Πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και το 2025: Τα δύο σενάρια για τις παραπλανητικές προσφορές
Σούπερ μάρκετ

Πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και το 2025: Τα δύο σενάρια για τις παραπλανητικές προσφορές

Το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στα τρόφιμα και άλλα βασικά καταναλωτικά αγαθά θα παραμείνει σε ισχύ και το 2025, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος. Το μέτρο αυτό, που επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2021, στοχεύει στον έλεγχο των τιμών και την προστασία των καταναλωτών από υπερβολικές αυξήσεις.

Η διατήρηση του πλαφόν στοχεύει στο να περιορίσει τα περιθώρια κέρδους που μπορούν να εφαρμόζουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και άλλες επιχειρήσεις στις τιμές βασικών αγαθών, βοηθώντας έτσι στην καταπολέμηση της ακρίβειας.

Ο υπουργός τόνισε ότι το πλαφόν κέρδους αποτελεί ένα σημαντικό μέσο πίεσης προς την αγορά, με σκοπό να διασφαλιστεί ότι οι αυξήσεις στις τιμές θα παραμείνουν περιορισμένες. Παράλληλα, ανέφερε πως οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της αγοράς έχουν οδηγήσει στη δέσμευση για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών. Οι μειώσεις αυτές αφορούν είδη πρώτης ανάγκης, και αναμένεται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Ένας ακόμη τομέας στον οποίο εστιάζει το υπουργείο Ανάπτυξης είναι οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρικάκο, έχουν υπάρξει καταγγελίες για παραπλανητικές τακτικές, όπου οι προσφορές δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική έκπτωση που δηλώνεται, δημιουργώντας σύγχυση στους καταναλωτές. Το υπουργείο έχει ήδη ξεκινήσει ελέγχους και, μέσα στο επόμενο δίμηνο, σχεδιάζει να προχωρήσει σε νέες παρεμβάσεις που θα εξασφαλίσουν τη διαφάνεια στις προσφορές.

Οι βασικές προτάσεις που εξετάζονται για τη ρύθμιση των προσφορών περιλαμβάνουν δύο σενάρια.

Το πρώτο είναι η απαγόρευση των συνδυαστικών προσφορών για το ίδιο προϊόν, δηλαδή να μην ισχύουν ταυτόχρονα εκπτώσεις όπως το "1+1 δώρο" και το 50%.

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει ότι όταν υπάρχουν ταυτόχρονες προσφορές, θα πρέπει αυτές να είναι του ίδιου εύρους. Για παράδειγμα, εάν ένα προϊόν κοστίζει 4 ευρώ και διατίθεται με έκπτωση 50% στα 2 ευρώ, τότε και η προσφορά "1+1 δώρο" θα πρέπει να τιμολογείται με βάση την εκπτωτική τιμή των 2 ευρώ, και όχι την αρχική τιμή των 4 ευρώ.

Εκτός από τις παρεμβάσεις στις προσφορές, το υπουργείο εξετάζει τη λήψη πρόσθετων μέτρων για τη βελτίωση της λειτουργίας της αγοράς. Μεταξύ αυτών, εξετάζεται η υποχρεωτική εξόφληση των προμηθευτών από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ εντός 30-60 ημερών, κάτι που θα διασφαλίσει τη ρευστότητα για τους μικρότερους προμηθευτές. Επιπλέον, αναμένεται παρέμβαση στη διάταξη των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με στόχο να ενισχυθούν οι μικροί παραγωγοί και να έχουν καλύτερη προβολή τα προϊόντα τους στα μεσαία ράφια, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες πώλησης.

Με αυτές τις κινήσεις, η κυβέρνηση στοχεύει να περιορίσει τα φαινόμενα ακρίβειας και να προωθήσει μια πιο διαφανή και δίκαιη λειτουργία της αγοράς, εξασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή προστασία των καταναλωτών και τη στήριξη των μικρών παραγωγών.