Του Γιώργου Φιντικάκη
Το δρόμο για να αυξηθεί σημαντικά το μερίδιο της κινεζικής State Grid στον ΑΔΜΗΕ, ανοίγει η συμφωνία εξαγοράς του 24% της ελληνικής εταιρείας.
Αυτό προκύπτει από το ενημερωτικό δελτίο για την εισαγωγή στις 19 Ιουνίου στο Χρηματιστήριο της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, της εταιρείας δηλαδή που θα κατέχει το 51% του νέου ΑΔΜΗΕ, με το υπόλοιπο 49% να ανήκει στους Kινέζους (κατά 24%), και στο Δημόσιο (κατά 25% μέσω της ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ).
Ταυτόχρονα η State Grid Europe Limited (SGEL), δηλαδή η θυγατρική της State Grid, αποκτά δικαιώματα στη διοίκηση, μπορεί να μπλοκάρει αποφάσεις για μια σειρά από μείζονα ζητήματα, ενώ εφόσον αποφασιστεί περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της εταιρείας δικτύων, διατηρεί το δικαίωμα της πρώτης προτίμησης. Το κυριότερο ωστόσο είναι ότι εντός ενός έτους από την απόκτηση του 24% του ΑΔΜΗΕ, η State Grid έχει το δικαίωμα να απαιτήσει οι μετοχές που μένουν εκτός Χρηματιστηρίου (σσ: 24% των κινέζων και 25% του Δημοσίου) να ενσωματωθούν στην εισηγμένη ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με συγχώνευση και απορρόφηση του ΑΔΜΗΕ από την εισηγμένη, είτε με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης με εισφορά σε είδος των μετοχών της State Grid και της ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ. Δίνεται δηλαδή με το δικαίωμα προαίρεσης η δυνατότητα στη State Grid να αποφασίσει εάν θέλει το 100% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ να ελέγχεται από την εισηγμένη ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών.
Το ερώτημα είναι κατά πόσο σε μια τέτοια περίπτωση μπορούν να διαφοροποιηθούν οι μετοχικές ισορροπίες και να πάψει το Δημόσιο να ελέγχει το 51% του ΑΔΜΗΕ, όπως τουλάχιστον ήταν -και παραμένει- η πρόθεση της κυβέρνησης. Το σίγουρο είναι ότι οι δυνατότητες που περιγράφονται στην συμφωνία μετόχων (Share Holders Agreement - SHA), η οποία και περιλαμβάνεται στο ενημερωτικό δελτίο, ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω ενίσχυση της μετοχικής παρουσίας της State Grid στο μετοχικό κεφάλαιο του ΑΔΜΗΕ. Κάποιοι μάλιστα θυμίζουν την περίπτωση αύξησης της συμμετοχής του ομίλου Λάτση στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΠΕ.
Από εκεί πέρα, το SHA προβλέπει ότι το ΔΣ του ΑΔΜΗΕ θα αποτελείται από εννέα μέλη, εκ των οποίων τρία θα υποδεικνύονται από την εταιρεία συμμετοχών, τρία από τη State Grid, δύο από τη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ (Δημόσιο), και ένα από τους υπαλλήλους του ΑΔΜΗΕ. Ο διευθύνων σύμβουλος θα τοποθετείται με έγγραφη συγκατάθεση της State Grid, αλλά σε περίπτωση διαφωνίας ο ΑΔΜΗΕ θα υποδεικνύει στους Κινέζους τρεις επιπλέον υποψηφίους, προκειμένου εντός επτά ημερών να επιλεγεί αυτός που θα συμφωνηθεί. Διαφορετικά ο ΑΔΜΗΕ θα προβαίνει για το συγκεκριμένο σκοπό σε μειοδοτικό διαγωνισμό διάρκειας το πολύ επτά ημερών για το διορισμό Ειδικού Συμβούλου Προσλήψεων, ο οποίος και θα υποβάλλει στην εταιρεία και τη SGEL, λίστα πέντε επιπλέον υποψηφίων. Εν συνεχεία προβλέπεται μια περίπλοκη διαδικασία όπου κάθε μία από τις δύο πλευρές, θα απορρίπτει από δύο υποψηφίους σε διαδοχικούς γύρους, μέχρι να απομείνει ένας, ο οποίος και θα διορίζεται Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ. Η αμοιβή του Διευθύνοντος Συμβούλου θα καθορίζεται με βάση την πρακτική της σχετικής αγοράς.
Ειδική συμφωνία τουλάχιστον ενός μέλους από το Δημόσιο και ενός από τη State Grid, απαιτείται και για την λήψη αποφάσεων σε μια σειρά κρίσιμων θεμάτων. Τέτοια είναι η έγκριση και τροποποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου και του ετήσιου προϋπολογισμού του ΑΔΜΗΕ, καθώς και η έγκριση οποιασδήποτε ουσιώδους απόκλισης, όπως π.χ. η υπέρβαση των κεφαλαιουχικών δαπανών (CAPEX) ή και λειτουργικών δαπανών (OPEX) σε ποσοστό άνω του 5%. Το ίδιο ισχύει για την διάθεση περιουσιακών στοιχείων αξίας άνω του ποσού των 50 εκατ. ευρώ, τη λήψη δανείου άνω των 50 εκατ ευρώ, την χορήγηση εγγυήσεων άνω των 10 εκατ ευρώ, τις αμοιβές των μελών του Δ.Σ. (πλην του Διευθύνοντος Συμβούλου), και την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου όπως και την έκδοση μετατρέψιμων ομολογιακών δανείων. Την ίδια συμφωνία απαιτεί και η σύναψη συμβάσεων με μετόχους του ΑΔΜΗΕ, η σύσταση δικαιωμάτων εμπράγματης ασφάλειας επί περιουσιακών στοιχείων του ΑΔΜΗΕ (με εξαίρεση την εξασφάλιση τραπεζικών χρηματοδοτήσεων μέχρι του ποσού των 20 εκατ. ευρώ), η τροποποίηση, ανανέωση ή ακύρωση οποιασδήποτε σημαντικής άδειας του ΑΔΜΗΕ, καθώς και η οποιαδήποτε υιοθέτηση σημαντικής αλλαγής στις λογιστικές αρχές του ΑΔΜΗΕ.