Η αγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έδωσε την απαραίτητη ώθηση για να «λύσει κάβους» η ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδα και εν πολλοίς σήμανε την επόμενη μέρα για τα ελληνικά ναυπηγεία και την αναδιάταξη και επανάκαμψη του κλάδου που στην εξίσωσή της περιλαμβάνει την εξυγίανση της Ελευσίνας και το εξοπλιστικό των 5 δισ. ευρώ.
Αν και λύθηκε το ιδιοκτησιακό καθεστώς των μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας με την απόκτησή τους από τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, οι εκκρεμότητες είναι ακόμη πολλές, καθώς σε λίγους μήνες από τώρα θα μπει στην τελική ευθεία η διαδικασία για το αμυντικό πρόγραμμα των φρεγατών ύψους άνω των 5 δις. ευρώ, ενώ τέλη Σεπτεμβρίου λήγει και η προθεσμία για την ολοκλήρωση της εξυγίανσης της Ελευσίνας.
Όσον αφορά στο εξοπλιστικό πρόγραμμα των φρεγατών θεωρείται δεδομένη η πρόθεση ένα μέρος τους να μπορεί να ναυπηγηθεί στην Ελλάδα κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι ένα από τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας ή και τα δύο θα μπορούν να ανταποκριθούν εγκαίρως στις ανάγκες που θα προκύψουν, καθώς το τρίτο μεγαλύτερο και μοναδικό ενεργό ναυπηγείο, αυτό τους Νεώριου, εκτός του δεν έχει την χωρητικότητα να σηκώσει τέτοιο έργο, δουλεύει full capacity ακόμη και για το 2022 με την λίστα αναμονής να μεγαλώνει.
Άρα η εξίσωση έρχεται σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα και εδώ εισέρχεται ο παράγοντας χρόνος, αλλά και το κόστος, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την Ελευσίνα.
Τα μεν ναυπηγεία Σκαραμαγκά, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, χρειάζονται από 2- έως 3 χρόνια για να μπορέσουν να γίνουν λειτουργικά καθώς και επενδύσεις, που περιμένουμε να ανακοινωθούν από τον νέο ιδιοκτήτη.
Από την άλλη πλευρά η Ελευσίνα για να είναι και πάλι λειτουργικό το εμπορικό κομμάτι των ναυπηγείων θα χρειαστεί εργασίες περίπου οκτώ μηνών και αντίστοιχα 10-12 μηνών για το κατασκευαστικό κομμάτι, αφού πρώτα διευθετηθεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς για να ξεκινήσουν οι επενδύσεις. Τι σημαίνει αυτό;
Μετά την ολοκλήρωση της έκθεσης εξυγίανσης της ΕΥ τα χρέη της εταιρείας αποτυπώνονται όπως έχει γράψει το Liberal στο μισό δις ευρώ (500 εκατ.) Και ειδικότερα για την εξυγίανση θα χρειαστεί η ανάληψη χρεών περίπου 350 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων οφείλονται στο Πολεμικό Ναυτικό, τα χρέη προς ασφαλιστικά Ταμεία διαμορφώνονται στα περίπου 60 εκατ. ευρώ, στο ελληνικό Δημόσιο στα περίπου 20 εκατ. ευρώ), στις τράπεζες στα περίπου 80 εκατ. ευρώ και στους εργαζομένους περίπου 35 εκατ. ευρώ.
Μετά την κατακύρωση των ΕΝΑΕ για 25 εκατομμύρια ευρώ στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, διαμορφώνεται πλέον για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας με όρους αξιών μια νέα πραγματικότητα, τόσο σε χρηματοοικονομικά δεδομένα αλλά και όσο για να μην τελεστεί νόθευση του ανταγωνισμού με αθέμιτο και άνισο τρόπο.
Τα ναυπηγεία Ελευσίνας αντικειμενικά είναι «μικρότερα» σε μέγεθος, χωρητικότητα και δυνατότητες από τα ΕΝΑΕ και χρήζουν περισσότερων επενδύσεων για να καταστούν πλήρως λειτουργικά. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η αξία τους, με βάση το νέο δεδομένο που προκύπτει από την πώληση του Σκαραμαγκά δεν μπορεί να ανέλθει με βάση εκτιμητές, αναλογικά άνω των 15 με 20 εκατ. ευρώ και βέβαια να υπάρξει και κούρεμα των χρεών.
