Του Χρήστου Ν. Κώνστα
Εκρηκτικό καλοκαίρι περιμένει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου. Οι νάρκες που έχει θάψει ύπουλα και προσεκτικά η απερχόμενη κυβέρνηση, θα βγαίνουν σχεδόν καθημερινά στην επιφάνεια απαιτώντας λεφτά, ρυθμίσεις, νομοθέτηση, τακτοποίηση, επίλυση.
Η προσωρινή λύση που βρήκε -κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή- η διοίκηση της ΔΕΗ ουδόλως καθησύχασε τις πιστώτριες τράπεζες ούτε φυσικά έκλεισε τη συζήτηση με τις Βρυξέλλες. Η ΔΕΗ δεν είναι όμως το μοναδικό πρόβλημα.
Η παροιμιώδης ανικανότητα των διοικήσεων που τοποθέτησε το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ σε όλους τους κρατικά ελεγχόμενους φορείς, λειτουργεί ως κινούμενη άμμος που απορροφά κάθε ρανίδα διαθέσιμης ρευστότητας.
Τα... ξεχασμένα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν εξελιχθεί σε μια βαριά προβληματική επιχείρηση με 6.500 υπαλλήλους, κόστος μισθοδοσίας και εισφορών που ξεπερνά τα 210 εκατ.ευρώ και συσσωρευμένες υποχρεώσεις 560 εκατ. ευρώ, απαιτούν διαρκώς έκτακτη κρατική χρηματοδότηση δεκάδων εκατομμυρίων για να συνεχίσουν να λειτουργούν.
Η ΛΑΡΚΟ των 1200 εργαζομένων στην οποία το Δημόσιο συμμετέχει με 55% (ΤΑΙΠΕΔ), εξακολουθεί να βυθίζεται σε ζημιές εκατομμυρίων και σε χρέη που υπερβαίνουν το μισό δισ. ευρώ ενώ η κυβέρνηση δεν άφησε το πρόβλημα να εντείνεται τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια.
Οι Αστικές Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης αλλά και της Αθήνας έχουν δημιουργήσει μια τεράστια μαύρη τρύπα που απαιτεί μετρητά, ανταλλακτικά, επενδύσεις αλλά κυρίως ένα συνολικό σχέδιο για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Δραματικές θα είναι δυστυχώς οι εξελίξεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας– δηλαδή το ΥπέρΤαμείο- και το ΤΑΙΠΕΔ.
Βρυξέλλες, Λουξεμβούργο και Φρανκφούρτη έχουν ήδη επισημάνει πολλά “φάουλ” όχι μόνον στον τρόπο διοίκησης των δύο υπερφορέων αλλά κυρίως για την (ανα) αποτελεσματικότητα τους.
Διορισμοί ημετέρων, υψηλές αμοιβές φίλων, συντρόφων και αγαπητικών, στρατιές συμβούλων και μηδενικό έργο. Το παρ΄ ολίγον σκάνδαλο της ανανέωσης της σύμβασης για την λειτουργία του Διεθνούς Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος έχει ξυπνήσει το ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών ελεγκτικών μηχανισμών.
Στο στόχαστρο βρίσκονται διαγωνισμοί για επιλογή συμβούλων οι οποίοι στη συνέχεια θα αναλάμβαναν να διεξάγουν άλλους διαγωνισμούς για την πρόσληψη άλλων συμβούλων.
Ενστάσεις εγείρονται από τις Βρυξέλλες αλλά και την έδρα του ESM στο Λουξεμβούργο, σε καθημερινή βάση. Η τελευταία τροπολογία για τον πιο ελαστικό τρόπο επιλογής μελών του ΔΣ στις θυγατρικές της ΕΕΣΥΠ, αποτελεί πλέον για τη DG Comp και τον ESM, την…σταγόνα, που ξεχειλίζει το ποτήρι… Οι συνέπειες είναι απρόβλεπτες και προφανώς θα κληθεί να τις διαχειριστεί η επόμενη κυβέρνηση.
Οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν παγώσει. Η Εγνατία Οδός παραμένει ακόμη ...προ-απαιτούμενο. Η ΔΕΠΑ, τα ΕΛΠΕ, το Ελληνικό, η El Dorado, οι σιδηρόδρομοι και τα περιφερειακά λιμάνια απαιτούν αποφασιστικότητα, σχεδιασμό και μακρόπνοη στρατηγική για να σταματήσει η θανατηφόρα επενδυτική άπνοια.
Μαζί με όλα αυτά, η κυβέρνηση θα πρέπει να ανταποκριθεί στις 300.000 εκκρεμούσες αιτήσεις συνταξιοδότησης, στην αιμορραγία των κόκκινων δανείων και των χιλιάδων πλειστηριασμών που θα ξεκινήσουν αμέσως μετά τις εκλογές...
Οι βόμβες στην οικονομία δεν είναι μόνο μια και δύο. Είναι διάσπαρτες κατά δεκάδες τόσο στο μακροοικονομικό όσο και στο επιχειρηματικό πεδίο μετά από 4,5 χρόνια αβελτηρίας, και η επόμενη κυβέρνηση θα χρειαστεί να κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά για να τις αποσυναρμολογήσει.