Με ταχείς ρυθμούς προωθούνται τα έργα για την αναβάθμιση των υποδομών, αλλά και των οδικών αξόνων στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα από ένα πρόγραμμα επενδύσεων που σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών αφορά σε επενδύσεις 10 δισ. ευρώ από δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια, για νέες υποδομές, έρευνα και τεχνολογία, για νέα νοσοκομεία, για αναπλάσεις και νέες σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις.
Ειδικότερα άμεσα προχωρούν οι διαγωνισμοί για δύο οδικά έργα ΣΔΙΤ ύψους 700 εκατ. ευρώ για τα οποία οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως και τις 31 Οκτωβρίου, με την αποσφράγιση των προσφορών να είναι προγραμματισμένη για τις 7 Νοεμβρίου.
Πρόκειται για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας με Σ.Δ.Ι.Τ.» ύψους περίπου 445 εκατ. ευρώ, καθώς και για το οδικό project «Κάθετος Άξονας Δράμα - Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ.», ύψους περίπου 248 εκατ. ευρώ, τα οποία ήδη εδώ και 2 μήνες έχουν πάρει και το «πράσινο φως» της Διυπουργικής Επιτροπής Έργων ΣΔΙΤ
Σημειώνεται ότι τα έργα ΣΔΙΤ εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσουν τις οδικές υποδομές και την ασφάλεια σε περιοχές της Βορείου Ελλάδος, ενώ στο υπουργείο υποδομών εκτιμούν ότι οι δύο σύγχρονοι οδικοί άξονες θα προσφέρουν στους κατοίκους συνδυασμό οικονομικών μετακινήσεων αλλά και μέγιστης ασφάλειας.
Όσον αφορά στο έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας με Σ.Δ.Ι.Τ, ο ιδιώτης φορέας θα αναλάβει:
Α. Τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων: — Μαυροβούνι – Έδεσσα (συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης του τμήματος με τον ισόπεδο κόμβο της περιφερειακής — οδού Έδεσσας), Α/Κ Μαυροβουνίου Α/Κ Ριζαρίου 9,423 χλμ. — Παράκαμψη Γιαννιτσών Α/Κ Γιαννιτσών , Α/Κ Παραλίμνης 8,913 χλμ. — Παράκαμψη Χαλκηδόνας , Α/Κ Χαλκηδόνας , Α/Κ Ελεούσας 6,340 χλμ.
Β. Τη λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας συνολικού μήκους περίπου 52,326 χιλιομέτρων και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα Α.
Η διάρκεια της σύμπραξης θα ανέρχεται κατά μέγιστο σε τριάντα (30) έτη (3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη συντήρησης και λειτουργίας). Η διάρκεια της σύμπραξης θα οριστικοποιηθεί κατά το Στάδιο Β.Ι (διάλογος) της διαδικασίας ανάθεσης.
Η Αναθέτουσα Αρχή, μετά την έναρξη λειτουργίας του Έργου, θα καταβάλει στον Ι.Φ.Σ. πληρωμές διαθεσιμότητας, που έχουν ενδεικτικά εκτιμηθεί σε καθαρά παρούσα αξία, σε τιμές έτους δύο χιλιάδες είκοσι δυο (2022), στο ποσό ευρώ τριακοσίων πενήντα οκτώ εκατομμυρίων οκτακοσίων χιλιάδων (358.800.000,-€), πλέον Φ.Π.Α., σύμφωνα με όσα θα αναφέρονται ειδικότερα στη Σύμβαση Σύμπραξης. Ο ακριβής προϋπολογισμός των πληρωμών διαθεσιμότητας που θα καταβληθούν στον Ι.Φ.Σ. θα καθοριστεί βάσει των αποτελεσμάτων του διαλόγου κατά το Στάδιο Β.Ι της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού και θα συμπεριληφθεί στην Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών.
