Του Απόστολου Σκουμπούρη
Μέσα σε πέντε μόλις χρόνια, η συνδρομητική πλατφόρμα του ομίλου ΟΤΕ όχι μόνο κατάφερε και μπήκε σε μια αγορά που για πολλούς δεν είχε δυναμική, αλλά υπερέβη και τις 500 χιλιάδες συνδρομές, όπερ και σημαίνει ότι ξεπέρασε τη Nova και πλασαρίστηκε πλέον στην πρώτη θέση!
Όλα αυτά, η πλατφόρμα του ΟΤΕ τα πέτυχε (πρωτίστως) όχι... συρρικνώνοντας την αντίπαλη πλατφόρμα, αλλά «ανοίγοντας» επιπλέον μια αγορά – που όπως εκ των πραγμάτων φαίνεται – έχει προοπτικές στη χώρα μας.
Ο ΟΤΕ ξεκίνησε τη συνδρομητική του πλατφόρμα τέλη του 2011 και μέσα σε πέντε χρόνια, έχει δημιουργήσει ένα λίαν ανταγωνιστικό προϊόν, δίνει δουλειά σε περίπου 300 εργαζόμενους, χώρια οι παράπλευρες ωφέλειες από τις εξωτερικές παραγωγές, ενώ, το κυριότερο, βοήθησε στην αναβάθμιση του τηλεοπτικού προϊόντος στη χώρα μας.
Παρά την οικονομική κρίση και παρά το φόρο συνδρομητικής τηλεόρασης που επιβλήθηκε το 2016, η πορεία της συνδρομητικής πλατφόρμας της Cosmote δείχνει ότι το κοινό αλλάζει, επανεξετάζει τις προτεραιότητές του, αναδιανέμει έξοδα και εξελίσσεται.
Όπως ανακοινώθηκε χθες, στο τέλος του 2016 οι συνδρομητές της Cosmote TV ξεπέρασαν τις 500 χιλιάδες, έναντι 446 χιλιάδες που είχε στο φινάλε του 2015, ενώ εκτιμάται ότι οι συνδρομές της Forthnet – Nova είναι περίπου στις 450.000 πλέον.
H πλατφόρμα της Nova ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 1999 και για πολλά χρόνια ήταν η μόνη συνδρομητική τηλεόραση της χώρας. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχει δει μείωση στις συνδρομές της, όμως εξακολουθεί να διατηρεί σχεδόν το 90% των πελατών της, ενώ μαζί με τα υπόλοιπα τηλεπικοινωνιακά πακέτα, έχει πάνω από ένα εκατ. πελάτες στη χώρα.
Το ιστορικό υψηλό της Nova TV ήταν στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015 όταν έφτασε στις 509.088. Στο τέλος του πρώτου 6μήνου του 2016 οι συνδρομητές της ήταν 460.252, ενώ η εκτίμηση είναι ότι πλέον βρίσκεται περίπου στους 450.000 χρήστες.
Όμως, τα στοιχεία δείχνουν ότι η άνοδος της Cosmote TV δε βασίστηκε κατά κύριο λόγο στην έλκυση των συνδρομητών της Forthnet, αλλά στη διεύρυνση της αγοράς της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας.
Παρ'' ότι μάλιστα ήδη περίπου 940 χιλιάδες νοικοκυριά (καταστήματα διασκέδασης, καφέ, πρακτορεία Προ-Πο κ.λπ.) έχουν κάποια συνδρομητική πλατφόρμα, εντούτοις η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα είναι στο 25% περίπου, πολύ χαμηλότερα από άλλες χώρες που οι συνδρομητικές υπηρεσίες έχουν υψηλότερη διείσδυση.
Υπάρχουν φυσικά και καταστήματα διασκέδασης ή Προ-Πο που διαθέτουν και τις δύο συνδρομητικές πλατφόρμες, οπότε καταγράφεται και ένας βαθμός επικάλυψης, χωρίς όμως να υπάρχουν ακριβή στοιχεία επ'' αυτού.
