Του Γιώργου Φιντικάκη
Πρόσωπο ανεπιθύμητο είναι ο Στέργιος Πιτσιόρλας για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καθώς η διοίκηση με επιστολή της, του απαγόρευσαν την είσοδο στις εγκαταστάσεις τους!
Το μείζον αυτό θέμα έλαβε χώρα ενόψει της σημερινής επίσκεψης του υφυπουργού Ανάπτυξης στο χώρο της εταιρείας, συμφερόντων Ισκαντάρ Σάφα, προκειμένου να ενημερώσει το σύνολο των εργαζομένων για το κυβερνητικό σχέδιο διάσωσης των ναυπηγείων, αφού διαφορετικά κινδυνεύουν με χρεοκοπία.
Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) έχει καταλογιστεί με απόφαση της Κομισιόν ληξιπρόθεσμο ποσό ύψους 566 εκατ. ευρώ για παράνομες κρατικές ενισχύσεις που έλαβε η εταιρεία την περίοδο 1997 - 2002, ενώ και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει καταδικάσει την Ελλάδα για τη μη ανάκτησή τους.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης επρόκειτο σήμερα το πρωί να επισκεφθεί το χώρο, προκειμένου να ενημερώσει το προσωπικό για το σχέδιο που κατέθεσε αρχές Μαρτίου στην Κομισιόν, όταν αργά το απόγευμα έλαβε επιστολή από την διοίκηση της εταιρείας που του απαγόρευε την είσοδο.
«Σας αρνούμαστε την επίσκεψη και την επόμενη φορά που θα σχεδιάσετε να επισκεφτείτε τις εγκαταστάσεις μας θα πρέπει νωρίτερα να μας έχετε ενημερώσει», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση της εταιρείας Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), που υπογράφεται από το μη εκτελεστικό μέλος του διοικητικού συμβουλίου Αθανάσιο Θεοχάρη.
Στην πραγματικότητα, και παρ' ότι η εταιρεία είναι ιδιωτική, εντούτοις το Δημόσιο έχει πάνω της άμεσο λόγο, καθώς αυτή βαρύνεται με 556 εκατ ευρώ κρατικών ενισχύσεων, που αν δεν ανακτηθούν, η ΕΝΑΕ κινδυνεύει με λουκέτο. Σύμφωνα πάντως με τις πληροφορίες, έστω και απρόσκλητος ο Πιτσιόρλας θα επισκεφτεί σήμερα τα ναυπηγεία.
Το σχέδιο που έχει σύμφωνα με πληροφορίες καταθέσει ο Σ. Πιτσιόρλας στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες, και το οποίο προφανώς δεν βρίσκει σύμφωνη την διοίκηση των ναυπηγείων, προβλέπει σε χοντρικές γραμμές την είσοδο στην εταιρεία ειδικού εκκαθαριστή, που θα αναλάβει να βγάλει σε πλειστηριασμό ορισμένα assets.
Σε δεύτερη φάση, το ναυπηγείο θα χωριστεί σε δύο κομμάτια, το αποκλειστικά στρατιωτικό, και το εμπορικό, όπως επιτάσσει η απόφαση της Κομισιόν ως αντιστάθμισμα για τις παράνομες επιδοτήσεις.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες το σχέδιο είχε εισπράξει την θετική αποδοχή των Βρυξελλών. Η πρόταση Πιτσιόρλα φέρεται να αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού για τη διάσωση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας μέσω της συνένωσης των προβληματικών της μονάδων, και με στόχο την δημιουργία ενός ανταγωνιστικού κλάδου, που θα μπορεί να επιβιώσει χωρίς κρατικές ενισχύσεις και αποκλειστικό πελάτη το Πολεμικό Ναυτικό.
Εδώ και 5 χρόνια, το θέμα των κρατικών ενισχύσεων βρίσκεται υπό εξέταση από το Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC) έπειτα από προσφυγές που είχε υποβάλει η ΕΝΑΕ και ο μέτοχός της Ισκαντάρ Σάφα.
Στην πράξη, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρίσκονται εκτός λειτουργίας, ενώ από τις 30 Απριλίου 2014 το Πολεμικό Ναυτικό ανέλαβε το ίδιο την πληρωμή των εργαζομένων προκειμένου να ολοκληρωθεί το ναυπηγικό πρόγραμμα που είχε ανατεθεί για λογαριασμό του. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία οφείλει στους εργαζομένους αποδοχές από τον Απρίλιο του 2012, οι οποίες μάλιστα έχουν κριθεί δικαστικά.
Η Επιστολή της ΕΝΑΕ στον υφυπουργό Στ. Πιτσιόρλα