Πόλυς Χατζηωάνου: Η ναυτιλία «κιβωτός» της ελληνικής οικονομίας - Ποια είναι η Safe Bulkers με ενεργητικό 1,1 δισ. δολάρια

Πόλυς Χατζηωάνου: Η ναυτιλία «κιβωτός» της ελληνικής οικονομίας - Ποια είναι η Safe Bulkers με ενεργητικό 1,1 δισ. δολάρια

Την πλήρη στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας, του ρόλου που διαδραματίζει στο παγκόσμιο στερέωμα, αλλά και την εκτίμηση ότι «μια ημέρα μπορεί να δούμε την είσοδο στην ελληνική χρηματαγορά ναυτιλιακών εταιρειών», τονίζοντας ότι το ελληνικό χρηματιστήριο έκανε ένα τεράστιο άλμα προς την ελληνική ναυτιλία με την έκδοση ήδη δύο ομολόγων και ενός τρίτου, αυτό της Safe Bulkers, εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers, Πόλυς Βάσου Χατζηωάννου σε παρουσίαση της εταιρείας σε Έλληνες δημοσιογράφους.

Η Safe Bulkers, εγγυήτρια της Safe Bulkers Participation PLC που εκδίδει το ομόλογο των 100 εκατ. ευρώ, είναι εισηγμένη από το 2008 στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης με κεφαλαιοποίηση στα 427 εκατ. δολάρια και σύνολο ενεργητικού που ξεπερνά τα 1,1 δις. δολάρια. Διαθέτει 40 πλοία και έχει παραγγείλει άλλα 9 πλοία στα ιαπωνικά ναυπηγεία τα οποία θα τα παραλάβει σταδιακά από το 2ο τρίμηνο του 2022 έως το 1ο τρίμηνο του 2024. Οι συμφωνημένες ναυλώσεις της εταιρείας που έχουν ήδη κλειδώσει αφορούν έσοδα ύψους 431 εκατ. δολ.

Η εταιρεία μέσα σε εννέα μήνες το 2021 πέτυχε μείωση του δανεισμού της από 611 σε 413 εκατ. δολ., ειδικεύεται στην ιδιοκτησία πλοίων ξηρού φορτίου χύδην και από τις αρχές του 2022, ο στόλος της είναι 39 πλοία -12 Panamax, 7 Kamsarmax, 15 Post-Panamax και 5 πλοία κατηγορίας Capesize- με μέση ηλικία 10,3 ετών και συνολική μεταφορική ικανότητα 3,7εκατομμύρια dwt. Το 80% του στόλου έχει ναυπηγηθεί σε ιαπωνικά ναυπηγεία.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Liberal για την επιλογή της Ελλάδας για την έκδοση του ομολόγου και το τι διαβλέπουν στην ελληνική οικονομία ο διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers, Πόλυς Βάσου Χατζηωάννου και ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Λουκάς Μπαρπαρής ανέφεραν ότι «τα ξένα χρηματιστήρια δεν προσφέρουν κάτι διαφορετικό από το ελληνικό. Αρκεί να έρθουν και άλλοι επενδυτές όπως έχει αρχίσει να γίνεται σιγά - σιγά. Η επένδυση στο Ελληνικό θα δώσει ώθηση για να έρθουν και άλλοι επενδυτές στην Ελλάδα» ο Π. Χατζηωάννου και πρόσθεσε ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η «κιβωτός» της ελληνικής οικονομίας.

Επιπρόσθετα, ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Λουκάς Μπαρπαρής συμπλήρωσε ότι κατά τις διαδικασίες  προετοιμασίας για την έκδοση του ομολόγου της Safe Bulkers οι υπηρεσίες του ΧΑ επέδειξαν αξιοσημείωτο επαγγελματισμό.

Ο Π, Χατζηιωάννου επεσήμανε επίσης ότι: «Η Ελλάδα και η Κύπρος είναι πολύ φιλικές όσο αφορά το επιχειρηματικό περιβάλλον μέσα στο οποίο μπορεί να αναπτυχθεί μία ναυτιλιακή επιχείρηση. Αν φύγουμε Ελλάδα και Κύπρος από την κορυφή της βιομηχανίας τότε η οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έχει σοβαρό πρόβλημα. Φανταστείτε όλο το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ευρώπης να ελέγχεται από μη Ευρωπαίους».

