Η DBRS έγινε ο πρώτος αναγνωρισμένος οίκος από την ΕΚΤ που έδωσε την επενδυτική βαθμίδα. Η Moody’s παρά τη διπλή αναβάθμιση δεν την έχει δώσει ακόμη. Υπάρχει όμως περιθώριο –και βάσιμες ελπίδες– για να γίνουν τέσσερις οι οίκοι που θα δώσουν επενδυτική βαθμίδα στην Ελλάδα μέχρι το τέλος του χρόνου και το οικονομικό επιτελείο ήδη υλοποιεί το σχέδιο που έχει καταστρώσει.
Καταρχήν ποιοι είναι οι άλλοι τρεις οίκοι πέραν της DBRS; Η μία είναι η γερμανική Scope. Μας έχει ήδη δώσει επενδυτική βαθμίδα αλλά αυτό που μπορεί να συμβεί μέχρι το τέλος του χρόνου είναι να λάβει τη σφραγίδα της αναγνώρισης από την ΕΚΤ οπότε αυτομάτως θα γίνει ο δεύτερος οίκος που θα έχει συμπεριλάβει την Ελλάδα στην… Α’ εθνική των αξιολογούμενων χωρών.
Στις 15 Οκτωβρίου, έχουν την αξιολόγηση της Standard and Poor’s. Μας έχει μια βαθμίδα κάτω από την επενδυτική, οι προοπτικές της οικονομίας χαρακτηρίζονται ως θετικές οπότε είναι πολύ πιθανό να ακούσουμε καλά νέα και σε τρεις Παρασκευές από σήμερα. Ο 4ος κατά σειρά οίκος είναι η Fitch. Μια βαθμίδα κάτω από την επενδυτική και αυτός ουσιαστικά κλείνει με την αξιολόγησή του την φετινή χρονιά. Θα έχει την πολυτέλεια να αξιολογήσει αφού διαβάσει και το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού και αφού γίνει καλύτερη αποτίμηση των συνεπειών από τις φυσικές καταστροφές.
Το 4 στα 4, προϋποθέτει συνεχείς ενέργειες από ελληνικής πλευράς και πιστή εφαρμογή του σχεδίου. Έτσι δεν είναι τυχαίο ότι:
1. Για την κάλυψη του κόστους από τις καταστροφές που προκάλεσε η πρόσφατη θεομηνία, ακόμη δεν έχει ακουστεί η λέξη «δάνειο». Παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είναι έτοιμη να συνδράμει με 750 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει πρόσβαση στις αγορές και θα μπορούσε να δανειστεί, το μόνο που έχει προχωρήσει είναι η ανακατανομή κοινοτικών πόρων. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό αυτής της επιλογής; Ότι δεν επηρεάζει το χρέος.
2. Έχει σταλεί ήδη το μήνυμα εντός και εκτός συνόρων ότι δεν θα υπάρξει οπισθοχώρηση όσον αφορά στη δημοσιονομική πολιτική. Τα όποια μέτρα στήριξης ανακοινώνονται, έχουν κοστολογηθεί και δεν επηρεάζουν την πολιτική επιλογή να παραχθούν και φέτος και του χρόνου τα πρωτογενή πλεονάσματα που έχουν προβλεφθεί στο πρόγραμμα σταθερότητας.
3. Διαμηνύεται από τώρα ότι συντάσσεται σχέδιο το όποιο κόστος των επόμενων φυσικών καταστροφών να μοιραστεί ανάμεσα σε κράτος, ασφαλιστικές εταιρείες και πολίτες ώστε τα φυσικά φαινόμενα να μην λειτουργούν ως «ωρολογιακές βόμβες» για τον κρατικό προϋπολογισμό.
4. Υλοποιείται –η συγκυρία δεν είναι τυχαία– το πρόγραμμα αποεπένδυσης από τα μετοχικά κεφάλαια των τραπεζών ώστε να κλείσει και αυτό το «μνημονιακό κεφάλαιο». Ένα κεφάλαιο που φόρτωσε πολλές δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό χρέος. Ο στόχος είναι η αποεπένδυση να έχει ολοκληρωθεί πολύ πριν από το τέλος του 2025 οπότε και λήγει η «ζωή» του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Γίνονται συνεχείς κινήσεις αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους ώστε να μειώνεται συνεχώς το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης σε μια περίοδο που όλη η Ευρώπη ζορίζεται από τις αυξήσεις στις αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων. Το σχέδιο πρόωρης αποπληρωμής των διμερών δανείων που φορτώνουν με πολλούς τόκους τον ΟΔΔΗΧ, θα προχωρήσει κανονικά. Έτσι, τα swaps που έχουν συναφθεί επί αυτών των χρεών (και τα οποία υπεραποδίδουν λόγω της αύξησης των επιτοκίων) θα μείνουν «γυμνά» καταγράφοντας ακόμη μεγαλύτερες αποδόσεις.