Του Γιώργου Φιντικάκη
Δίχως να αναφέρει πόσοι ακριβώς από τους εργαζόμενους στα λιμάνια θα έχουν δικαίωμα μετάταξης σε άλλους φορείς του Δημοσίου, η κυβέρνηση κατέθεσε αργά χθες το βράδυ στη Βουλή το νομοσχέδιο για την κύρωση της συμφωνίας ΟΛΠ και Cosco.
Δίνοντας περιθώριο υποβολής της αίτησης μετάταξης έως τις 30 Ιουνίου του 2017 για τους εργαζόμενους στον ΟΛΠ και έως τις 30 Ιουνίου του 2018 για τους συναδέλφους τους στον ΟΛΘ, η κυβέρνηση ικανοποίησε ένα από τα βασικά αιτήματα της πολυήμερης απεργίας στα λιμάνια.
Αναπάντητο ωστόσο μένει το ερώτημα αν η ρύθμιση θα αποτελέσει ένα είδος «μπούσουλα» για μετατάξεις εργαζομένων και από τις υπόλοιπες υπό αποκρατικοποίηση δημόσιες επιχειρήσεις (π.χ. ΤΡΑΙΝΟΣΕ) ή όσες ενταχθούν στο νέο υπερ-Ταμείο (αστικές συγκοινωνίες, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, κά.), όπως επίσης και τι ακριβώς κόστος συνεπάγεται κάτι τέτοιο.
Σε κάθε περίπτωση, οι μετατάξεις θα πρέπει να έχουν τελειώσει για μεν τους προερχόμενους από τον ΟΛΠ ως τις 31 Δεκεμβρίου 2017, και για τους συναδέλφους τους από τον ΟΛΘ έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2018. Δεν είναι σαφές πόσοι από τους 1.100 του ΟΛΠ και τους 420 του ΟΛΘ, θα θελήσουν να κάνουν χρήση του συγκεκριμένου δικαιώματος.
Μένει να απαντηθεί το ακριβές «πλαφόν» των μετατάξεων από τα λιμάνια προς τις άλλες δημόσιες υπηρεσίες, όπως επίσης το ποιες θα είναι αυτές. Το πιθανότερο είναι πως μαζί με τη διαδικασία, και τα δικαιολογητικά για την υποβολή των αιτήσεων, οι υπηρεσίες που θα μπορούν να δεχθούν εργαζομένους στα λιμάνια, θα προσδιοριστούν με απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Εργασίας και Ναυτιλίας που πρόκειται να εκδοθεί σύντομα.
Δεν αναγνωρίζει διαφορά μισθού
Διαβάζοντας το νομοσχέδιο για την κύρωση της συμφωνίας ΟΛΠ και Cosco που κατατέθηκε αργά το βράδυ στη Βουλή, και εισάγεται σήμερα με τη διαδικασία του κατεπείγοντος προς επεξεργασία στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου προκειμένου να έχει ψηφιστεί την Πέμπτη, προκύπτει ότι δεν αναγνωρίζεται προσωπική διαφορά μισθού. Όταν δηλαδή αποχωρήσει ένας εργαζόμενος από τον ΟΛΠ, με μισθό για παράδειγμα 2.500 ευρώ, δεν θα τον κουβαλήσει μαζί του στην νέα εταιρεία.
«Όποιος μετατεθεί σε κατώτερη κατηγορία (από την τωρινή του) θα κατατάσσεται στο βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο της νέας κατηγορίας με βάση το συνολικό χρόνο υπηρεσίας του, χωρίς να διατηρεί τυχόν διαφορά αποδοχών», αναφέρει χαρακτηριστικά το νομοσχέδιο.
Ποιοι θα γίνονται δεκτοί
Αν πάντως οι αιτήσεις μετάταξης είναι περισσότερες από τον ανώτατο αριθμό που θα προσδιορισθεί, τότε θα γίνονται δεκτές οι αιτήσεις όσων έχουν τη μεγαλύτερη προϋπηρεσία στην αντίστοιχη εταιρεία μέχρι να συμπληρωθεί το πλαφόν.
Συγκεκριμένα, η μετάταξη θα μπορεί να γίνει σε κενή ή συνιστώμενη με την απόφαση θέση συναφούς ή παρεμφερούς κλάδου, της ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας, εφόσον ο υπάλληλος κατέχει τα τυπικά προσόντα του κλάδου ή της ειδικότητας όπου μετατάσσεται. Εφόσον, ωστόσο, ο υπάλληλος συναινεί, η μετάταξη θα γίνεται και σε κλάδο κατώτερης κατηγορίας.
Σε κάθε περίπτωση η αίτηση μετάταξης θα γίνεται δεκτή εφόσον ληφθούν οι υπηρεσιακές ανάγκες. «Εννοείται πως ένας φορτοεκφορτωτής δεν πρόκειται να στελεχώσει οργανική θέση στους τομείς της Υγείας ή της Παιδείας, παρά σε θέσεις συναφείς με την ειδικότητα του», διαμηνύουν πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας.
Οι μετατασσόμενοι θα κατατάσσονται σε βαθμό ανάλογα με το χρόνο που υπηρέτησαν στον φορέα απ' όπου προέρχονται με τα τυπικά προσόντα της κατηγορίας τους.
Προς το παρόν, δεν είναι σαφές πόσοι από τους 1.100 του ΟΛΠ και τους 420 του ΟΛΘ, θα θελήσουν να κάνουν χρήση του συγκεκριμένου δικαιώματος. Έχει ακουστεί πάντως, πως θα μπορούσαν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον ακόμη και οι μισοί από τους εργαζόμενους στον ΟΛΠ.