Παράλληλα σχετικά με το έργο « Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ. », στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει :
Α. Την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων: • Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μήκους ~29.5 χλμ. • Μαυρολεύκη – Δράμα μήκους ~13.5 χλμ. • Α/Κ Μεσορράχης • Α/Κ Παλαιοκώμης • Α/Κ Μ. Σουλίου • Α/Κ Ροδολίβους • Α/Κ Πρώτης • Α/Κ Ν. Μπάφρας • Α/Κ (Ημικόμβος) Αγγίτη • Α/Κ Μαυρολεύκης • Α/Κ Περιφερειακής Δράμας • Κ/Κ Δράμας (σύνδεση με το αστικό δίκτυο της Δράμας)
Β. Την λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη συνολικού μήκους ~43 χλμ. και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα Α.
Συνοπτικά ο ΙΦΣ θα αναλάβει τα ακόλουθα: (α) την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών για τον Κατασκευαστικό Σχεδιασμό του έργου, με βάση τις διατιθέμενες από την αναθέτουσα αρχή μελέτες και τις προβλέψεις της με αριθ. πρωτ. οικ.196664/07-03-2012 Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για το τμήμα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη της οδού Δράμας – Αμφίπολης (χρόνος ισχύος 10 έτη) και της ΑΕΠΟ για το σύνολο του έργου, η οποία θα λάβει υπόψη την υφιστάμενη ΑΕΠΟ και η οποία θα εκδοθεί με μέριμνα και επίσπευση της Αναθέτουσας Αρχής και θα μεριμνήσει και επισπεύσει για τη λήψη όλων των απαραίτητων αδειών, (β) την κατασκευή του σύνολο του αντικειμένου των μελετών του Κατασκευαστικού Σχεδιασμού με στόχο την πλήρη λειτουργική απόδοση και ετοιμότητα του Έργου, (γ) τη χρηματοδότηση του έργου, όπως θα προκύψει βάσει του οριστικού σχεδιασμού, και — (δ) τη συντήρηση / λειτουργία (ελαφριά και βαριά) του προαναφερθέντος τμήματος όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης με αντάλλαγμα πληρωμές διαθεσιμότητας κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου.
Η διάρκεια της σύμπραξης θα ανέρχεται κατά μέγιστο σε τριάντα (30) έτη (3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη συντήρησης και λειτουργίας). Η διάρκεια της σύμπραξης θα οριστικοποιηθεί κατά το Στάδιο Β.Ι (διάλογος) της διαδικασίας ανάθεσης.
Η Αναθέτουσα Αρχή, μετά την έναρξη λειτουργίας του Έργου, θα καταβάλει στον Ι.Φ.Σ. πληρωμές διαθεσιμότητας, που έχουν ενδεικτικά εκτιμηθεί σε καθαρά παρούσα αξία, σε τιμές έτους δύο χιλιάδες είκοσι δυο (2022), στο ποσό των διακοσίων εκατομμυρίων τετρακοσίων τριάντα οκτώ χιλιάδων και εξακοσίων εβδομήντα πέντε ευρώ (200.438.675,00,-€), πλέον Φ.Π.Α., σύμφωνα με όσα θα αναφέρονται ειδικότερα στη Σύμβαση Σύμπραξης. Ο ακριβής προϋπολογισμός των πληρωμών διαθεσιμότητας που θα καταβληθούν στον Ι.Φ.Σ. θα καθοριστεί βάσει των αποτελεσμάτων του διαλόγου κατά το Στάδιο Β.Ι της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού και θα συμπεριληφθεί στην Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών.
Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών προχώρησε προ ημερών και στην προκήρυξη του διαγωνισμού που αφορά στην «Λειτουργία/Συντήρηση του Δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Στο έργο περιλαμβάνεται η συντήρηση των σταθμών, των σηράγγων καθώς και του τροχαίου υλικού, ενώ αφορά τη βασική γραμμή και την επέκταση προς Καλαμαριά.
Προϋπολογισμός του έργου είναι 292 εκατ. ευρώ και η διάρκεια του ΣΔΙΤ είναι συνολικά 12 χρόνια.
Σημειώνεται ότι, η υλοποίηση του έργου μέσω ΣΔΙΤ εξασφαλίζει την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών με τον κίνδυνο διαθεσιμότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών να μεταφέρεται στον ΙΦΣ, χωρίς ευθύνη και πρόσθετο κόστος σε βάρος του Δημοσίου.