Τα αεροπορικά ταξίδια είναι η δραστηριότητα με τη μεγαλύτερη ένταση άνθρακα που μπορεί να κάνει ένα άτομο.
Ένα από τα πιο δύσκολα στοιχήματα λοιπόν της διάσωσης της ανθρωπότητας από την κλιματική αλλαγή, είναι τα «πράσινα» αεροπορικά καύσιμα που θα απαλλάξουν τους ουρανούς από τις εκπομπές ρύπων.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις αερομεταφορές έχουν αυξηθεί ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες, φτάνοντας σχεδόν το 1 μετρικό γιγατόνο το 2019. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου το 2,8% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 από την καύση ορυκτών καυσίμων.
Οι «καθαροί αιθέρες» λοιπόν είναι ένα τεράστιο στοίχημα και σε αυτό «εργάζονται» πυρετωδώς και επενδύουν κάποιοι από τους μεγαλύτερους ομίλους του κόσμου, αλλά χωρίς να πρωτοστατούν στους πρώτους τίτλους των ειδήσεων. Αντίθετα, στα bold γράμματα φιγουράρουν startups οι οποίες συνήθως είναι μη εισηγμένες.
Ακριβώς αυτό το μοτίβο ισχύει και για την πρόσφατη είδηση όσον αφορά την έναρξη των πρώτων εμπορικών επιβατικών πτήσεων μηδενικών εκπομπών μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας.
Τα σχέδια για την εκτέλεση των εμπορικών πτήσεων υδρογόνου-ηλεκτρικού ρεύματος μεταξύ Λονδίνου και Ρότερνταμ ανακοίνωσε προχθές η αεροπορική εταιρεία ZeroAvia.
H βρετανο-αμερικανική εταιρεία ιδρύθηκε το 2017 από τον Valery Miftakhov και τον Σεπτέμβριο του 2020 ολοκλήρωσε την παρθενική του πτήση το εξαθέσιο αεροπλάνο κυψελών καυσίμου υδρογόνου της εταιρείας.
Σήμερα αναπτύσσει ένα αεροσκάφος 19 θέσεων που θα πετά εξ ολοκλήρου με υδρογόνο. Η εταιρεία φιλοδοξεί το σχέδιο να πάρει σάρκα και οστά το αργότερο το 2024 και προκειμένου να το φέρει εις πέρας θα συνεργαστεί με την εταιρεία αεροδρομίων Royal Schiphol Group και το αεροδρόμιο του Ρότερνταμ. Τόσο η ίδια όσο και ο όμιλος Royal Schiphol συμμετείχαν σε προχωρημένες συνομιλίες συνεργασίας με αεροπορικές εταιρείες ώστε να συμφωνήσουν στον αερομεταφορέα που θα αναλάβει το προγραμματισμένο δρομολόγιο.
Οι προβληματισμοί για το χρονοδιάγραμμα
Μαζί με τον ενθουσιασμό σχετικά με τις δυνατότητες της πτήσης με υδρογόνο συνυπάρχει ο προβληματισμός για το χρονοδιάγραμμα του σχεδίου «καθαροί αιθέρες».
Για παράδειγμα, σε συνέντευξή του κατά τη διάρκεια του Φόρουμ για το Αειφόρο Μέλλον του CNBC την περασμένη εβδομάδα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, Michael O'Leary, ήταν εξαιρετικά προσεκτικός όσον αφορά τις προοπτικές των αναδυόμενων τεχνολογιών του κλάδου. Σύμφωνα με όσα δήλωσε, η άφιξη των καυσίμων υδρογόνου, των βιώσιμων καυσίμων και των συστημάτων ηλεκτρικής πρόωσης, πολύ δύσκολα θα επιτευχθεί πριν το 2030 και ενδεχομένως να καθυστερήσει περισσότερο.
Στο ίδιο πνεύμα ο Διευθύνων Σύμβουλος της British Airways, δήλωσε ότι το υδρογόνο «έχει τη δυνατότητα να μας επιτρέψει να φτάσουμε σε πραγματικές μηδενικές εκπομπές σε διαδρομές μικρών αποστάσεων έως το 2050».
Στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι τον Δεκέμβριο του 2020 η ZeroAvia συνεργάστηκε με την British Airways για να διερευνήσει πώς ο αερομεταφορέας θα μπορούσε να στραφεί σε αεροπλάνα που κινούνται με υδρογόνο στο μέλλον.