Οι Έλληνες και Κύπριοι εφοπλιστές συμπλήρωσε είναι οι πιο ανταγωνιστικοί στον κλάδο παγκοσμίως και προσφέρουν πάντα το πιο ανταγωνιστικό ναύλο με ότι σημαίνει αυτό για το τη συγκράτηση του μεταφορικού κόστους.

Ο κ. Χατζηιωάνου διέβλεψε θετικές εξελίξεις για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου για τα επόμενα χρόνια.

Ειδικότερα εκτίμησε ότι αναμένεται μικρή καθαρή αύξηση του παγκοσμίου στόλου, τα επόμενα χρόνια, μόλις 2% ετησίως, με αποτέλεσμα να μην καλύπτεται η αυξημένη ζήτηση που θα προκύψει από επενδύσεις σε δημόσιες υποδομές σε μεγάλες ανεπτυγμένες οικονομίες.

Αναφερόμενος δε στον διεθνή ανταγωνισμό στη ναυτιλία, είπε ότι δεν είναι απλό πράγμα, καθώς υπάρχουν "μαχαίρια" εκεί έξω, και οι ανταγωνιστές είναι Ασιάτες και Ινδοί.

Ο ίδιος απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για τη μετοχική σύνθεση της εγγυήτριας εταιρείας Safe Bulkers, επεσήμανε ότι το 40% των μετοχών της εταιρείας ανήκει στην οικογένεια Χατζηϊωάννου και το υπόλοιπο σε επενδυτικά σχήματα, διευκρινίζοντας ότι οι ίδιοι ως βασικός μέτοχος κρατούν σταθερά το ποσοστό τους.

Για την σημαία των πλοίων ανέφερε ότι όλα τα πλοία της εταιρείας είναι υπό κυπριακή σημαία, διευκρινίζοντας ότι έως τα τέλη της δεκαετίας του ’80 και μέσα στην κρίση είχε ελληνική σημαίας. Ωστόσο τόνισε ότι κλάδος των φορτηγών πλοίων που δραστηριοποιείται η εταιρεία στον είναι ο πιο ανταγωνιστικός στη ναυτιλία με κύριους ανταγωνιστές τους Κινέζους, Κορεάτες και τους Ινδούς. Ο Ανταγωνισμός αυτός επιβάλει και για να μπορέσεις να κρατηθείς στην κορυφή να έχεις χαμηλά λειτουργικά έξοδα. Για αυτό δεν έχουμε πλοία στο ελληνικό νηολόγιο» κατέληξε.

Ξεκαθάρισε δε ότι αν και δεν αποκλείει κάποιες επενδύσεις εκτός θάλασσας το 95% της επιχειρηματικής δραστηριότητας της οικογένειας είναι και θα είναι στη ναυτιλία.

Το ομόλογο, οι ημερομηνίες και η χρηματοδότηση αγοράς 4 πλοίων

Αύριο 4 Φεβρουαρίου, αναμένεται το εύρος απόδοσης των ομολογιών και στο διάστημα 7 έως 9 Φεβρουαρίου θα διαρκέσει η δημόσια προσφορά για την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση στην κατηγορία Τίτλων Σταθερού Εισοδήματος της ρυθμιζόμενης αγοράς του Χρηματιστηρίου Αθηνών έως 100.000 άυλων, κοινών, ανώνυμων ομολογιών της, με την έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου της SAFE BULKERS PARTICIPATIONS PLC» με την εγγύηση της «SAFE BULKERS INC».

Τα κεφάλαια θα διατεθούν για την εξαγορά τεσσάρων πλοίων. Ειδικότερα όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό δελτίο:

-Τα αντληθησόμενα κεφάλαια, σε περίπτωση πλήρους κάλυψης της Έκδοσης, ύψους έως 100 εκατ. ευρώ, αφαιρουμένων των εκτιμώμενων δαπανών έκδοσης του ΚΟΔ ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, θα ανέλθουν σε καθαρό ποσό 97,5 εκατ. ευρώ.

