Του Γιώργου Φιντικάκη
Στις δικαστικές αίθουσες καταλήγει, όπως ήταν αναμενόμενο, το εμβληματικό για την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης, έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αττική.
Ο επίσημος φορέας του project, η κυπριακή κοινοπραξία EuroAsia Interconnector προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατά του διαγωνισμού που τρέχει η εταιρεία «Αριάδνη», θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, έπειτα από την περυσινή απόφαση της ΡΑΕ, να της δώσει το έργο με απευθείας ανάθεση.
Και όλα αυτά ενώ η Κομισιόν έχει καταστήσει σαφές ότι το project πρέπει να γίνει με τους όρους που επιβάλλουν οι Βρυξέλλες, και όχι με αυτούς των Αθηνών, ενώ την δυσαρέσκειά του για την στάση της ελληνικής κυβέρνησης εξέφρασε πρόσφατα και ο κύπριος υπουργός Ενέργειας Γ. Λακκοτρύπης, ο οποίος χρησιμοποιώντας διπλωματική γλώσσα, κάλεσε τα μέρη να βρουν μια λύση που να εξυπηρετεί και τις δύο πλευρές.
Η προσφυγή της EuroAsia στο ΣτΕ αποτελεί το τελευταίο επεισόδιο μιας μακράς διελκυστίνδας, που εμπλέκει την ελληνική και κυπριακή κυβέρνηση, την ΡΑΕ, τον ΑΔΜΗΕ, και φυσικά τις Βρυξέλλες, οι οποίες στέλνουν με κάθε ευκαιρία το μήνυμα ότι το έργο θα συνεχίσει να σέρνεται, με κίνδυνο να μην υλοποιηθεί ποτέ.
Της προσφυγής της EuroAsia, είχε προηγηθεί στα τέλη Ιουλίου, η απόρριψη από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) προσφυγής που είχε καταθέσει η κυπριακή εταιρεία, κατά του ενός από τους δύο διαγωνισμούς που τρέχει η «Αριάδνη», αυτόν για τους Σταθμούς Μετατροπής της ηλεκτρικής διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής.
Κατόπιν τούτου, η EuroAsia προσέφυγε στο ΣτΕ, προκειμένου να εξαντλήσει κάθε νομικό μέσο στην λογική ότι η ελληνική πλευρά δεν έχει ακολουθήσει την σύννομη οδό για την ανάθεση του έργου στην «Αριάδνη».
Στο μεταξύ με ενδιαφέρον αναμένεται η αντίδραση της Κομισιόν στην απάντηση που απέστειλε η ελληνική πλευρά, κατόπιν επιστολής της πρώτης ότι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής πρέπει να προχωρήσει ως διευρωπαϊκό έργο, με φορέα υλοποίησης την EuroAsia Interconnector.
Στην επιστολή, που υπέγραφε ο επικεφαλής της Γ.Διεύθυνσης Ενέργειας Κλ. Μπόρχαρτ, αναφερόταν ότι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα απενταχθεί από τα επιχορηγούμενα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος και θα μπορεί να κατασκευαστεί μόνο ως εθνικό έργο, εφόσον η ελληνική πλευρά επιμείνει να εφαρμόζει την απόφαση της ΡΑΕ, που το 2018, παρά τις κοινοτικές ενστάσεις, είχε προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση του project στην εταιρεία «Αριάδνη».
Στην ίδια επιστολή, καλείται η ελληνική πλευρά να εφαρμόσει τον περίφημο «Οδικό Χάρτη» του έργου που έχει καταρτίσει η Κομισιόν, με όλα τα τεχνικά, χρηματοδοτικά και θέματα διασυνδεσιμότητας μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων του έργου, δηλαδή των Αττικής - Κρήτης, Κρήτης - Κύπρου και Κύπρου - Ισραήλ.
Την περασμένη εβδομάδα, μήνυμα που κινείται προς την κατεύθυνση όσων επισημαίνουν οι Βρυξέλλες, έστειλε από την Αθήνα, και ο Κύπριος υπ. Ενέργειας Γ. Λακκοτρύπης.
«Κατανοούμε τις ευαισθησίες της Ελλάδας ότι επείγει η ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης και άρα η διασύνδεσή της με την Αττική, ωστόσο πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή ανάμεσα στις δύο εταιρείες, την Αριάδνη του ΑΔΜΗΕ και τον επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου, δηλαδή την EuroAsia Interconnector», είχε χαρακτηριστικά αναφέρει ο Κύπριος υπουργός, μιλώντας για την ανάγκη να βρεθεί μια λύση συμβατή που να ικανοποιεί και τις δύο πλευρές.