Τα προαπαιτούμενα μπορεί να κρύβουν εκπλήξεις

Τα προαπαιτούμενα μπορεί να κρύβουν εκπλήξεις

Του Γιώργου Φιντικάκη

Τη χαλαρότητα με την οποία επί μήνες κινούσε τα νήματα για την εκπλήρωση των προαπαιτούμενων, φαίνεται ότι πληρώνει τώρα η κυβέρνηση, καθώς αποδεικνύονται δυσκολότερα του αναμενόμενου.

Αν και σε πρώτη ανάγνωση δεν έχουν κομβική σημασία, εντούτοις δεν είναι όλα πολιτικά ανώδυνα. Στην περίπτωση για παράδειγμα του υποχρεωτικού μηδενισμού του ελλείμματος των ΑΠΕ οι δανειστές πίεζαν –μέχρι πρότινος τουλάχιστον- για αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος. Ούτε ανώδυνο είναι το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), που κατατέθηκε χθες βράδυ στη Βουλή, και με το οποίο ο φορέας σπάει πλέον στα δύο.

Σε αυτό τον αγώνα δρόμου ώστε να έχουν κλείσει και οι τελευταίες εκκρεμότητες ως τις 10 Οκτωβρίου, όπως έχει πει ο Επίτροπος Οικονομικών Πιερ Μοσκοβισί, προκειμένου να εκταμιευθεί η υποδόση των 2,8 δις. ευρώ, ο «διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες» και ίσως αυτό να εξηγεί και τους αργούς ρυθμούς κάποιων υπουργών.

Αν και ο Μοσκοβισί δεν παρέλειψε χθες τα καρφιά, λέγοντας ότι «κάποια υπουργεία δεν τρέχουν και τόσο γρήγορα», εντούτοις συνολικά η κυβέρνηση πληρώνει τη χαλαρότητά της για την εκπλήρωση των προαπαιτούμενων, καθώς αποδεικνύονται πιο δύσκολα απ' ότι φανταζόταν, όταν πριν από τέσσερις μήνες ολοκληρωνόταν η πρώτη αξιολόγηση.

Είναι τα χρήματα που θα πέσουν στην αγορά

Δεν είναι λίγοι όσοι ασκούν κριτική πως η κυβέρνηση κινείται σαν να μην την ενδιαφέρει και πολύ για το αν και πότε τα χρήματα αυτά, που αποτελούν κυρίως οφειλές του Δημοσίου στους προμηθευτές του (1,7 δις. ευρώ), θα πέσουν στην αγορά. Το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών που μέχρι πρότινος δεν έχανε ευκαιρία να τονίζει πόσο σημαντικό είναι για την ανάκαμψη της οικονομίας να αποπληρωθούν οι οφειλές του κράτους στους ιδιώτες, δεν δείχνει να πιέζει τα αρμόδια υπουργεία για να επισπεύσουν τους χρόνους τους.

Δεν είναι λίγοι όσοι σχολιάζουν σκωπτικά, πως η κυβέρνηση δεν δείχνει την ίδια «αγωνία» να εκπληρώσει τα προαπαιτούμενα, όπως θα συνέβαινε αν με τα ποσά αυτά επρόκειτο να αποπληρώσει κάποια δόση στους δανειστές. Στην κυβέρνηση πάντως έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν ότι ο χρόνος τελειώνει, ότι τα χθεσινά «καρφιά» δεν ήταν τυχαία, και συνεπώς πίσω από τα «βρισκόμαστε ακόμη εντός χρονοδιαγραμμάτων» κάποιων υπουργών, κρύβεται η αγωνία ότι ο χρόνος τελειώνει.

