Στο 11,7% θα διαμορφωθεί ο μέσος, ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των εσόδων από τις online πωλήσεις στην Ελλάδα ως το 2027. Πρόκειται, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα European E-commerce report 2024 για την τέταρτη καλύτερη επίδοση ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε.
Η χώρα μας αν και είναι πίσω από χώρες όπως η Γεωργία (17,1%) και η Βουλγαρία (14,9%), ξεπερνά άλλες μεγαλύτερες αγορές, όπως την Ισπανία (11,2%) και την Πολωνία (10,7%), σε ρυθμούς αύξησης των εσόδων του e-commerce.
Όπως αναφέρει η ίδια έρευνα, η ελληνική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις, που επιταχύνθηκαν από την πανδημία του COVID-19. Ήδη, για το 2024, εκτιμάται ότι το 58% των Ελλήνων είναι e-shoppers, δηλαδή σχεδόν 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν να κάνουν αγορές μέσω Διαδικτύου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο αριθμός αυτός βρίσκεται σε συνεχή άνοδο τα τελευταία χρόνια: το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν μόλις 39%, ενώ το ιστορικά υψηλό ποσοστό του 59% σημειώθηκε στην κορύφωση της πανδημικής κρίσης το 2022.
Σύμφωνα με την, επίσης, πρόσφατη Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2024, που δημοσιοποίησαν ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce, το 2023, ο τομέας του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου B2C σημείωσε μέτρια ανάπτυξη 3%, από 2% το 2022. Αυτό μεταφράζεται σε ένα κύκλο εργασιών της τάξεως των 887 δισ. ευρώ το 2023, από 864 δισ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα.
«Ωστόσο, παρά τη συνολική ανάπτυξη, το ηλεκτρονικό εμπόριο παρουσιάζει σημαντικές περιφερειακές ανισότητες», αναφέρουν οι αναλυτές του Eurocommerce. Η Δυτική Ευρώπη, παραδοσιακά η μεγαλύτερη αγορά για το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο B2C, παρουσίασε μια μικρή μείωση 1%, κλείνοντας το 2023 στα 596 δισ. ευρώ.
Αντίθετα, η Νότια και Ανατολική Ευρώπη παρουσίασαν ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, κατά 14% και 15% αντίστοιχα - με τζίρους που έφτασαν τα 166 δισ. ευρώ και 17 δισ. ευρώ. Η Κεντρική Ευρώπη επέδειξε ανθεκτικότητα με αύξηση 8%, φτάνοντας τα 79 δισ. ευρώ, ενώ η Βόρεια Ευρώπη αντιμετώπισε πτώση 5%, κλείνοντας στα 56 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις ανά χώρα για το 2023, η Ουκρανία παρουσίασε τη σημαντικότερη αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 145%, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία και την Πολωνία με 19% και 17%, αντίστοιχα. Στον αντίποδα, Σουηδία και Νορβηγία παρουσίασαν αξιοσημείωτες μειώσεις στον online κύκλο εργασιών λόγω της υποτίμησης του νομίσματος.
Το 2023, μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών, η Μεγάλη Βρετανία ηγήθηκε της αγοράς με κύκλο εργασιών €249 δισ. Ακολούθησε η Γαλλία με σημαντική αύξηση στα 160 δισ. ευρώ. Η Ισπανία παρουσίασε, επίσης, θετική δυναμική με €84 δισ., ενώ η Γερμανία κατέγραψε κάμψη, μειώνοντας τον κύκλο εργασιών της στα 94 δισ. ευρώ, γεγονός που αντανακλά αξιοσημείωτη μείωση 9% από το προηγούμενο έτος.