Ο φετινός ρυθμός ανάπτυξης του 5,9% συνιστά για την κυβέρνηση τη «βάση». Δηλαδή ο πήχης της ανάπτυξης που είναι δεδομένο ότι θα επιτευχθεί. Είναι ανοικτό το ενδεχόμενο υψηλότερου ρυθμού; Ορθάνοικτο.
Στη χθεσινή του ανάλυση, ο οίκος Moody’s έκανε για πρώτη φορά λόγο για ανάπτυξη της τάξεως του 8% φέτος. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε αύξηση του ΑΕΠ κοντά στα 180 δισ. ευρώ (από 165,9 δισ. ευρώ το 2020) και πρόσθετο (προς διανομή) δημοσιονομικό χώρο επιπλέον 700-800 εκατ. ευρώ με δυνατότητα διανομής του εντός του 2021. Θα σήμαινε επίσης και νέα τροποποίηση όλης της αναπτυξιακής αλυσίδας για τα επόμενα χρόνια. Αλλά και περιθώρια χρηματοδότησης περισσότερων μέτρων στήριξης και το 2022, πέραν αυτών που ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ.
Ποια η διαφορά του ενός έτους από το άλλο; Για τον προϋπολογισμό του 2021, τα μέτρα στήριξης που πρέπει να ληφθούν πρέπει να έχουν προσωρινό χαρακτήρα. Διότι είναι μια ελλειμματική χρονιά λόγω πανδημίας, μια ειδική χρονιά που κλείνει με αυτά τα δημοσιονομικά δεδομένα επειδή οι Ευρωπαίοι εταίροι ενεργοποίησαν τη ρήτρα διαφυγής. Άρα, αν όντως τα στοιχεία του τρίτου τριμήνου δείξουν ακόμη μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από το 5,9% που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, είναι πολύ πιθανό στο πλαίσιο κατάρτισης και ψήφισης του προϋπολογισμού να ανακοινωθούν και νέα μέτρα στήριξης άμεσης εφαρμογής.
Και από το 2022; Από την επόμενη χρονιά αλλάζει το… έργο και οι προτεραιότητες. Ο στόχος πλέον θα είναι να υπάρξουν μέτρα μόνιμου χαρακτήρα. Φορολογικές ελαφρύνσεις που θα «συνοδεύουν» τους πολίτες για τα επόμενα χρόνια. Προτεραιότητα; Η μόνιμη (και για όλους) κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Για να ευνοηθούν και οι συνταξιούχοι και οι μισθωτοί του Δημοσίου αλλά και για να κλείσει και μια «συνταγματική» εκκρεμότητα. Για πόσο καιρό μπορεί μια κυβέρνηση να φορολογεί με διαφορετικούς συντελεστές δύο εργαζόμενους που έχουν ακριβώς το ίδιο εισόδημα; Από τον επόμενο μήνα που θα ενεργοποιηθεί το συγκεκριμένο μέτρο (δημοσιονομικού κόστους περίπου 600 εκατ. ευρώ) όλοι οι συνταξιούχοι και οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο θα δουν και αύξηση στο εισόδημά τους.
Προτεραιότητα και η περαιτέρω στήριξη της αγοράς εργασίας για τη μείωση της ανεργίας ειδικά για τους νέους και τις γυναίκες όπου τα ποσοστά είναι ακόμη υψηλά. Το πρόγραμμα του «πρώτου ενσήμου» και η επέκταση των επιδοτούμενων προσλήψεων (με 100% των ασφαλιστικών εισφορών) δεν είναι τα τελευταία μέτρα στήριξης προς αυτή την κατεύθυνση. Ψηλά στην ατζέντα και τα μέτρα στήριξης της οικογένειας, με έμφαση αυτή τη φορά στα νέα ζευγάρια. Ήδη υπάρχει έτοιμο σχέδιο για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των νέων ζευγαριών με την αξιοποίηση ακόμη και ακινήτων που σήμερα βρίσκονται στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου.
Τα δημοσιονομικά περιθώρια για τα μόνιμα μέτρα στήριξης δεν θα προσδιοριστούν μόνο από τον ρυθμό ανάπτυξης των επόμενων ετών. Θα προσδιοριστούν και από τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα που θα πρέπει να επιτύχει η χώρα ειδικά μετά το 2022. Τα νεότερα από αυτό το μέτωπο, θα υπάρξουν προς το τέλος της επόμενης χρονιάς. Όταν πλέον θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις για το νέο σύμφωνο σταθερότητας.