Πολιτικό ζήτημα και τα ανασφάλιστα οχήματα;

Πολιτικό ζήτημα και τα ανασφάλιστα οχήματα;

Του Κωνσταντίνου Μαριόλη

Με μεγάλη επιφύλαξη υποδέχονται παράγοντες της αγοράς τις νέες υποσχέσεις των αρμόδιων κρατικών φορέων για την ενεργοποίηση της διαδικασίας εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων και την επιβολή προστίμων στους ιδιοκτήτες τους.

Από τα σχεδόν 6,5 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, τα ανασφάλιστα οχήματα ξεπερνούν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τις 600.000 και ενδεχομένως αγγίζουν το 1 εκατομμύριο.

Αν και στελέχη του ασφαλιστικού κλάδου, με πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό του διευθύνοντος συμβούλου της Interamerican, κ. Γιάννη Καντώρου, θεωρούν υπερβολικές τις εκτιμήσεις για 1 εκατομμύριο ανασφάλιστα οχήματα, το φαινόμενο δεν παύει να είναι εξαιρετικά ανησυχητικό.  Την ίδια ώρα, άλλοι παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς, επικαλούμενοι στοιχεία της τροχαίας, αναφέρουν ότι σε ποσοστό άνω του 10% των ελέγχων στους ελληνικούς δρόμους εντοπίζουν ανασφάλιστα οχήματα.

Άρα το θέμα αφορά όλους μας, πλην των πολιτικών απ' ότι φαίνεται, αφού τα «ραβασάκια» με τα πρόστιμα, αποτελούν στο μυαλό πολλών ένα ακόμη «χαράτσι» και σίγουρα δεν είναι πολιτικά ευχάριστη η αποστολή τους.

«Είναι τουλάχιστον η δέκατη φορά που ακούγεται ότι θα εφαρμοστεί ο νόμος και κάθε φορά η διαδικασία εντοπισμού και ειδοποίησης των παραβατών ξεκινά σε 1-2 μήνες, αλλά δεν υλοποιείται ποτέ», σημειώνει ανώτερο στέλεχος ασφαλιστικής εταιρείας. «Η αρχή έγινε το 2013 και από τότε το ακούμε μία με δύο φορές το χρόνο. Είναι κοινωνικά άδικο και αδιανόητο να υπάρχουν τόσα πολλά οχήματα στους δρόμους που δεν υπακούουν στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο εις βάρος των νομοταγών πολιτών. Το ποσοστό των παράνομων οχημάτων είναι τεράστιο και πρωτοφανές σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη», προσθέτει.

Όμως, γιατί δεν ληφθεί ακόμη καμία ουσιαστική πρωτοβουλία για την εφαρμογή του νόμου; Στη χώρα που φταίνε πάντα… οι άλλοι, κανείς δεν δείχνει να ενδιαφέρεται πραγματικά για τα ανασφάλιστά οχήματα. Στη χώρα που περσινή έρευνα της γαλλικής εταιρείας διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων VINCI Autoroutes, έδειξε ότι οι οδηγοί πιστεύουν πως οι ίδιοι είναι οι καλύτεροι, όμως οι υπόλοιποι Έλληνες είναι… οι χειρότεροι οδηγοί, η έλλειψη κουλτούρας είναι εμφανής.

Τι και αν η ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων διαφημίζεται κάθε φορά που το θέμα επανέρχεται στο προσκήνιο; Τι και αν τα πρόστιμα είναι τσουχτερά; Από τη στιγμή που ο νόμος δεν εφαρμόζεται συνεχίζεται η ίδια κατάσταση.

Συνεπείς πολίτες που ασφαλίζουν τα οχήματά τους εμπλέκονται σε ατυχήματα με ανασφάλιστα οχήματα και κινούν… γη και ουρανό για να αποζημιωθούν. Οι αναγγελθείσες ζημιές στο Επικουρικό Κεφάλαιο από ανασφάλιστα οχήματα μειώθηκαν κατά 21% το 2016, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι ο νόμος πρέπει να παραμείνει ανενεργός, ούτε το γεγονός ότι από την ασφάλιση των μέχρι σήμερα ανασφάλιστων θα αυξηθούν τα έσοδα των ασφαλιστικών εταιρειών, αποτελεί για κάποιους… εχθρούς της επιχειρηματικότητας «δικαιολογία».

Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν αρμόδιοι φορείς, το κράτος χάνει μερικές δεκάδες εκατομμύρια από τους φόρους που θα πλήρωναν οι ασφαλιστικές εταιρείες, ενώ σημαντική είναι και η κοινωνική προέκταση του φαινομένου. Και αυτό γιατί όταν σε ένα ατύχημα εμπλέκεται ανασφάλιστο όχημα, το Επικουρικό Κεφάλαιο καλείται να καλύψει τη ζημιά που προκαλείται, ένα ταμείο που στηρίζεται από τις ασφαλιστικές, επηρεάζοντας τους ασφαλισμένους. Οι συνεπείς δηλαδή πολίτες συνδράμουν για να αποζημιώνονται όσοι εμπλέκονται σε ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα. Και οι υπόλοιποι μένουν ατιμώρητοι.

Και αν η έλλειψη της σχετικής πολιτικής βούλησης σε προεκλογικές περιόδους αποτελεί εύλογη δικαιολογία, σύμφωνα με αυτά που έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα, το γεγονός ότι εδώ και τέσσερα ολόκληρα χρόνια το πλαίσιο παραμένει ανενεργές εγείρει σημαντικά ερωτήματα για τα αντανακλαστικά της πολιτείας.

Μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κ. Γιώργος Πιτσιλής, ανέφερε κατά τη συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, ότι η διαδικασία για τον Σύμφωνα με τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί, εξετάζονται τα στοιχεία της τελευταίας τριετίας, ώστε να εντοπιστούν οι περιπτώσεις που δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας και παράλληλα όσοι δεν έχουν συνάψει κάποιο ασφαλιστήριο συμβόλαιο.

Τα ευρήματα θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο, ώστε να ενημερωθούν πρώτα αυτοί που έχουν εντοπιστεί και να προβούν σε ανάλογες ενέργειες πιστοποίησης του ευρήματος ή διαφωνίας και εν συνεχεία, αφού προκύψουν αποτελέσματα, θα γίνει το δεύτερο βήμα που είναι η αποστολή των ειδοποιητηρίων, η επιβολή προστίμων και η υποχρέωση των ιδιοκτητών οχημάτων να ασφαλιστούν.

Και όλα αυτά τέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά…