Τι σηματοδοτεί το deal συγχώνευσης Honda-Nissan: Η επόμενη μέρα για την αυτοκινητοβιομηχανία
AP/Eugene Hoshiko
AP/Eugene Hoshiko
Reuters, AP

Τι σηματοδοτεί το deal συγχώνευσης Honda-Nissan: Η επόμενη μέρα για την αυτοκινητοβιομηχανία

Την πρόθεσή τους να συγχωνευθούν και να δημιουργήσουν έναν από τους ισχυρότερους ομίλους της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας ανακοίνωσαν τη Δευτέρα (23/12) η Honda και η Nissan. 

Οι δύο εταιρείες, που είναι ήδη από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ιαπωνία, στοχεύουν μέσω της συγχώνευσής τους να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές και τεχνολογικές προκλήσεις που προκαλεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και τις προηγμένες τεχνολογίες οχημάτων. Η συμφωνία, αναμένεται να ολοκληρωθεί το αργότερο τον Αύγουστο του 2026.

Και οι δύο εταιρείες αντιμετωπίζουν πιέσεις από την παγκόσμια αγορά: Η Honda καταγράφει πτώση κερδών λόγω αυξημένων δαπανών για έρευνα, ενώ η Nissan αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες, με λειτουργικά κέρδη που μειώθηκαν κατά 90% στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους.

Στόχος είναι, ο νέος εταιρικός «κολοσσός» που θα δημιουργηθεί να φτάσει τα 7 εκατομμύρια πωλήσεις ετησίως, κάτι που αν επιτευχθεί θα τον τοποθετήσει στην τρίτη θέση παγκοσμίως πίσω από τις Toyota και Volkswagen.  

Η αξία της Honda ανέρχεται σε 6,74 τρισ. γεν (34 δισ. λίρες), της Nissan 1,67 τρισ. γεν και της Mitsubishi 717 δισ. γεν. Η Honda πούλησε 3,8 εκατ. αυτοκίνητα το 2023, αν και ήταν πολύ πιο αποδοτική από τη Nissan, η οποία αξίζει το ένα τέταρτο της αξίας της πρώτης παρά το γεγονός ότι πούλησε 3 εκατ. αυτοκίνητα πέρυσι. Η Mitsubishi πούλησε 700.000 αυτοκίνητα το 2023.

Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η επιτυχία της συγχώνευσης θα εξαρτηθεί από την ικανότητα του νέου ομίλου να επιταχύνει την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και να ανταγωνιστεί πρωτοπόρους όπως η Tesla και η BYD.

Απαισιόδοξος ο πρώην CEO της Nissan

AP/Hassan Ammar

Η Nissan βρίσκεται σε κατάσταση κρίσης εδώ και αρκετά χρόνια εν μέσω της πτώσης των κερδών και της αναταραχής μετά τη σύλληψη του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της, Κάρλος Γκοσν το 2018. Ο Γκοσν απέδρασε ένα χρόνο αργότερα, βγαίνοντας λαθραία από τη χώρα μέσα σε ένα κουτί με μουσικά όργανα με τη βοήθεια πρώην πρακτόρων των ειδικών δυνάμεων.

Μιλώντας από τον Λίβανο, όπου ζει έκτοτε, ο Γκοσν δήλωσε τη Δευτέρα (23/12) ότι τα σχέδια συγχώνευσης δεν έχουν νόημα και είναι απίθανο να πετύχουν, σύμφωνα με το Reuters. Είχε ηγηθεί μιας ημι-τυπικής συμμαχίας μεταξύ της Nissan, της Renault και της Mitsubishi για να προσπαθήσει να επιτύχει παγκόσμια κλίμακα, αλλά υποστήριξε ότι η Honda και η Nissan ήταν πολύ παρόμοιες σαν εταιρείες για να επιτύχουν μεγάλο όφελος. «Από βιομηχανική άποψη, υπάρχει παντού επανάληψη», δήλωσε ο Γκοσν.

Ωστόσο, οι τρεις εταιρείες δήλωσαν ότι θα ανταποκριθούν στις δραματικές αλλαγές στο περιβάλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ο Τοσιχίρο Μίμπε, ο διευθύνων σύμβουλος της Honda, δήλωσε ότι μια τέτοια αλλαγή στη βιομηχανία συμβαίνει μόνο κάθε 100 χρόνια - υποδηλώνοντας ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τόσο θεμελιώδης όσο και οι απαρχές της μαζικής πώλησης αυτοκινήτων.

Ο ίδιος δήλωσε ότι η Nissan και η Honda θα διευκρινίσουν τη δυνατότητα επιχειρηματικής ενοποίησης περίπου μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, σύμφωνα με την εξέταση της Mitsubishi Motors.

Ο Μακότο Ουσίντα, ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, δήλωσε: «Η Honda και η Nissan έχουν αρχίσει να εξετάζουν την επιχειρηματική ενοποίηση και θα μελετήσουν τη δημιουργία σημαντικών συνεργασιών μεταξύ των δύο εταιρειών σε ένα ευρύ φάσμα τομέων».

Επένδυση στο μέλλον της ηλεκτροκίνησης

Shutterstock/OlegDoroshin

Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς οι κατασκευαστές επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και νέων τεχνολογιών. Παρά τις μεγάλες επενδύσεις, τα κέρδη από τα EVs παραμένουν περιορισμένα, ενώ η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και η πιθανή κατάργηση των φορολογικών κινήτρων στις ΗΠΑ από τη νέα διοίκηση Τραμπ προσθέτουν επιπλέον προκλήσεις.

Για να παραμείνουν βιώσιμες, οι Honda και Nissan θα πρέπει να συνεχίσουν να επενδύουν τόσο σε ηλεκτρικά όσο και σε παραδοσιακά οχήματα, κάτι που απαιτεί σταθερές πηγές εσόδων και μεγάλη κλίμακα παραγωγής. «Χωρίς την επίτευξη αυτής της κλίμακας, δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν», σημειώνει ο Τάκακι Νακανίσι, σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η πρόκληση της Κίνας

Shutterstock/Scharfsinn

Η κινεζική αγορά, η μεγαλύτερη στον κόσμο, αποτελεί κρίσιμο μέτωπο για τις δύο εταιρείες. Ωστόσο, τόσο η Honda όσο και η Nissan έχουν χάσει έδαφος έναντι των τοπικών εταιρειών που προσφέρουν πιο ανταγωνιστικά και τεχνολογικά προηγμένα μοντέλα. Η Nissan αναμένει πτώση 13% στις πωλήσεις της στην Κίνα φέτος, ενώ η Honda προβλέπει ακόμη μεγαλύτερη πτώση.

Αυτό έχει οδηγήσει τη Nissan σε ριζικές περικοπές, ενώ η Honda, παρά τα σχετικά καλύτερα οικονομικά της, αναγνωρίζει ότι μια συγχώνευση μπορεί να είναι ο μόνος δρόμος για τη μακροπρόθεσμη επιβίωσή της. «Η σημερινή παρακμή της Nissan μπορεί να είναι η αυριανή πραγματικότητα της Honda», προειδοποιεί ο Νακανίσι.

Με πληροφορίες από Reuters, AFP, AP