Σε μάστιγα για το διεθνές εμπόριο έχει εξελιχθεί η παραγωγή πλαστών προιόντων ή αλλιώς «μαιμούδων», τα οποία χρόνο με το χρόνο κατακτούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά με τζίρους δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Σύμφωνα με έρευνα του ΟΟΣΑ και της αρμόδιας υπηρεσίας πνευματικής ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIRO), στοιχεία της οποίας δημοσιεύει η «Καθημερινή» το εμπόριο απομιμήσεων έχει αναπτυχθεί αλματωδώς την τελευταία οχταετία φτάνοντας σχεδόν τα 500 δις. Δολάρια σε ετήσια βάση ή το 2,5% των παγκόσμιων εισαγωγών. Το 2008 το ποσοστό αυτής της μορφής εμπορίου ήταν χαμηλότερα στο 1,9% και χρηματικά στα 250 δις. δολάρια.
Σχεδόν όλες οι μάρκες έχουν υπάρξει στόχος απομίμησης ωστόσο τα μεγαλύτερα πλήγματα έχουν δεχθεί προιόντα από τις ΗΠΑ, την Ιταλία και τη Γαλλία. Μάρκες επώνυμες κυρίως προιόντων αυτών των χωρών δέχονται το μεγαλύτερο πλήγμα καθώς γίνεται παραβίαση της πατέντας τους ενώ στις επόμενες θέσεις της λίστας των στόχων αυτής της μορφής βρίσκονται Ελβετία, Ιαπωνία και Γερμανία.
Τα περισσότερα πλαστά προιόντα , από είδη πολυτελείας έως εξαρτήματα αυτοκινήτων και φάρμακα προέρχονται από την Κίνα και ακολουθούν χώρες του αναδυόμενου κόσμου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας τα προιόντα «μαιμού» που κατασχέθηκαν το 2013 προέρχονταν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από την Κίνα, την Τουρκία, τη Σιγκαπούρη, την Ταιλάνδη, την Ινδία, το Μαρόκο, το Πακιστάν, την Αίγυπτο, αλλά και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Στην κορυφή της λίστας των πλαστών προιόντων είναι τα ρολόγια και ακολουθούν τα δερμάτινα είδη, τα γυαλιά ηλίου, τα υποδήματα και τα αρώματα. Ειδικότερα περισσότερο από όλα αντιγράφονται οι μάρκες των ρολογιών Rolex, τα αθλητικά παπούτσια Nike, τα γυαλιά ηλίου Ray Ban, και τα είδη του οίκου Louis Vuitton. Σύμφωνα με τα στοιχεία, στην ΕΕ το 5% των εισαγωγών είναι απομιμήσεις προιόντων και σημειώνεται πως μια καλή απομίμηση ρολογιού Rolex μπορεί να πουληθεί ακόμη και σε εκατοντάδες ευρώ καθώς μπορεί να παραπλανήσει εύκολα κάποιον που δεν είναι γνωστής του αντικειμένου.