Η πορεία έως τώρα
Τους τελευταίους μήνες του 2011 όπου και ξεκίνησε ο ΟΤΕ TV υπήρξαν 60 χιλιάδες συνδρομές, οι οποίες είχαν διπλασιαστεί στα τέλη του 2012, στα τέλη 2013 έφτασαν στις 256.000, το 2014 στις 353.000, ενώ στο τέλος του 2015 οι συνδρομητές ήταν στους 446.000. Μέσα στο 2016, η Cosmote TV εισήγαγε πρώτη την hybrid τεχνολογία, παρέχοντας τηλεοπτικές υπηρεσίες νέας γενιάς.
Ένας χρόνος ΟΤΕ History
Στις 22 Ιανουαρίου 2017 συμπληρώθηκε ένας χρόνος από την πρεμιέρα του OTE History, ενός καναλιού που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς για τους ανθρώπους του ΟΤΕ. Το κανάλι που ήταν ιδέα του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου κ. Μιχάλη Τσαμάζ και είναι «ταγμένο» στην ιστορία, τον πολιτισμό και την «ψυχή» της Ελλάδας, πάει εξαιρετικά.
Είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στην ιστορία της χώρας, κατά τα πρότυπα του History Channel και του National Geographic, με στόχο να... πιάσει το νήμα της «καταγωγής» της Ελλάδας, να συνδέσει εποχές, τέχνες, λαογραφίες, αρχαίες και σύγχρονες δημιουργίες, παραδόσεις, γεύσεις, θύμησες, μουσικές, ντοπιολαλιές και κυρίως να συνδέσει την «ψυχή» των γενιών!
Όπως σημειώνει στο Liberal στέλεχος της Cosmote TV «το Cosmote History είναι μακράν το πιο δημοφιλές στην κατηγορία του, δηλαδή στα κανάλια με ντοκιμαντέρ τύπου National Geographic και των υπολοίπων. Για το 2017 ετοιμάζονται δέκα νέες παραγωγές, ντοκιμαντέρ και άλλες για το κανάλι».
Μέσα σ'' ένα χρόνο το Cosmote History έχει προβάλει πάνω από 750 ταινίες και σειρές ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με περισσότερους από 200 διανομείς και παραγωγούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Εστίαση στις διαδραστικές υπηρεσίες το 2017
Όπως σημειώνει το στέλεχος του Cosmote TV για το 2017 ο όμιλος δεν αναμένει φρενίτιδα αύξησης νέων συνδρομητών, καθώς η αγορά δείχνει κάποια σημάδια κόπωσης, μετά την σημαντική διείσδυση των προηγούμενων ετών. Σ'' αυτό που θα εστιάσει η πλατφόρμα το 2017 είναι η εξέλιξη των διαδραστικών υπηρεσιών και όλα όσα οι νέες τεχνολογίες παρέχουν.
Πλέον ο συνδρομητής, μέσω της χρήσης των διαφόρων υπηρεσιών μπορεί και «συμμετέχει» και συνδιαμορφώνει την πλατφόρμα του, ανάλογα με τις ανάγκες, τις απαιτήσεις και τους χρόνους του. Εκεί, σύμφωνα με τα στελέχη του ομίλου, θα δοθεί η μάχη του ανταγωνισμού, καθώς και ο περαιτέρω εμπλουτισμός του όλου πακέτου.
Κεντρικό «όπλο» τα αθλητικά
Κύριο ατού της καλής πορείας που έχει η πλατφόρμα του Cosmote TV τα τελευταία χρόνια, δεν είναι ούτε οι ξένες ταινίες, ούτε τα ντοκιμαντέρ, ούτε τα άλλα – θεματικά – κανάλια. Κεντρικό ατού που δημιουργεί φανατικούς χρήστες, είναι οι αθλητικές διοργανώσεις. Η εξασφάλιση του UEFA Champions League είναι η σημαντικότερη προσθήκη την τελευταία διετία, που ήρθε να προστεθεί στην εξασφάλιση των τεσσάρων πιο δημοφιλών ποδοσφαιρικών πρωταθλημάτων της Ευρώπης, ήτοι της Ισπανίας, της Αγγλίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας.