Τα ενεργειακά

Σε εκκρεμότητα παραμένει το σχέδιο για το μηδενισμό του ελλείμματος των ΑΠΕ, όπου μέχρι πρότινος, οι δανειστές επέμεναν σε αυξήσεις των τιμολογίων στο ρεύμα, αμφισβητώντας το ελληνικό σχέδιο. Το ενδεχόμενο αυξήσεων στο ρεύμα διέψευσε για πολλοστή φορά χθες, μιλώντας στην ΕΡΤ, ο αρμόδιος υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, και μόνο όμως ότι τελικό σχέδιο δεν έχουμε ακόμη δει, δείχνει αν μη τι άλλο δυστοκία στο να πειστούν οι πιστωτές. Αγνοείται επίσης το έτερο ενεργειακό προαπαιτούμενο, η απόφαση για αύξηση των ποσοτήτων που δημοπρατεί η ΔΕΠΑ σε τρίτους, όπου οι πιστωτές επέμεναν σε διπλασιασμό των ποσοστών (από 10% στο 20%), με την ελληνική πλευρά να έχει καταθέσει εναλλακτικό σχέδιο για αυξήσεις ως 15%.

Στα δύο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας - παραίτηση Αλεβιζόπουλου

Πολιτικά δύσκολο είναι και το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), που κατατέθηκε χθες βράδυ στη Βουλή. Πλέον ο φορέας χωρίζεται στα δύο, από τα οποία το ένα θα αφορά την Αεροναυτιλία, δηλαδή τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, με ξεχωριστή διοίκηση από την “Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας”, που θα είναι ανεξάρτητη. Αμφότερες θα είναι υπό δημόσιο έλεγχο. Σημειωτέον ότι εδώ και καιρό οι θεσμοί πίεζαν η εταιρεία Αεροναυτιλίας να μετατραπεί σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με προίκα ετήσια έσοδα ύψους 180 εκατ. ευρώ, γεγονός που είχε προκαλέσει αντιδράσεις από τους εργαζομένους στην ΥΠΑ, οι οποίοι έκαναν λόγο για «εκχώρηση του εθνικού εναέριου χώρου» και πιθανότητα ιδιωτικοποίησης. Σαν αποτέλεσμα των προστριβών αυτών, υπέβαλε την παραίτησή του , ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Β. Αλεβιζόπουλος, καθώς δεν έχει πειστεί ότι τελικά η εταιρεία Αεροναυτιλίας θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο. Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα ή ενδεχόμενες τρικλοποδιές "τελευταίας στιγμής", αντίστοιχες με αυτές στην περίπτωση της πώλησης του ΟΛΠ, η κύρωση από τη Βουλή του νομοσχεδίου για την ΥΠΑ καθιστά εφικτή την ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης ύψους 1,23 δις. ευρώ έως το τέλος της χρονιά

Ο γρίφος της Εγνατίας

Σε εκκρεμότητα παραμένει και η προκήρυξη του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό, μήκους 670 χιλιομέτρων, που σύμφωνα με τα όσα είπε χθες στον Real ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας θα γίνει εντός εβδομάδας. Στόχος είναι σε ένα χρόνο από σήμερα να έχει επιλεγεί ανάδοχος στον οποίο θα παραχωρηθεί ο οδικός άξονας, μαζί με τρεις κάθετους, για διάστημα 30 ή 35 ετών, με υποχρέωση να αναλάβει, όχι μόνο την ελαφριά αλλά και τη βαριά συντήρηση του άξονα. Το πρώτο ζήτημα αφορά την εγκατάσταση πάνω στον κεντρικό άξονα άλλων έξι σταθμών, πέραν των οκτώ που ήδη λειτουργούν, γεγονός που σημαίνει πολλά εκατομμύρια ευρώ ετησίως από έσοδα.

Το έτερο ζήτημα αφορά το ομολογιακό δάνειο της Πειραιώς και τις διαφορές ύψους 37 εκατ. ευρώ που υπάρχουν μεταξύ της τράπεζας και της Εγνατίας Οδού. Εδώ και καιρό η διοίκηση της Εγνατίας υποστηρίζει ότι επειδή η Πειραιώς εισπράττει τα έσοδα από τους σταθμούς διοδίων, το δάνειο των 250 εκατομμυρίων (σσ :280 εκατ. με την περίοδο χάριτος) θα εξοφληθεί νωρίτερα από το χρόνο λήξής του, το 2022, ίσως έως το Μάρτιο του 2018. Τέλος, μια από τις ιδέες που εξετάζεται είναι η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων κατά μήκος του οδικού άξονα, προκειμένου να μειωθεί το μεγάλο ενεργειακό του κόστος.