Ως βετεράνος των αριθμών του Χ.Α. έχω περάσει από πολλές και διαφορετικές συγκυρίες όπου το ενδιαφέρον του δικτύου ήταν πάνω σε ένα λογαριασμό του ισολογισμού. Τι καλές ημέρες της οικονομίας το ενδιαφέρον της επενδυτικής κοινότητας επικεντρώνονταν στα κέρδη, απόλυτα λογικό αφού η κερδοφορία είναι το πρώτο κριτήριο που κοιτάζουν οι επενδυτές. Αργότερα όταν τα πράγματα άρχισαν να δυσκολεύουν, ο δανεισμός ήρθε στο προσκήνιο.
Το κόστος εξυπηρέτησης αποτελούσε ένα εν δυνάμει ρίσκο που έθετε σε κίνδυνο την ύπαρξη της εταιρείας. Μετά ήρθε η σειρά του «ταμείου», το πού έχει φυλαγμένη δηλαδή τη ρευστότητα της η εταιρία υπό τον φόβο κουρέματος καταθέσεων. Εσχάτως φθάσαμε στα αποθέματα.
Χωρίς απόθεμα προϊόντων μια εμπορική ή βιομηχανική εταιρία είναι αδύνατο να συνεχίσει να υπάρχει. Η επάρκεια στην ανάλωση των πρώτων υλών για τη δημιουργία προϊόντων αποτελούν προτεραιότητα για την ομαλή ροή της ικανοποίησης της ζήτησης στην κατανάλωση. Χωρίς απόθεμα οι εταιρείες χάνουν μερίδια αγοράς, μειώνεται ο βαθμός αναγνωρισιμότητας τους και εν τέλει χάνουν σε αξιοπιστία.
Το ίδιο ισχύει και για τα δίκτυα πωλήσεων. Τα άδεια ράφια φέρνουν λιγότερους πελάτες στο κατάστημα ή μικρότερη επισκεψιμότητα στην διαδικτυακή πλατφόρμα πωλήσεων της κάθε αλυσίδας. Η ιστορία έχει δείξει ότι πάντα υπάρχει κάποιος ανταγωνιστής που «μπορεί».
Ενόψει των δύο σημαντικών γεγονότων που έχουμε στο β’ εξάμηνο (Black Friday και Χριστούγεννα) η γραμμή των αποθεμάτων στα αποτελέσματα εξαμήνου αποτελεί βασική πηγή πληροφόρησης για την επάρκεια των προϊόντων.
Συνήθως στο β’ εξάμηνο παρατηρείται επιτάχυνση του ρυθμού ανάλωσης των αποθεμάτων. Βέβαια σε αυτή την εξίσωση παίζει ρόλο και ο χρονισμός των παραγγελιών της εταιρείας αφού η βέλτιστη πρακτική είναι κάπου στη μέση: Η διαχείριση της αποθήκης σημαίνει ταμειακές ροές, άρα ναι μεν οι γεμάτες αποθήκες αποτελούν εγγύηση για την τροφοδοσία του δικτύου από την άλλη πλευρά όμως «τρώνε» κεφάλαια.
Επίσης, η απαξίωση των βραδέως κινούμενων αποθεμάτων είναι διαφορετική σε μια αλυσίδα επίπλων και σε μια αλυσίδα πληροφορικής. Τα προϊόντα της πληροφορικής μετά την παρέλευση ενός έτους μπορεί να δικαιολογούν ακόμα και 50% μείωση στην αξία πώλησης ενώ ένας καναπές πιθανόν να έχει την ίδια τιμή. Επομένως, για κάθε εμπορική επιχείρηση είναι διαφορετική η χρυσή τομή του βαθμού αποθεματοποίησης.
Οι ιδιαίτερες συνθήκες που διανύει φέτος το εμπόριο και γενικά η εφοδιαστική αλυσίδα χρήζουν προσοχής ως προς τις διακυμάνσεις που εμφανίζουν τα αποθέματα, ειδικά αν πρόκειται για σημαντικές μειώσεις. Ως τώρα η εικόνα των εισηγμένων στους ισολογισμούς του εξαμήνου δεν παρουσιάζει έντονες διακυμάνσεις, η λιανική δείχνει να έχει επάρκεια χωρίς να διαταράσσεται το περιθώριο στο κόστος πωληθέντων. Το β’ εξάμηνο ωστόσο αναμένεται πιο δύσκολο και η διαχείριση της αποθήκης θα είναι καθοριστική για την κερδοφορία της χρονιάς.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.