Του Γιώργου Φιντικάκη
Στροφές ανεβάζει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, με το ΤΑΙΠΕΔ να βάζει στα ταμεία του μέσα στο πρώτο τρίμηνο γύρω στα 500 εκατ. ευρώ.
Αφενός τα 232 εκατ. ευρώ που κατατέθηκαν χθες για τη συμφωνία παραχώρησης του ΟΛΘ, η οποία έκλεισε και τυπικά σήμερα με τη χρηματιστηριακή μεταβίβαση του 67% των μετοχών της εταιρείας στην South Europe Gateway Thessaloniki Limited και αφετέρου τα 284 εκατ. ευρώ τα οποία αναμένεται να καταβάλουν εντός των προσεχών εβδομάδων οι Γερμανοί της Deutsche Telekom για την αγορά του 5% του ΟΤΕ. Έργα που αμφότερα είχαν προϋπολογιστεί από τους δανειστές να κλείσουν στο δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Τα πάντα από εκεί και πέρα, αναφορικά με τον φετινό στόχο εσόδων ύψους 2 δισ. ευρώ, θα κρίνουν τρεις μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις: Η πώληση του ΔΕΣΦΑ και των ΕΛΠΕ, και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Στο μέτωπο του ΔΕΣΦΑ, το πάθημα με τη Socar, και οι τότε επιφυλάξεις της Κομισιόν, φαίνεται ότι έχουν γίνει μάθημα. Τότε η Κοινότητα είχε εγείρει ζητήματα συμβατότητας με το κοινοτικό κεκτημένο, είχε διατυπώσει επιφυλάξεις κατά πόσο η συγκεκριμένη εξαγορά μπορεί να μειώσει τον ανταγωνισμό στην παροχή φυσικού αερίου στην Ελλάδα και να παρεμποδίσει τους ανταγωνιστές των Αζέρων να δραστηριοποιηθούν στη χώρα μας.
Ο φόβος για το ΔΕΣΦΑ
Τα όσα είχαν συμβεί τότε, είναι η αιτία που ένα και πλέον μήνα από τότε που υποβλήθηκαν οι προσφορές των δύο διεκδικητών για το ΔΕΣΦΑ, αυτές δεν έχουν ανοίξει ακόμη, κάτι που αναμένεται να συμβεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Η καθυστέρηση αποδίδεται σε εξονυχιστικό έλεγχο των φακέλων των δύο κοινοπραξιών, σχετικά με τη μετοχική σχέση των εταιρειών που τις απαρτίζουν, κυρίως όμως για το ποιος έχει το μάνατζμεντ και άρα ποιος θα πάρει την πιστοποίηση της DG Energy. Εδώ και καιρό, οι εκτιμήσεις επιμένουν ότι μπορεί το τίμημα και να ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ. Τα ξίφη τους διασταυρώνουν η κοινοπραξία των Snam (Ιταλία), Enagas (Ισπανία) και Fluxys (Βέλγιο), και το σχήμα των Regasificadora del Noroeste (Ισπανία), Reganosa (Ισπανία), Transgaz (Ρουμανία), μαζί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (EBRD).
Το δεκαήμερο των ΕΛΠΕ
Στο μέτωπο των ΕΛΠΕ, άνθρωπος με γνώση των διεργασιών, επισημαίνει ότι αν είναι να δώσουν τα χέρια Λάτσης και Δημόσιο, αυτό θα συμβεί μέσα στις επόμενες δέκα ημέρες. Η διαπραγμάτευση γίνεται πλέον σε αρκετά υψηλό επίπεδο, βρίσκεται στο τελικό στάδιο, και αυτό που απομένει πλέον είναι να οριστικοποιηθεί η "πλατφόρμα" του 51% συν το μάνατζμεντ, και να κλείσουν μια σειρά από τεχνικά κυρίως ζητήματα. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το "μοντέλο" της συναλλαγής έχει σχεδόν κλειδώσει και οι συζητήσεις των τελευταίων ημερών επικεντρώνονται σε τεχνικά θέματα και ζητήματα όπως το πρόγραμμα των ΕΛΠΕ στις έρευνες υδρογοναθράκων. Εφόσον οριστικοποιηθεί η συμφωνία, τότε αμφότερες οι πλευρές θα διακρατήσουν ποσοστό 15% από το σημερινό τους μερίδιο. Επομένως το Δημόσιο θα διαθέσει το 20% (έχει 35,5%) και η Paneuropean τo 30,47% (επί συνόλου σήμερα 45,47%).