Τα ως άνω καθαρά αντληθησόμενα κεφάλαια, θα χρησιμοποιηθούν ανεξαρτήτως πλήρους ή μερικής κάλυψης, αρχής γενομένης από την ημερομηνία της Εισαγωγής, για την απόκτηση των Υπό Εξαγορά Πλοίων σύμφωνα με τους όρους εκάστου Μνημονίου Συμφωνίας εντός μέγιστου διαστήματος 132 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία έναρξης διαπραγμάτευσης των Ομολογιών, με την επιφύλαξη τυχόν παράτασης για την παράδοση των Υπό Εξαγορά Πλοίων (βλ. σχετικά σημείο (ii) της ενότητας 3.3.12.3 «Μνημόνια συμφωνίας για την αγοραπωλησία των Υπό Εξαγορά Πλοίων»). Σημειώνεται ότι οι Διοικήσεις της Εκδότριας και της Εγγυήτριας δεσμεύονται ότι η εν λόγω παράταση δεν θα υπερβεί την 31.07.2022.

Ειδικότερα:

α) ποσό 25,2 εκατ. δολάρια (ή, κατά προσέγγιση 22,3 εκατ. ευρώ (15) θα διατεθεί από την εξ ολοκλήρου (100%) Θυγατρική της Εταιρείας «Stalem Shipping Corporation» στην εξ ολοκλήρου (100%) Θυγατρική της Εγγυήτριας «Kyotofriendo Two Shipping Corporation» για την αγορά του πλοίου Koulitsa 2,

β) ποσό 22,4 εκατ. δολαρίων (ή, κατά προσέγγιση 19,8 εκατ. ευρώ (15) θα διατεθεί από την εξ ολοκλήρου (100%) Θυγατρική της Εταιρείας «Napalem Shipping Corporation» στην εξ ολοκλήρου (100%) Θυγατρική της Εγγυήτριας «Kyotofriendo One Shipping Corporation» για την αγορά του πλοίου Paraskevi 2,

γ) ποσό 36,0 εκατ. δολαρίων (ή, κατά προσέγγιση 31,8 εκατ. ευρώ (15) θα διατεθεί από την εξ ολοκλήρου (100%) Θυγατρική της Εταιρείας «Kastrolem Shipping Corporation» στην εξ ολοκλήρου (100%) Θυγατρική της Εγγυήτριας «Shikokuexi Shipping Inc.» για την αγορά του πλοίου Troodos Air,

δ) ποσό 27,0 εκατ. δολαρίων (ή κατά προσέγγιση 23,9 εκατ. ευρώ (15) θα διατεθεί από την εξ ολοκλήρου (100%) Θυγατρική της Εταιρείας «Vaslem Shipping Corporation» στην εξ ολοκλήρου (100%) Θυγατρική της Εγγυήτριας «Armonikos Shipping Corporation» για την αγορά του πλοίου Venus Harmony.

Το τίμημα για την αγορά των Υπό Εξαγορά Πλοίων, δυνάμει των Μνημονίων Συμφωνίας, χωρίς να περιλαμβάνονται επιπλέον κόστη, ανέρχεται σε ποσό 110,6 εκατ. δολαρίων (ή, κατά προσέγγιση 97,8 εκατ. ευρώ)16.

Πιο αναλυτικά, ανέρχεται για το πλοίο Koulitsa 2 σε ποσό 25,2 εκατ. δολαρίων (ή, κατά προσέγγιση 22,3 εκατ. ευρώ), για το πλοίο Paraskevi 2 σε ποσό 22,4 εκατ. δολάρiα (ή, κατά προσέγγιση 19,8 εκατ. ευρώ), για το πλοίο Venus Harmony σε ποσό 27,0 εκατ. δολαρίων (ή, κατά προσέγγιση 23,9 εκατ. ευρώ) και για το πλοίο Troodos Air σε ποσό 36,0 εκατ. δολαρίων (ή κατά προσέγγιση 31,8 εκατ. ευρώ), τα οποία έχουν προκύψει ως ο μέσος όρος των δύο (2) αποτιμήσεων, που διενεργήθηκαν από δύο (2) εξειδικευμένους ανεξάρτητους οίκους εκτιμητών για κάθε ένα από τα Υπό Εξαγορά Πλοία, οι οποίοι επιλέχθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εκδότριας.