Σε λογαριασμούς, φόρους το 44% του εισοδήματος των νοικοκυριών

Σε λογαριασμούς, φόρους το 44% του εισοδήματος των νοικοκυριών

Σε λογαριασμούς και φόρους πηγαίνει το 44% του μηνιαίου εισοδήματος των νοικοκυριών, ενώ 3 στα 4 νοικοκυριά ξοδεύουν άνω του 80% του εισοδήματος τους, όπως προκύπτει από έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα, το 74% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 10% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς ανέρχονται στο 25% του εισοδήματος, όσο είναι και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων. Οι φόροι ακολουθούν με 19% και οι υπηρεσίες με 15%. Αθροιστικά οι πάγιες δαπάνες σε λογαριασμούς και φόρους ανέρχονται κατ' εκτίμηση στο 44% του διαθέσιμου εισοδήματος. Ενώ η τάση και στις δύο αυτές κατηγορίες δαπανών είναι να αυξηθούν, όπως καταγράφεται στον δείκτη τάσης μεταβολής δαπανών, έναντι των δαπανών σε αγορές προϊόντων και υπηρεσίες για τις οποίες η τάση είναι αρνητική.

σελπε

Όσον αφορά την κατανομή των λιανικών αγορών στις παραπάνω δαπάνες, όπως καταγράφεται στο σχήμα 3 η κύρια κατηγορία αγορών είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 41%. Ακολουθεί η εστίαση με 12%, τα είδη ρουχισμού με 10% και τα φάρμακα με 8%. Έπιπλα και παιχνίδια-είδη δώρων έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά με 3%. Η σημασία των κατηγοριών, αλλά και γενικότερα η σημασία των αγορών στην καθημερινότητα του κοινού καταγράφεται στον μέσο αριθμό επισκέψεων για την πραγματοποίηση λιανικών αγορών ανά έτος. Συγκεκριμένα 118 ημέρες ανά έτος πραγματοποιούνται κατά μέσο όρο αγορές τροφίμων και ποτών (περίπου 3 ημέρες την εβδομάδα) και ακολουθούν 66 μέρες η εστίαση περίπου 1 ημέρα την εβδομάδα και τα φάρμακα με 15 ημέρες ανά έτος.

σελπε 2

το 63% του κοινού δηλώνει ότι «κυνηγάει τις προσφορές», ενώ μόλις 7% δεν το κάνει. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 58% του κοινού περιμένει τις προσφορές και τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσει αγορές κάτι που δείχνει και το πόσο επηρεάζεται η πορεία του κύκλου εργασιών των εταιρειών του λιανεμπορίου μέσα στο χρόνο. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που το 64% του κοινού επιθυμεί οι περίοδοι των εκπτώσεων να διαρκούν περισσότερο μέσα στο έτος, κάτι που άλλωστε φαίνεται ότι είναι και η πρόθεση της πολιτείας.

Χαρακτηριστική είναι και η προσεχής περίοδος του «Black Friday» η οποία τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται σε μία επιπλέον εκπτωτική περίοδος, η οποία ναι μεν αφορά κυρίως τα ηλεκτρονικά καταστήματα, αλλά πλέον φαίνεται ότι υιοθετείται ευρέως και από τα παραδοσιακά κανάλια διάθεσης. Πλέον και σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το 9% των αγορών των καταναλωτών πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου, το οποίο σε κάποιες κατηγορίες όπως π.χ. τα εισιτήρια ανέρχεται ακόμα και στο 42%. Στο σχήμα 5 φαίνονται αυτά τα ποσοστά με τα ηλεκτρονικά είδη και τα είδη ρουχισμού να ξεχωρίζουν με ποσοστά αγορών μέσω διαδικτύου ύψους 23% και 14% αντίστοιχα.

σελπε 3

Δείτε εδώ ολόκληρη την έρευνα του ΣΕΛΠΕ.