H επίλυση του στεγαστικού προβλήματος -το οποίο λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις- περνάει μέσα από τη μείωση των κλειστών ακινήτων και για να συμβεί αυτό θα χρειαστεί να δοθούν κίνητρα στους ιδιοκτήτες τους προκειμένου να τα ανακαινίσουν και να τα επαναφέρουν στην αγορά.
Με αυτό τον τρόπο θα ομαλοποιηθεί και η κατάσταση με τα εκρηκτικά ενοίκια αλλά και με τις τιμές πώλησης των ακινήτων. Η κυβέρνηση ενεργοποιεί κίνητρα με τον πρωθυπουργό να δίνει από χθες τις βασικές κατευθύνσεις: εκπτώσεις φόρου για όσους προχωρούν στην ανακαίνιση ή την ενεργειακή αναβάθμιση ακόμη και αλλαγή στο πλαίσιο της golden visa ώστε αυτή να χορηγείται όχι με μοναδικό κριτήριο την αγορά ενός ακινήτου συγκεκριμένης αξίας αλλά και με κριτήριο την αγορά και την ανακαίνιση ενός παλαιού και κλειστού ακινήτου.
Στο φορολογικό νομοσχέδιο που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, ενσωματώθηκε η διάταξη που καθιστά πολύ πιο γενναιόδωρη την έκπτωση φόρου για την ανακαίνιση ακινήτων. Η διάταξη υπάρχει από το 2019 αλλά στην πραγματικότητα είναι ανενεργή καθώς χρήση της έχουν κάνει μόνο 1000 άτομα. Ο λόγος; Το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει ότι η έκπτωση φόρου μπορεί να φτάσει στο 40% του ποσού των 16.000 ευρώ σε βάθος τετραετίας. Αυτό όμως προϋποθέτει ότι θα κοπούν τιμολόγια για την παροχή υπηρεσίας και όχι για την αγορά προϊόντων. Με το νέο σύστημα, τέτοια απαίτηση δεν υπάρχει. Θα αναγνωρίζονται και οι αγορές αγαθών και οι παροχές υπηρεσίας ενώ δεν υπάρχει ο κόφτης του 40%. Άρα, ο κάθε ιδιοκτήτης θα μπορεί να αφαιρεί από το εισόδημά του έως και 3200 ευρώ.
Στην τελική του μορφή, το νέο πλαίσιο δεν θα είναι το γενναιόδωρο καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί δημοσιονομικός χώρος χωρίς καν να γίνουν ουσιαστικές αναβαθμίσεις στα ακίνητα. Το νέο πλαίσιο, ουσιαστικά θα αποτυπωθεί σε υπουργική απόφαση η οποία θα εξειδικεύσει τη νέα νομοθετική διάταξη. Τι θα προβλέπει;
1. Θα βάζει συγκεκριμένους συντελεστές βαρύτητας στις δαπάνες. Αυτές που αφορούν παροχή υπηρεσίας θα έχουν μεγαλύτερο συντελεστή (άρα θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερη έκπτωση) σε σχέση με τις δαπάνες που αφορούν στην αγορά προϊόντων. Και αυτό διότι η μεγαλύτερη φοροδιαφυγή γίνεται στην υπηρεσία και όχι στην αγορά προϊόντων.
2. Θα ορίζει συγκεκριμένες παρεμβάσεις στα ακίνητα οι οποίες θα αναγνωρίζονται και θα εξασφαλίζουν μείωση φόρου. Για παράδειγμα, ενδεχομένως να μην πριμοδοτηθεί η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού η οποία εκτός του ότι συνήθως γίνεται από μεγάλες εταιρείες που εκδίδουν τιμολόγια, πρόκειται και για μια δράση η οποία και επιδοτείται μέσω προγραμμάτων και έχει και μικρή περίοδο απόσβεσης.
3. Θα αποκλείει παρεμβάσεις σε ακίνητα που έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα επιδότησης.
4. Θα ορίζει συγκεκριμένους κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας (ΚΑΔ) επαγγελματιών οι οποίοι θα πρέπει να δίνουν τα τιμολόγια που θα αναγνωρίζονται ως έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα.
Αυτή η υπουργική απόφαση θα ψαλιδίσει στην πράξη την έκπτωση φόρου και θα την κάνει πολύ πιο στοχευμένη ώστε εκτός από τον πρώτο στόχο που είναι να ανακαινιστούν όσο το δυνατόν περισσότερα ακίνητα, να εκπληρωθεί και ο δεύτερος στόχος που είναι να περιοριστεί η φοροδιαφυγή στην οικοδομή.