Ποια έργα θα λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα
Shutterstock
Shutterstock

Ποια έργα θα λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα

Με την επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά να έχει ολοκληρωθεί με την παράδοση των τριών νέων σταθμών (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο), τα βλέμματα είναι στραμμένα στην υλοποίηση αντίστοιχων μεγάλων παρεμβάσεων που θα μειώσουν το κυκλοφοριακό αδιέξοδο και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Όπως είπε, πρόσφατα, ο υφυπουργός αρμόδιος για τις υποδομές Γ. Καραγιάννης, σε μία τριετία δημοπρατήθηκαν έργα περίπου 10 δισ. ευρώ και συμβασιοποιήθηκαν έργα ύψους 4,6 δισ.

Ποια projects έχουν σειρά;

Όσον αφορά τα νέα μέσα σταθερής τροχιάς, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ως όλα δείχνουν σειρά έχει το Μετρό Θεσσαλονίκης του οποίου η βασική γραμμή θα λειτουργήσει μέσα στο 2023. Το μετρό Θεσσαλονίκης, που θα συνδέει το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Νέα Ελβετία, θα είναι το πρώτου τέτοιου είδους έργο στην Ελλάδα που δεν θα διαθέτει οδηγούς.    

Υπό κατασκευή βρίσκεται και η γραμμή 4 του Μετρό, αλλά τα εγκαίνια των πρώτων σταθμών θα λάβουν χώρα σε αρκετά χρόνια από σήμερα, με το έργο να έχει συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης τα οκτώ έτη.

Στο μέτωπο των οδικών αξόνων, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται  η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος που θα ολοκληρωθεί σε 36 μήνες. Είναι μήκους 74,8 χιλιομέτρων, θα ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος και έχει προϋπολογισμό 252 εκατ. ευρώ.

Ιδιαίτερη κρίσιμης σημασίας είναι η κατασκευή της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης που θα συνδέεται με την ΠΑΘΕ. Το project, που θα υλοποιήσει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Άκτωρ-Intrakat, έχει προϋπολογισμό 434 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει την κατασκευή κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους 3,8 χλμ., επιτρέποντας τη σύνδεση με την Αττική Οδό. Ο νέος δρόμος θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά.  

Επίσης, στο προσκήνιο υπάρχει και ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε Λ. Κύμης, Ραφήνα και Λεωφόρο Βουλιαγμένης που είναι αρχικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ. Ο σχεδιασμός προβλέπει την επέκταση της Αττικής Οδού έως τη Ραφήνα, όπως και τη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με υπόγεια σήραγγα με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και την αναμόρφωση της τελευταίας σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους, δίχως σηματοδότες.

Το εγχείρημα της επέκτασης της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001, οπότε επιδιώχθηκε να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης.

Ύστερα από μία επταετία σχεδιασμών το 2008 η μακέτα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού.

Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο παραμένει στο συρτάρι.

Στα σχέδια υπάρχουν και τα νέα έργα σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμανιών Λαυρίου και Ραφήνας που είναι συνολικού προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ και εντάσσονται στο μεγάλο πρόγραμμα υποδομών που υλοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.

Η νέα προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή από το Κορωπί έως το Λαύριο και η σύνδεση του λιμανιού με το τρένο είναι ύψους 391 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τη νέα σιδηροδρομική γραμμή θα είναι μήκους 32 χλμ., θα είναι διπλή στο μεγαλύτερο μήκος της, ηλεκτροκινούμενη και εφοδιασμένη με σύγχρονα συστήματα αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.

Όσον αφορά τη νέα προαστιακή γραμμή 17 χλμ. που θα συνδέει την πόλη και το λιμάνι της Ραφήνας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι ύψους 309 εκατ. ευρώ.

Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου για την κατασκευή νέας προαστιακής γραμμής μήκους 17 χλμ. που θα συνδέει την πόλη και το λιμάνι της Ραφήνας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο ανέρχεται σε 309 εκατ. ευρώ.