Να σημειώσουμε εδώ ότι αν η διαδικασία εξυγίανσης δεν προχωρήσει, υπό την Onex με την στήριξη της DFC, και ακολουθηθεί το μοντέλο της ειδικής διαχείρισης, ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης επιμηκύνεται κατά τουλάχιστον 3 χρόνια, οπότε το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον σίγουρα θα έχει διαφοροποιηθεί, αν όχι εξανεμιστεί πλήρως θα πέσει και ο πήχης του τιμήματος.
Η δε θέση της Αμερικής αποτυπώθηκε προ ημερών, για άλλη μια φορά, σε δημοσίευμα της Wall Street Journal, όπου αναφέρετε ότι «Η τύχη των ναυπηγείων Ελευσίνας εμπλέκεται με την πολιτική του Αμερικανού προέδρου, Τζο Μπάιντεν, να αναχαιτίσει την επέκταση της γεωπολιτικής επιρροής της Κίνας.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν τα ναυπηγεία της Ελευσίνας «έχουν έναν νέο μνηστήρα που τα αξιολογεί για ενδεχόμενη επένδυση: την κυβέρνηση των ΗΠΑ», και το όχημα, μέσω του οποίου οι ΗΠΑ συζητούν για την επένδυσή τους, ως αντίπαλο δέος στην Κίνα είναι η εταιρεία διεθνούς αναπτυξιακής χρηματοδότησης DFC (International Development Finance Corporation) και σύμφωνα με έναν πρώην αξιωματούχο της DFC, τον Caleb McCarry, η αμερικανική εταιρεία συζήτησε τη χορήγηση μακροπρόθεσμου δανείου ύψους δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ σημερινοί αξιωματούχοι της ανέφεραν ότι το project παραμένει αβέβαιο λόγω ανησυχιών για την οικονομική βιωσιμότητά του.
Η διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την Ελληνοαμερικανική εταιρία Onex που διέσωσε και αναγέννησε τα ναυπηγεία Σύρου, θα μπορούσε να επιτευχθεί με βάση την έκθεση της ΕΥ αλλά και λαμβάνοντας υπόψη την νέα πραγματικότητα Σκαραμαγκά.
Οι βασικές παραδοχές για την ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι ότι η αξία απόκτησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την ΟΝΕΧ μέσω σχεδίου εξυγίανσης θα γίνει σε αξία κάτω των 100 εκατομμυρίων, ακολουθώντας το μοντέλο Νεώριου και άρα με ενσωμάτωση δεδουλευμένων /αποζημιώσεων των εργαζόμενων.
Το επενδυτικό πλάνο δε τοποθετείτε άνω των 150-200 εκατομμυρίων σε βάθος 5-7 ετών και προβλέπει τη διατήρηση και επαύξηση του συνολικών θέσεων εργασιών σε βάθος 3τιας με τουλάχιστον διπλασιασμό, κατεύθυνση όγκου εμπορικών πλοίων με βάση άνω των 150 πλοίων τον χρόνο από το πελατολόγιο της ΟΝΕΧ αλλά και τη δέσμευση της ΟΝΕΧ για διατήρηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας ως ναυπηγεία
Υπό αυτές τις συνθήκες τα ναυπηγεία Ελευσίνας υπό την ΟΝΕΧ μαζί με τοONEX Νεώριο μπορούν να σηκώσουν μέρος των Ναυπηγήσεων του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (φρεγάτες, κορβέτες, ΤΠΚ, περιπολικά κτλ), αναβαθμίσεων (ΜΕΚΟ, ΤΠΚ κλπ) αλλά και συντηρήσεων.
Άλλωστε είναι σημαντικό ότι τα ναυπηγεία Σύρου έχουν πιστοποιηθεί και από τον 6ο Στόλο και το Αμερικανικό ΠΝ, κάτι που θα γίνει και με τα ναυπηγεία Ελευσίνας, ενώ από τον περυσινό καλοκαίρι έχει ανακοινωθεί η ανάληψη κατασκευής από την Onex, επτά νέων κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού του Ισραήλ μέσω συμφωνίας με την Israel Shipyards Ltd (ισραηλινά ναυπηγεία της Χάιφα). Τα δυο ναυπηγεία από την ΟΝΕΧ θεωρούνται από την Αμερικανική κυβέρνηση προμετωπίδα των ελληνομερικανικών σχέσεων σε επίπεδο στρατηγικών υποδομών.