρίμηνο από 18,2% σε 17,9%, ή το γεγονός ότι το κόστος των πωληθέντων προϊόντων ανά όχημα μειώθηκε στα 37.500 δολάρια το γ' τρίμηνο. 

Βλέπετε, όπως είπαμε και πιο πάνω, στο τέλος της ημέρας αυτό που μένει στον μέτοχο προέρχεται από τις ελεύθερες ταμειακές ροές. Στην ίδια θέση με τους μετόχους της Τesla θα βρεθούν αρκετοί επενδυτές εταιρειών ανάπτυξης, τουλάχιστον για όσο παραμένουν τα επιτόκια υψηλά. 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.