Οι απώλειες της προηγούμενης εβδομάδας της τάξης του 6% «έσβησαν» και τα τελευταία σεντς ανόδου του Αυγούστου στην ευαίσθητη αγορά του πετρελαίου.
Παρά το θετικό γεγονός της έστω και οριακής μείωσης του αριθμού στις ενεργές πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου στις ΗΠΑ, η αγορά αρχίζει να συντονίζεται με την πραγματική οικονομία και να προεξοφλεί την συνέχεια της ύφεσης τα προσεχή τρίμηνα. H εξάπλωση της πανδημίας, η αργή ανάκαμψη της ζήτησης και οι φόβοι για νέα lockdowns ειδικά μετά το παράδειγμα του Ισραήλ, το οποίο μπήκε σε καθολική καραντίνα, έρχονται να ροκανίσουν τις μέχρι τώρα παρεμβάσεις του OPEC +, αλλά και αυτές που κυοφορούνται και σύντομα θα ανακοινωθούν.
Αυτός είναι και ο λόγος που η αγορά αγνόησε τα στοιχεία της Baker Hughes σύμφωνα με τα οποία οι πλατφόρμες εξόρυξης διαμορφώθηκαν στις 180 από 181, ενώ οι πλατφόρμες εξόρυξης φυσικού αερίου, υποχώρησαν στις 71 από 72. Έτσι ενώ από τις 26 Ιουνίου και για 10 εβδομάδες το πετρέλαιο Brent είχε αφήσει πίσω του τα 40 δολάρια, εντούτοις από τις 8 Σεπτεμβρίου και μετά, το διάγραμμά του αρχίζει να εμφανίζει οπές κάτω από τα 40 δολάρια.
Αν χαθούν τα 39,48 δολάρια, τότε θα τεσταριστεί άμεσα η ζώνη του 30άρη σε επίπεδο εβδομαδιαίου διαγράμματος, που όπως φαίνεται παρακάτω, εντοπίζεται πέριξ των 38 δολαρίων/βαρέλι. Μετά από αυτό το σημείο, αρχίζουν τα δύσκολα.
Αφοπλιστικές οι προβλέψεις του OPEC
Σημειωτέον ότι στην μηνιαία του έκθεση που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα, ο OPEC μείωσε τις προβλέψεις του για αύξηση της ζήτησης πετρελαίου φέτος, ορμώμενος από την ασθενέστερη σε σχέση με τις προσδοκίες ανάκαμψη της Ινδίας και άλλων ασιατικών χωρών. Έτσι περιμένει για το 2020 η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου να διαμορφωθεί στα 90,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, δηλαδή 400.000 βαρέλια λιγότερα την ημέρα σε σχέση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις.
Ταυτόχρονα προειδοποίησε ότι οι κίνδυνοι παραμένουν «αυξημένοι και παραμορφωμένοι» για το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Ως εκ τούτου, για το 2020 ο OPEC αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 6,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, δηλαδή στα 96,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Ήτοι πάλι 400.000 bpd λιγότερα από την προηγούμενη εκτίμησή του.
Ο Γενικός Γραμματέας του OPEC Mohammad Barkindo δήλωσε μάλιστα χθες ότι η ύφεση που διατρέχει την αγορά πετρελαίου είναι η χειρότερη στην ιστορία του OPEC. Γι’ αυτό άλλωστε και τα μέλη του OPEC +, θα συναντηθούν στις 17 Σεπτεμβρίου για να συζητήσουν την πολιτική παραγωγής πετρελαίου. Στη συνάντηση αυτή αναμένεται η ενεργειακή συμμαχία να μειώσει την παραγωγή κατά 7,7 εκατομμύρια bpd έως τον Δεκέμβριο.
Η αγορά πάντως προς το παρόν δεν βιάζεται να πανηγυρίσει τα καλά επικείμενα νέα από την πλευρά της προσφοράς, ενώ σε μια ακόμα προσπάθεια να στηρίξει την αγορά, ο κορυφαίος εξαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, η Σαουδική Αραβία, μείωσε τις επίσημες τιμές πώλησης αργού πετρελαίου για τον Οκτώβριο. Για να δούμε αν μια έκπληξη ακόμα μεγαλύτερων περικοπών από αυτές που αναμένονται, θα μπορούσε έστω βραχυπρόθεσμα να ανατρέψει την εικόνα.
Οι μαύρες προβλέψεις της BofA
Η Bank of America πάντως σε πρόσφατο σχόλιο της ανακοίνωσε ότι περιμένει την αγορά πετρελαίου να επιστρέψει σε προ covid-19 επίπεδα από το 2023 και μετά.
Η αμερικανική επενδυτική τράπεζα αναγνωρίζει ότι ναι μεν έχει ανακάμψει η ζήτηση οδικών καυσίμων, αλλά με τη ζήτηση αεροπορικών καυσίμων να παραμένει στάσιμη, η συνολική εικόνα της ζήτησης παραμένει απογοητευτική. Η ανατροπή θα μπορούσε να έρθει όπως λίγο πολύ όλοι ξέρουμε από ένα αποτελεσματικό εμβόλιο ή φάρμακο.
Σύμφωνα με τον αμερικανικό οίκο, εάν ένα εμβόλιο ξεκινήσει στα τέλη του 2021 -προσέξτε πότε τοποθετεί η BofA την πιθανή ευρεία διανομή ενός εμβολίου- τα αεροπορικά ταξίδια θα ανακάμψουν στο 75% των επιπέδων πριν από την κρίση το 2022 και 90% το 2023.
Η τράπεζα όμως προχώρησε και σε κάποιες πιο μακροπρόθεσμες προβλέψεις. Το 2030 αναμένει η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου να αυξάνεται περίπου στα 105 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως λόγω του αυξανόμενου μεριδίου των ηλεκτρικών (EVs) στις πωλήσεις οχημάτων.
Σύμφωνα μάλιστα με το βασικό σενάριο της BofA, τα EVs θα φτάσουν το 34% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων έως το 2030 και το 95% των πωλήσεων έως το 2050. Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα επίσης παρατήρηση αφορά τα οχήματα με υδρογόνο, τα οποία θα μπορούσαν επίσης να αντικαταστήσουν μέρος της ζήτησης πετρελαίου, ειδικά εάν οι τιμές του υδρογόνου υποχωρήσουν ουσιαστικά. Η εποχή της ενεργειακής μετάβασης έχει ξεκινήσει και θα αλλάξει τα πάντα.
*Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.