Το «πόδι» πριν την ΙPO
Οι αναγνώστες της στήλης πλέον έχουν εμπεδώσει τον τρόπο που οι μικρότεροι επενδυτές έχουν τη δυνατότητα να «βάλουν πόδι» σε ενδιαφέρουσες startups πριν τη δημόσια εγγραφή: Εξετάζουν αν υπάρχουν εισηγμένες που χρηματοδοτούν τις επιχειρήσεις αυτές συμμετέχοντας στο μετοχικό τους κεφάλαιο.
Για πάμε να δούμε λοιπόν τι συμβαίνει με την startup ZeroAvia: Πριν λίγους μήνες εξασφάλισε 24,3 εκατομμύρια δολάρια σε έναν τρίτο γύρο χρηματοδότησης που ηγήθηκε από το επενδυτικό όχημα Horizons Ventures του μεγιστάνα ακινήτων Li Ka-shing. Συμπεριλαμβανομένης της επιχορήγησης από τη βρετανική κυβέρνηση, η ZeroAvia έχει συγκεντρώσει μέχρι στιγμής σχεδόν 74 εκατομμύρια δολάρια.
Μεταξύ των επενδυτών βρήκαμε
-Τη British Airways, η οποία θα συνεργαστεί με την εταιρεία για την ανάπτυξη ενός περιφερειακού αεροσκάφους μηδενικών εκπομπών ρύπων που μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερους από 50 ανθρώπους.
-Τη Breakthrough Energy Ventures του Bill Gates –υπάρχει άραγε project που να μην είναι μέσα ο Gates (;)
-Την Amazon αλλά και
-Τον ενεργειακό γίγαντα Royal Dutch Shell, τον οποίο βλέπουμε επίσης ως μέτοχο σε πολλά ενδιαφέροντα project ανατροπής της κλιματικής αλλαγής.
Κλείνοντας να συνοψίσουμε ότι η εταιρεία προς το παρόν πραγματοποιεί δοκιμαστικές πτήσεις στη Βρετανία ενός εξαθέσιου ελικοειδούς αεροπλάνου που κινείται με υδρογόνο.Σύμφωνα όμως με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και ιδρυτή της εταιρείας με την καινούργια χρηματοδότηση θα επιταχύνει σημαντικά την πορεία της προς λύσεις μηδενικών εκπομπών για μεγαλύτερα αεροσκάφη σε εμπορική κλίμακα. Η ZeroAvia στοχεύει σε εμπορικές πτήσεις έως και 500 μιλίων με αεροσκάφη 10 έως 20 θέσεων έως το 2023 και εμπορικά αεροσκάφη ικανά να μεταφέρουν 3.000 μίλια ως και 200 επιβάτες έως το 2030.
Βέβαια, να υπενθυμίσουμε ότι υπάρχουν και άλλες εταιρείες που έχουν βάλει το στοίχημα των καθαρών αιθέρων.
H Airbus σχεδιάζει τρία πρωτότυπα αεροπλάνα με υδρογόνο, με τον ευρωπαϊκό γίγαντα της αεροδιαστημικής να ισχυρίζεται ότι θα μπορούσαν να τεθούν σε υπηρεσία μέχρι το 2035.
Επίσης, υπενθυμίζουμε ότι πρόσφατα η διοίκηση της Shell στη γενική συνέλευση έδωσε λεπτομέρειες για τη σημαντική επένδυση στην εταιρεία τεχνολογίας βιώσιμων καυσίμων LanzaJet, η οποία έχει αναλάβει επίσης το στοίχημα να επιτύχει η αεροπλοΐα καθαρές μηδενικές εκπομπές.
Η Shell συμμετέχει ως επενδυτής στην εταιρεία με σκοπό να προωθήσει την παγκόσμια ανάπτυξη της LanzaJet, να επιταχύνει την εμπορευματοποίηση της τεχνολογίας της και να κλιμακώσει την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων – SAF- συμμετέχοντας σε ένα δυνατό επενδυτικό σχήμα στο οποίο συναντάμε τις LanzaTech, τη Suncor Energy, τη Mitsui & Co και πιο πρόσφατα, την British Airways, καθώς και την All Nippon Airways.
Περισσότερα για το συγκεκριμένο επιχειρηματικό σχέδιο για τα αεροπορικά καύσιμα μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.