Διαθέτει επίσης το UEFA Europa League, τα δικαιώματα για το NBA, τη Liga Ισπανίας, Lega Basket Ιταλίας), μηχανοκίνητα (Formula1, MotoGP, WRC) τένις κ.λπ.
Αντιθέτως, κυρίαρχο ατού της Forthnet είναι η εξασφάλιση των δικαιωμάτων μετάδοσης της Super League έως το 2019, ενώ το 2016 εξασφάλισε τη Ευρωλίγκα για τρεις ακόμη σεζόν και έως το 2020. Πρόκειται για μεγάλη επιτυχία, καθώς η εν λόγω διοργάνωση αποτελεί «μαξιλάρι» για την πλατφόρμα, μιας και ομάδες όπως Παναθηναϊκός και Ολυμπιακός έχουν εξαιρετική παρουσία τα τελευταία 15 χρόνια, έχοντας μάλιστα από έξι και τρεις κατακτήσεις αντίστοιχα!
Η Nova διαθέτει επίσης περισσότερα από 250 κανάλια, ανάμεσα στα οποία 8 κανάλια με ταινίες και σειρές, 11 με αθλητική δράση, αλλά και 4 κανάλια με παιδικό περιεχόμενο.
Η μελέτη της Focus Bari για τη συνδρομητική τηλεόραση
Η χώρα μας θεωρείται και είναι μια μικρή τηλεοπτική αγορά, όμως σε ότι αφορά τη συνδρομητική τηλεόραση, υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω διείσδυσης, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία και οι συγκρίσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με μελέτη της Focus Bari για το 3ο τρίμηνο του 2016, περίπου 940.000 νοικοκυριά έχουν μία εκ των δύο (ή και τις δύο) συνδρομητικές πλατφόρμες, που μεταφράζεται σε ποσοστό διείσδυσης 25,3%.
Μάλιστα, στις οικογένειες με περισσότερα από τέσσερα μέλη, το ποσοστό διείσδυσης ανεβαίνει στο 33,2%, κάτι που δείχνει ότι για τις οικογένειες, είναι μια... στρατηγική επιλογή σε ότι αφορά την οικιακή διασκέδαση.
Ericsson ConsumerLab TV & Media Report
Σύμφωνα την ετήσια έρευνα Ericsson ConsumerLab TV & Media Report για την Ελληνική αγορά, οι Έλληνες παρακολουθούν ενεργά TV/video (διαφορετικές κατηγορίες περιεχομένου) 34 ώρες την εβδομάδα. Από αυτές το 42% είναι on demand & το 54% linear/live.
Στους Millennials τα ποσοστά αυτά διαμορφώνονται σε 52% (on demand)-44% (linear/live) & τους άνω των 35 σε 33% (on demand)-65% (linear/live). Το 75% των θεατών παρακολουθούν 2 ή περισσότερα επεισόδια της ίδιας σειράς σε καθημερινή (27%), εβδομαδιαία (37%) ή μηνιαία (11%) βάση. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη μελέτη, το 63% του χρόνου που αφιερώνουν οι έφηβοι για την παρακολούθηση TV/video αφορά σε κινητές οθόνες.
Το 2020 εκτιμάται ότι το 50% του χρόνου τηλεθέασης θα πραγματοποιείται σε κινητές συσκευές.
(Το δείγμα της έρευνας αφορά πληθυσμό ηλικίας 16-69 με broadband στο σπίτι, που έχουν τη δυνατότητα σε εβδομαδιαία βάση να παρακολουθήσουν TV/video).