Του Γιώργου Φιντικάκη
Το πρώτο φορτίο αργού πετρελαίου από τη Ρωσία πρόκειται να παραλάβουν τα ΕΛΠΕ μέσα στο Σεπτέμβριο, κατ' εφαρμογή της συμφωνίας που είχαν υπογράψει με τη Rosneft το Μάιο, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Προέδρου Πούτιν στην Αθήνα.
Το κλειδί ωστόσο της συμφωνίας, όπως είχε γράψει και παλαιότερα το liberal.gr, βρίσκεται στις τιμές προμήθειας από τη Rosneft, που σύμφωνα με πληροφορίες, "κλείδωσαν" 35 σεντς ανά βαρέλι χαμηλότερα, συγκριτικά με αυτές που δίνουν στην αγορά οι traders. Το γεγονός αυτό εξηγεί τόσο τον όγκο της πρώτης παραγγελίας, που αφορά 1 εκατομμύριο βαρέλια, όσο και τις προοπτικές να ακολουθήσουν στο μέλλον και νέες παραδόσεις ρωσικού αργού.
Στην πράξη, η συμφωνία ανοίγει ένα ακόμη πεδίο συνεργασίας για τα ΕΛΠΕ αφού η Rosnfet είναι ο μεγαλύτερος πετρελαϊκός όμιλος της Ρωσίας, ένας από τους σημαντικότερους παγκοσμίως, και με ένα από τα πιο χαμηλά κόστη εξόρυξης διεθνώς, μόλις 2,6 δολάρια το βαρέλι, όταν σε άλλους ομίλους φτάνει και τα 15 δολάρια. Το ανταγωνιστικό κόστος της Rosneft οφείλεται στο γεγονός ότι τα κοιτάσματα που εκμεταλλεύεται στη Σιβηρία είναι τεράστια σε μέγεθος, αλλά κυρίως επιφανειακά, έχουν δηλαδή χαμηλές δαπάνες εξόρυξης.
Διάρκειας ενός χρόνου, αλλά με δυνατότητα ανανέωσης, το μνημόνιο συναντίληψης που είχε υπογραφεί το Μάιο, προβλέπει τη δυνατότητα προμήθειας με πρώτες ύλες πετρελαιοειδών των ΕΛΠΕ από τη Rosneft και την παράλληλη πώληση στους Ρώσους πετρελαϊκών προϊόντων που διυλίζει ο ελληνικός όμιλος. Το σκεπτικό μάλιστα ήταν και παραμένει, το ίδιο πλοίο που θα μεταφέρει το ρωσικό αργό στις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ, να αναχωρεί από αυτές γεμάτο με ελληνικά διυλισμένα προϊόντα, και επομένως να εξοικονομείται σημαντικός κόστος σε μεταφορικά (win-win).
Πρόκειται για τη δεύτερη παρόμοια πρωτοβουλία των ΕΛΠΕ για απευθείας προμήθεια πετρελαίου από παραγωγό, παρά μέσω traders. Είχε προηγηθεί αντίστοιχη συμφωνία με την NIOC, κρατική εταιρεία πετρελαίου του Ιράν, που μετά και τη λήξη των δυτικών κυρώσεων επανήλθε στη διεθνή σκηνή και έχει μέχρι σήμερα παραδώσει στον ελληνικό όμιλο, τρία συνολικά φορτία. Στόχος μάλιστα του ελληνικού ομίλου είναι να δώσει ακόμη μεγαλύτερο βάρος σε συμβόλαια με παραγωγούς για απευθείας παραγγελίες αργού, αφού αρχίζει ήδη και βλέπει μια αισθητή διαφορά στα κόστη του. Υπό αυτό το πρίσμα, τα ΕΛΠΕ επιδιώκουν προς το τέλος του έτους να βελτιώσουν περαιτέρω την αναλογία ως προς τις πηγές προμήθειας, και να τη διαμορφώσουν σε επίπεδα της τάξης 50% από traders και 50% από παραγωγούς.
Συνυπολογίζοντας μια σειρά από αντίστοιχες κινήσεις που έχουν κάνει τους τελευταίους μήνες τα ΕΛΠΕ, μετά από επαφές με Ιράκ, Αίγυπτο και Ιρακινό Κουρδιστάν, ο ελληνικός όμιλος έχει καταφέρει να περιορίσει το κόστος αγοράς του αργού. Αυτό φυσικά είναι δυναμικό, αντανακλά τις τρέχουσες τιμές πετρελαίου, κάτι που σημαίνει ότι εφόσον η αγορά κινηθεί ανοδικά, το όποιο όφελος εξανεμίζεται.
Εξάγουν το 60% των καυσίμων που διυλίζουν
Στο μεταξύ, ρεκόρ εξαγωγών κατέγραψαν τα ΕΛΠΕ στο πρώτο εξάμηνο, καθώς όπως ανακοίνωσαν χθες, το 60% των καυσίμων που παρήγαγαν στο διάστημα αυτό, διατέθηκε εκτός Ελλάδος, ποσοστό που είναι το υψηλότερο που έχει πετύχει ποτέ.
Τα καθαρά τους κέρδη αυξήθηκαν κατά 57% συγκριτικά με πέρυσι, φτάνοντας τα 104 εκατ. ευρώ, γεγονός που μεταξύ άλλων οφείλεται και στη θετική πορεία του όγκου εξαγωγών, που κατά το δεύτερο τρίμηνο διπλασιάστηκαν (2.342 μετρικοί τόνοι έναντι 1.113 πέρυσι). Στη βελτίωση της κερδοφορίας των ΕΛΠΕ, και την απόδοση των διυλιστηρίων, συνέβαλαν επίσης η διεύρυνση του αριθμού των κύριων προμηθευτών αργού, και η διαφοροποίηση των πηγών προέλευσης, με πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις τις εμπορικές συμφωνίες με την ΝIOC, και τη Rosneft.
Τα στοιχεία εξαμήνου δείχνουν επίσης, υψηλή διαθεσιμότητα των διυλιστηρίων, αύξηση της παραγωγής, βελτίωση της απόδοσης (overperformance), και περισσότερες πωλήσεις πετροχημικών. Στο μέτωπο των χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων, τα ΕΛΠΕ αποπλήρωσαν το Μάιο ομόλογο ύψους 400 εκατ. δολαρίων, ενώ εντός του έτους, σχεδιάζουν την αναχρηματοδότηση ενός ευρωομολόγου που λήγει το 2017.
Στην εγχώρια αγορά καυσίμων, η ζήτηση σημείωσε υποχώρηση, και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μειώθηκε το πρώτο εξάμηνο κατά 3,9% συγκριτικά με πέρυσι. Στη περίπτωση της βενζίνης, η ζήτηση ήταν μειωμένη κατά 5%, ενώ για το ντίζελ ενισχύθηκε κατά 1%.
Τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA του ομίλου για το πρώτο εξάμηνο διαμορφώθηκαν σε 326 εκατ. ευρώ, οι όγκοι πωλήσεων διύλισης σε 7.449 μετρικούς τόνους (+13%), ενώ ο καθαρός δανεισμός διαμορφώνεται στα 1,7 δισ. ευρώ.