Στη σωστή κατεύθυνση βρίσκεται ο εμπλουτισμός των ειδών ενίσχυσης στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου, σύμφωνα με την επιχειρηματική κοινότητα η οποία όμως ζητά τροποποιήσεις «προκειμένου να αποτελέσει ένα πραγματικό χρηματοδοτικό εργαλείο για το σύνολο των επιχειρήσεων», όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων (ΚΕΕ) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) Κωνσταντίνος Μίχαλος.
Συγκεκριμένα αναφέρεται σε ανακοίνωση των επιμελητηρίων ότι ο σημαντικός περιορισμός άμεσων κεφαλαιακών ενισχύσεων και η αντικατάστασή τους με φοροαπαλλαγές ναι μεν ευνοεί τους μεγάλους κερδοφόρους επιχειρηματικούς ομίλους που διαθέτουν την απαραίτητη κερδοφορία για να προχωρήσουν με ίδια κεφάλαια σε επενδύσεις, αποκλείουν όμως ουσιαστικά τους μικρομεσαίους και τους νέους επιχειρηματίες, οι οποίοι για να παράξουν κέρδος χρειάζονται ενισχύσεις εντάσεως κεφαλαίου. Επιπλέον, δεν αποτελεί κίνητρο για τις μικρές και μεσαίες νέες και υφιστάμενες επιχειρήσεις η φοροαπαλλαγή καθώς τα περιθώρια κέρδους έχουν συρρικνωθεί δραματικά λόγω του υψηλού ανταγωνισμού με τους ξένους επιχειρηματικούς ομίλους. Προτείνεται ως εκ τούτου η διατήρηση των κεφαλαιακών ενισχύσεων, ώστε να μπορούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση και να μην επιχειρηθεί η μονόπλευρη ενίσχυση με φοροαπαλλαγές που ευνοεί τις υφιστάμενες κερδοφόρες επιχειρήσεις.
Ακόμη σημειώνεται «είναι αληθές πως η μέση επιχορήγηση ανά θέση εργασίας κυμάνθηκε σχετικά ψηλά τα τελευταία χρόνια, όμως τούτο οφείλεται σε συγκεκριμένο κλάδο επενδυτικών έργων εντάσεως κεφαλαίου, ο οποίος αναπτύχθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια λόγω και των στόχων που είχαν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άρα η ενίσχυσή του ήταν μονόδρομος. Ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να τιμωρηθούν οι υπόλοιποι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας, οι οποίοι χρειάζονται τις άμεσες κεφαλαιακές ενισχύσεις ούτως ώστε να αναπτυχθούν».
Αναφορικά με τα προτεινόμενα είδη ενισχύσεων, σημειώνεται πως βρίσκεται προς τη θετική κατεύθυνση ο εμπλουτισμός των προϋπαρχόντων ειδών ενίσχυσης αλλά κρίνεται σκόπιμο να δίδεται η δυνατότητα συνδυασμού των προτεινόμενων ειδών ενίσχυσης στο σύνολο των αιτημάτων ενίσχυσης. Χαρακτηρίζεται όμως σημαντικό να μην τεθούν περιορισμοί στη δυνατότητα αξιοποίησης του κινήτρου της επιχορήγησης διότι αποτελεί, όπως προκύπτει και από τον προηγούμενο επενδυτικό νόμο, το βασικό εργαλείο χρηματοδότησης των επενδυτικών σχεδίων τα οποία αιτούνται ενίσχυσης.
Σημαντική χαρακτηρίζεται και η πρόβλεψη για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου ώστε να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στην προσπάθεια για την αναχαίτιση της ανεργίας.
Τέλος, προτείνεται η παράταση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης, για το σύνολο των επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί τόσο στον Ν.3908/2011 όσο και στον Ν.3299/04 έως την 31-12-2017. «Η εν λόγω παράταση κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία, καθώς το καθεστώς περιορισμού στην κίνηση κεφαλαίων διατηρείται ακόμα και σήμερα με αμφίβολη ημερομηνία άρσης του. Κατά συνέπεια θεωρούμε εξαιρετικά δύσκολη την ολοκλήρωση επενδυτικών πλάνων εντός του τρέχοντος έτους και όσο το καθεστώς αυτό διατηρείται» σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Επίσης, θεωρείται αναγκαία μία δεύτερη ευκαιρία σε όσες ενταγμένες επιχειρήσεις δεν ανταποκρίθηκαν στην προθεσμία της 30/09/2015 για την προσκόμιση επιστολής έγκρισης δανείου και οι αποφάσεις υπαγωγής που κατέχουν είναι επί της παρούσης χωρίς αντίκρισμα και προτείνεται η άρση της υποχρέωσης προσκόμισης επιστολής έγκρισης δανείου για όσα επενδυτικά σχέδια δεν προσκομίστηκε μέχρι 30/09/2015, τα οποία θα ελεγχθούν για την κάλυψη του χρηματοδοτικού σχήματος κατά την ολοκλήρωση της επένδυσης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