Σε χαμηλό 16 μηνών υποχώρησε ο δείκτης PMI στην Ελλάδα τον Ιανουάριο, καθώς οι σφοδρές χιονοπτώσεις επηρέασαν αρνητικά την απόδοση του μεταποιητικού τομέα, με την παραγωγή και τις νέες παραγγελίες να συρρικνώνονται με τον ταχύτερο ρυθμό από το Σεπτέμβριο του 2015.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Markit, η συρρίκνωση του Ιανουαρίου υπογραμμίστηκε από τον εποχικά προσαρμοσμένο Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών της Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers' Index®– PMI®) –έναν σύνθετο δείκτη που έχει σχεδιαστεί για να μετρά την απόδοση της μεταποιητικής οικονομίας– ο οποίος υποχώρησε στις 46,6 μονάδες. Χαμηλότερα από τις 49,3 μονάδες του Δεκεμβρίου, η πρόσφατη τιμή ήταν η χαμηλότερη που έχει καταγραφεί σε διάστημα 16 μηνών και η ασθενέστερη σε σύγκριση με την επί μακρόν καταγραμμένη μέση τιμή στην ιστορία της έρευνας (49,4 μονάδες).
Ωστόσο, οι επιχειρήσεις παρέμειναν αισιόδοξες ως προς τις προοπτικές σχετικά με τα επίπεδα παραγωγής μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Παρόλ' αυτά, τα επίπεδα αισιοδοξίας ήταν τα ασθενέστερα που έχουν καταγραφεί από τον Οκτώβριο του 2015.
Τα τελευταία στοιχεία της έρευνας υπέδειξαν περαιτέρω σημαντική αύξηση του κόστους εισροών την οποία κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες παραγωγοί, ενώ ο ρυθμός αύξησης επιταχύνθηκε καταγράφοντας υψηλό 70 μηνών. Υπήρξαν ενδείξεις ότι οι υψηλότερες τιμές πετρελαίου, χάλυβα, καφέ και θερμοπλαστικών υλικών, συνέβαλαν στη γενική αύξηση των τιμών εισροών. Ωστόσο, οι έντονες ανταγωνιστικές πιέσεις στον τομέα ώθησαν τις εταιρείες στη μείωση των τιμών πώλησης.
Ο Samuel Agass, οικονομολόγος της IHS Markit, ο οποίος καταρτίζει την έρευνα του ελληνικού Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών PMI® είπε: «Οι αντίξοες καιρικές συνθήκες στο ξεκίνημα του 2017 επηρέασαν έντονα την απόδοση των Ελλήνων κατασκευαστών, καθώς η υγεία του τομέα επιδεινώθηκε με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2015. Οι απροσδόκητα πυκνές χιονοπτώσεις επηρέασαν αρνητικά τα επίπεδα παραγωγής, τα οποία συρρικνώθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό σε διάστημα 16 μηνών. Εν τω μεταξύ, έχοντας να αντιμετωπίσουν τον περιορισμένο όγκο νέων εργασιών, οι εταιρείες εξακολούθησαν να μειώνουν τα επίπεδα αδιεκπεραίωτων εργασιών, πραγματοποιώντας, κατά συνέπεια, περαιτέρω περικοπές στις θέσεις εργασίας στην προσπάθειά τους να βρουν τρόπους μείωσης του κόστους.
Συμπληρώνοντας την τρέχουσα εικόνα δυσοίωνων συνθηκών για τους παραγωγούς αγαθών, τα τελευταία στοιχεία της έρευνας για τον δείκτη PMI υπέδειξαν επίσης τον εντονότερο ρυθμό αύξησης του κόστους που έχει καταγραφεί σε διάστημα 70 μηνών. Δεδομένου ότι οι ανταγωνιστικές πιέσεις αποτρέπουν τις εταιρείες να αυξήσουν τις τιμές πώλησης, τα περιθώρια λειτουργικού κέρδους στενεύουν και κατά συνέπεια οι εταιρείες αναζητούν τρόπους αντιμετώπισης της επιβάρυνσης κόστους μέσα στους επόμενους μήνες».
Διαβάστε ακόμα:
- Κοντά σε υψηλό εξαετίας ο μεταποιητικός PMI της Ευρωζώνης, σε υψηλό τριών ετών η Γερμανία