Όποιον υπουργό της κυβέρνησης και αν ρωτήσεις αυτή την περίοδο σχετικά με το αν θα υπάρξουν νέες εξαγγελίες από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ, την ίδια απάντηση θα σου δώσει: «θα δούμε». Σε αυτή τη φάση, όλοι περιμένουν τους… χρησμούς του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους τόσο για τη φετινή χρονιά όσο και για την επόμενη. Το ΓΛΚ από την πλευρά του περιμένει και τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού τουλάχιστον για το δίμηνο Ιουνίου – Ιουλίου που αποτυπώνουν σε μεγάλο βαθμό και το πώς θα πάει η τουριστική περίοδος αλλά και τις απαντήσεις των υπουργείων σχετικά με το πόσο πρέπει να αυξηθούν οι δαπάνες την επόμενη χρονιά.
Αυτή η «πρώτη ύλη» θα επιτρέψει στο υπουργείο Οικονομικών να υπολογίσει δύο βασικά νούμερα πάνω στα οποία θα δομηθεί όλο το κείμενο της ΔΕΘ. Πρώτον, το αν προκύπτει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος στον φετινό προϋπολογισμό ώστε να ακουστεί κάτι περισσότερο από την εφάπαξ έκτακτη οικονομική ενίσχυση των συνταξιούχων με την προσωπική διαφορά (σ.σ είναι το μέτρο που χρηματοδοτείται με τα έσοδα από την έκτακτη εισφορά στα κέρδη των διυλιστηρίων).
Και δεύτερον αν το περιθώριο που αφήνουν οι Βρυξέλλες για αύξηση των καθαρών δαπανών του 2024 (σ.σ 3% κάτι που μεταφράζεται σε κάτι περισσότερο από 3,2 δις. ευρώ) είναι αρκετό για να χωρέσει ο προϋπολογισμός του 2025 κάτι περισσότερο από τα μέτρα που έχουν ήδη εξαγγελθεί όπως είναι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, η μονιμοποίηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο κλπ.
Προς το παρόν, τα στοιχεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού δείχνουν ότι μπορούμε να κινηθούμε πάνω από τους στόχους καθώς στο 5μηνο, τα πρωτογενή πλεονάσματα (σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης) υπερβαίνουν τα περυσινά, έτος κατά το οποίο το πρωτογενές πλεόνασμα έκλεισε πολύ κοντά στον φετινό στόχο του 2%. Όσο για τις δαπάνες, προς το παρόν ο ρυθμός αύξησής τους έχει συγκρατηθεί κάτω από το 2,6% που είναι ο φετινός στόχος.
Το να περάσει το καλοκαίρι χωρίς απρόοπτα (σ.σ νέες φυσικές καταστροφές) είναι πολύ κρίσιμο και να συμβεί τότε ίσως ανοίξει ο δρόμος για το «κάτι παραπάνω» φέτος. Αν προκύψουν ποσά της τάξεως των 100-200 εκατ. ευρώ, τότε το πιθανότερο είναι ότι θα διευρυνθεί ο κατάλογος αυτών που θα εισπράξουν μια έκτακτη οικονομική ενίσχυση ώστε να μην περιοριστούν οι δικαιούχοι μόνο στους συνταξιούχους με την προσωπική διαφορά οι οποίοι θα μοιραστούν κάτι παραπάνω από 250 εκατ. ευρώ.
Για το 2025, ο κατάλογος με τα μέτρα που αναμένεται ότι θα παρουσιάσει ο πρωθυπουργός εμπλουτίζεται διαρκώς ώστε να γίνουν οι τελικές επιλογές. Καταρχήν αναμένονται οι παρεμβάσεις στην επιδοματική πολιτική αλλά και ένα νέο ισχυρό οικονομικό κίνητρο το οποίο θα αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του δημογραφικού. Επίσης, αναμένονται οι τελικές ανακοινώσεις για το νέο πρόγραμμα επιδότησης στεγαστικών δανείων αλλά και ένα «πακέτο» παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος.
Διάφορες προτάσεις έχουν πέσει στο τραπέζι όπως για παράδειγμα η μείωση του φόρου για τις μακροχρόνιες μισθώσεις τα πολύ ισχυρά οικονομικά κίνητρα για την ανακαίνιση ακινήτων κλπ. Από εκεί και πέρα, ένα ολόκληρο κεφάλαιο είναι αυτό της αύξησης της απασχόλησης. Μέτρα χωρίς δημοσιονομικό κόστος όπως οι διευκολύνσεις για τις γυναίκες ή τους νέους προκειμένου να βρουν δουλειά (π.χ τηλεργασία, επιδοτήσεις για παιδικούς σταθμούς κλπ) αλλά και προγράμματα επιδότησης προκειμένου να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας είναι στην ατζέντα.
Αναζητούνται επίσης «ανταλλάγματα» για τους εργοδότες ώστε μέσα το 2025 να υπάρξει ακόμη μια αύξηση του κατώτατου μισθού αλλά και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις υπογραφής συλλογικών συμβάσεων εργασίας ώστε οι αυξήσεις να μην αφορούν μόνο τη «βάση» της μισθολογικής πυραμίδας.