Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
Καύσιμο στην οικονομία σχεδιάζει να ρίξει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με την απεμπλοκή και την ενεργοποίηση μιας σειράς από big deals, από τις πρώτες ημέρες της νέας διακυβέρνησης, εκτιμώντας ότι αυτά θα είναι καθοριστικής σημασίας για την επανεκκίνηση και την επαναφορά ενός ισχυρού επενδυτικού ενδιαφέροντος προς τη χώρα.
Από τις πρώτες κινήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως άλλωστε έχει και ο ίδιος δεσμευτεί προεκλογικά, θα είναι η απεμπλοκή της μεγάλης επένδυσης των 8 δισ. στο Ελληνικό. Στο πλαίσιο αυτό θα εκδοθούν οι δύο Κοινές Υπουργικές αποφάσεις που βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα με σημαντικότερη αυτή που αφορά τον προσδιορισμό των ζωνών ανάπτυξης της έκτασης, διαδικασία μέσω της οποίας θα προκύψουν τα που τελικά ποσοστά ιδιοκτησίας, ώστε να είναι εφικτή η εκμετάλλευση του ακινήτου.
Παράλληλα αναμένεται η ανατροπή της ΚΥΑ σχετικά με τη διαδικασία εγκρίσεων κτιρίων και υποδομών που την περασμένη εβδομάδα έγινε αφορμή μεγάλης σύγκρουσης μεταξύ της διαχειρίστριας του έργου LAMDA Development και του ΣΥΡΙΖΑ. Στις εξελίξεις καθοριστικής σημασίας θα είναι στις 31 Ιουλίου και η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την άδεια του Καζίνο του Ελληνικού, στον διαγωνισμό που δρομολογεί η αρμόδια Επιτροπή Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ). Το project του καζίνο θεωρείται κεντρικός «τροφοδότης» για το έργο του Ελληνικού και η σχετική επένδυση θα είναι της τάξης του 1 δισ. Ευρώ. Ενδεικτική του ενδιαφέροντος, ήταν προ μερικών ημερών και η ανακοίνωση της στρατηγικής συνεργασίας της Mohegan Gaming & Entertainment (που θεωρείται από τους βασικότερους διεκδικητές της άδειας λειτουργίας του καζίνο) με την ελληνική ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ τόσο για την ίδια την άδεια, όσο και για το πρόγραμμα ανάπτυξης της έκτασης του καζίνο (ξενοδοχείο, συνεδριακό κέντρο, χώροι άθλησης και πολιτισμού) που προβλέπεται από τους όρους του διαγωνισμού.
Άμεση κινητικότητα αναμένεται να υπάρξει και ως προς το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), για τον οποίο επίσης έχει δεσμευθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το project, προϋπολογισμού άνω των 1,6 δισ. Ευρώ θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής της προσεχούς δεκαετίας για τη χώρα, και σύμφωνα με πληροφορίες θα προχωρήσει με τη μέθοδο της ενιαίας δημοπράτησης και όχι τμηματικά. Για το έργο έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, η ΤΕΡΝΑ, η ΑΒΑΞ, η κοινοπραξία της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ (ΜΕΤΚΑ) με την ACCIONA και η γαλλική Vinci.
Μαζί με τον ΒΟΑΚ, η νέα κυβέρνηση επιδιώκει να «ξεκολλήσει» άμεσα και το έτερο mega project των υποδομών, τη Γραμμή 4 του Μετρό (προϋπολογισμού που θα φτάσει τα 2 δισ. σε πλήρη ανάπτυξη) το οποίο «πάγωσε» λίγο μετά την εκκίνησή του.
Βέβαια, τη νέα κυβέρνηση απασχολεί ιδιαίτερα ο τομέας της ενέργειας. Και βέβαια δεν είναι μόνο το «πρόβλημα ΔΕΗ» για το οποίο ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει τους δικούς του σχεδιασμούς, αλλά και μια σειρά από άλλα μέτωπα.
Ένα απ'' αυτά είναι η διαδικασία αποκρατικοποίησης των ΕΛΠΕ, η οποία βρέθηκε στον αέρα μετά την άγονη διαδικασία της περασμένης άνοιξης, στην οποία δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά για το πακέτο του 50,1% των μετοχών. Το επόμενο διάστημα η πλευρά του δημοσίου και του ιδιώτη μετόχου (όμιλος Λάτση) θα εξετάσουν τα επόμενα βήματα και τη στάση τους, με την νέα κυβέρνηση να έχει τους δικούς της σχεδιασμούς.
Ένα άλλο είναι η ΔΕΠΑ, η αποκρατικοποίηση της οποίας επίσης βρέθηκε μετέωρη. Οι εξελίξεις στις δύο εταιρείες είναι συνδεδεμένες καθώς τα ΕΛ.ΠΕ. είναι μέτοχος στη ΔΕΠΑ και υπό την έννοια αυτή το μετεκλογικό σκηνικό θα φέρει μια συνολική αλλαγή στο ενδιαφέρον μέτωπο.
Deal με υψηλό εισπρακτικό πήχη (στα 1,2 δισ. Ευρώ) έρχεται και στον διεθνή αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου. Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ που θα μπορούσε να ξεκινήσει τη διαδικασία από τον περασμένο Φεβρουάριο, προχώρησε μόλις πριν μια εβδομάδα στην πράξη, και περισσότερο υπό την πίεση τεχνικών γεγονότων.
Υψηλού ενδιαφέροντος για τη νέα κυβέρνηση είναι και η διαδικασία πώλησης της Εθνικής Ασφαλιστικής που δρομολογεί η διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας με τις πρώτες διαδικασίες να αναμένονται μέσα στο μήνα. Η νέα διαδικασία, φέρεται να έχει συγκεντρώσει ισχυρό ενδιαφέρον, και ένα όνομα πρώτου βεληνεκούς. Στόχος της ΕΤΕ είναι να επιτευχθεί ένα πολύ ανταγωνιστικό τίμημα (που μεταξύ άλλων θα διαγράψει και το παρελθόν των δυο αποτυχημένων προσπαθειών) αλλά και η μεταβίβαση της Aσφαλιστικής σε Ευρωπαίο επενδυτή με εμπειρία στον κλάδο. Ως προς το τίμημα, σημειώνεται ότι επιδιώκεται να βρεθεί στα επίπεδα των αρχικών προσδοκιών. Η ETE έχει εγγράψει στα βιβλία της την Ασφαλιστική στα 850 εκατ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι η πώληση του 80% θα πρέπει να φέρει ένα τίμημα στο όριο των 700 εκατ. ευρώ.