Πώς σχολιάζει η αγορά τα τέσσερα μέτρα κατά της ακρίβειας - Δηλώσεις στο Liberal
Shutterstock
Shutterstock

Πώς σχολιάζει η αγορά τα τέσσερα μέτρα κατά της ακρίβειας - Δηλώσεις στο Liberal

«Τα μέτρα κατά της ακρίβειας που ανακοινώθηκαν κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση» δηλώνουν στο Liberal στελέχη της αγοράς, θέτοντας ωστόσο ορισμένους «αστερίσκους» που σχετίζονται με την εφαρμογή των ρυθμίσεων. Τι αναφέρουν ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, ο Γενικός  Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ Λευτέρης Κιοσές και ο επικεφαλής του ΣΕΒΙΤΕΛ, Γιώργος Οικονόμου.

Ποια είναι τα τέσσερα μέτρα

Ειδικότερα η κυβέρνηση διά του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα εξειδίκευσε τα μέτρα κατά της ακρίβειας. Ειδικότερα:

  • Μειώνονται οι παροχές προς τα σούπερ μάρκετ και εξασφαλίζονται χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή. Περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρεται το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. «Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες» και όπου, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρατηρήθηκαν αποκλίσεις επισήμανε ο Υπουργός Ανάπτυξης.
  • Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων.

«Δεν επιτρέπουμε στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για 3 μήνες. Αυτό αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ», υπογράμμισε ο κ. Σκρέκας και διευκρίνισε ότι για προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τιμές επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες, προς όφελος των καταναλωτών.

  • Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι. Για τη διασφάλιση της διαφάνειας στην εφοδιαστική αλυσίδα, υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές, ενώ επιτρέπεται το πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρα, «Το μέτρο αφορά νωπά λαχανικά και κρέατα», διευκρίνισε.
  • Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους στο βρεφικό γάλα στις εταιρείες που το εισάγουν, το παράγουν και το διακινούν στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.

«Αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα είναι μία κρίσιμη και δραστική παρέμβαση που επιτυγχάνει πρώτον, άμεση μείωση της τιμής σε βασικά αγαθά στα ράφια. Δεύτερον, επιπλέον όφελος για τον καταναλωτή, καθώς οι όποιες εκπτώσεις και προσφορές θα γίνονται πάνω στις νέες μειωμένες τιμές» σημείωσε ο κ. Σκρέκας.

«Το στοίχημα είναι η εφαρμογή των μέτρων» λέει η αγορά

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης αναφέρει:

«Τα μέτρα κινούνται στη σωστή κατεύθυνση. Από την άλλη μεριά το ζήτημα είναι η εφαρμογή τους και πώς μπορούμε να καταφέρουμε να μην εξαπλώνεται το φαινόμενο της ακρίβειας. Δυστυχώς αυτοί που αισχροκερδούν αποθρασύνονται καθημερινά και δημιουργείται το μεγάλο πρόβλημα. Η κυβέρνηση θέλει να κλείσει το θέμα, αλλά δεν είναι εύκολο να τα βάλεις σε μια χώρα που έχει ελεύθερη οικονομία με την αισχροκέρδεια. Θα πρέπει ίσως η κυβέρνηση να ψάξει και στις μεγάλες εταιρείες που πωλούν τα προϊόντα αυτά. Δεν είναι δυνατόν στη Γαλλία, στην Ιταλία και στη  Γερμανία να πωλούνται φθηνότερα προϊόντα της ίδιας εταιρείας στα σούπερ μάρκετ».

Από την πλευρά του ο Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) επισημαίνει:

«Τα ζητήματα που αγγίζει η κυβέρνηση με τα μέτρα που εξήγγειλε αγγίζουν αρκετά τεχνικά ζητήματα. Για να δούμε αποτέλεσμα θα απαιτηθεί χρόνος. Πρόκειται για μια προσπάθεια περαιτέρω ρύθμισης μιας αγοράς που ήδη είναι ρυθμισμένη. Το πλαφόν στο μεικτό κέρδος δεν είναι νέο μέτρο, εφαρμόζονταν σε διάφορα είδη μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. Απλώς πλέον μπαίνει και στο βρεφικό γάλα».

Τέλος, ο Γιώργος Οικονόμου, γενικός διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ αναφέρει:

«Τα μέτρα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αρκεί να έχουν επαφή με τις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε τομέα και να καταγράφουν τις αυξομειώσεις των πηγών κόστους.  Για παράδειγμα, στο ελαιόλαδο η κατάσταση που επικρατεί είναι πρωτόγνωρη. Υπάρχει διαρκής αναπροσαρμογή σε επίπεδο τιμών παραγωγού, οι οποίες ως ένα βαθμό είναι αδύνατον να μην περάσουν στον καταναλωτή».