Η εμπλοκή με ΔΑΑ, το θολό τοπίο με Εγνατία
Εκεί που έχουν "σκαλώσει" τα πράγματα είναι με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, όπου οι κοινοτικές υπηρεσίες μιλούν για κρατική ενίσχυση, εμπλοκή που καθυστερεί και την προκήρυξη του διαγωνισμού πώλησης για το 30% του ΔΑΑ. Θολό επίσης είναι το τοπίο και με την Εγνατία Οδό.
Στη περίπτωση του αυτοκινητοδρόμου, η αιτία για το ομιχλώδες τοπίο λέγεται υπ. Υποδομών Χρ. Σπίρτζης. Αν και ο διαγωνισμός παραχώρησης βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, και το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώνει την αξιολόγηση των φακέλων των 9 επενδυτικών σχημάτων που το Φεβρουάριο εκδήλωσαν ενδιαφέρον, εντούτοις ουδείς γνωρίζει πότε, και υπό ποιους όρους θα προκηρυχθεί η δεύτερη και καθοριστική φάση. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επειδή ζυγίζει το πολιτικό κόστος και τις αντιδράσεις που θα προκαλέσει τοποθέτηση συνολικά 38 σταθμών διοδίων στον Βορειοελλαδίτικο άξονα, προτάσσει εδώ και καιρό την λύση των αναλογικών διοδίων. Ενός δηλαδή δορυφορικού συστήματος διοδίων, που ο ίδιος έχει εξαγγείλει ουκ ολίγες φορές ότι θα εφαρμοσθεί σε όλους τους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους, αρχής γενομένης από φέτος στην Εγνατία, και το οποίο θα χρεώνει δικαιότερα τους οδηγούς, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύουν.
Η διαφορά όμως, όπως λένε όσοι γνωρίζουν καλά το αντικείμενο, είναι ότι οι υποσχέσεις Σπίρτζη είναι ανεδαφικές, και άρα δύσκολα θα μείνουν στα χαρτιά τα πολλά νέα διόδια. Χρειάζονται χρόνια προετοιμασίας και σχεδιασμού για να εφαρμοσθεί στην Ελλάδα ένα παρόμοιο δορυφορικό σύστημα που θα αντικαταστήσει το σημερινό.
Έτσι, και προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός, καταβάλλεται προσπάθεια σε συνεννόηση και με τους δανειστές, να πειστεί το υπ. Μεταφορών, να εξαιρεθεί για διάστημα 3 έως 5 ετών η Εγνατία Οδός από την επιβολή αναλογικών διοδίων. Και έως ότου εφαρμοσθεί το παραπάνω σύστημα, να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν κανονικά οι 38 συμβατικοί σταθμοί διοδίων.
Τα οικονομικά της συναλλαγής του ΟΛΘ
Σαν αποτέλεσμα των παιχνιδιών με την Εγνατία Οδό και την εμπλοκή με την παραχώρηση του ΔΑΑ, οι αποκρατικοποιήσεις που μπορούν να σώσουν τη φετινή παρτίδα από πλευράς εσόδων (ο στόχος μιλά για 2 δισ ευρώ), είναι του ΔΕΣΦΑ, και των ΕΛΠΕ.
Καλώς εχόντων των πραγμάτων θα προστεθούν σε εκείνες του ΟΤΕ και του ΟΛΘ. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, η συνολική αξία της συμφωνίας μεταβίβασης του 67% των μετοχών του ΟΛΘ, ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ. Κι αυτό διότι εκτός από τα 232 εκατ. ευρώ του εφάπαξ τιμήματος, η κοινοπραξία δεσμεύεται σε υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία, ενώ πρέπει να συνυπολογισθούν και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ), εκτιμώμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ.
Στο συνολικό ποσό έχουν επίσης ληφθεί υπόψιν τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,27%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2051.