Του Γιώργου Φιντικάκη
Ειλημμένη απόφαση θα πρέπει να θεωρείται σύμφωνα με τις πληροφορίες του liberal.gr η κατάργηση της έκπτωσης 10% που απολαμβάνουν σήμερα περίπου 4 εκατομμύρια συνεπείς πελάτες της ΔΕΗ.
Η απόφαση θεωρείται απαραίτητη για να σταθεί στα πόδια της η επιχείρηση, καθώς διάσωση χωρίς πολιτικό κόστος δεν υπάρχει. Η κυβέρνηση πάντως διαβεβαιώνει ότι η αύξηση θα ισοφαριστεί από αντίστοιχες μειώσεις σε άλλες χρεώσεις του λογαριασμού που παραλαμβάνει στα χέρια του ο καταναλωτής.
Στο τραπέζι επίσης βρίσκεται η αναπροσαρμογή των τιμολογιακών κλιμακίων της ΔΕΗ, ενώ κλειδωμένη πρέπει να θεωρείται η ενσωμάτωση ρήτρας CO2 στα τιμολόγια, όπως αυτή που έχουν οι ανταγωνιστές της, γεγονός που σημαίνει ότι όταν οι τιμές ρύπων ξεπερνούν ένα συγκεκριμένο επίπεδο, τότε θα ενεργοποιείται ο μηχανισμός και το επιπλέον αυτό κόστος θα πληρώνεται από τους πελάτες της.
Τα παραπάνω είναι όλα καινούργια μέτρα, αποτελούν πλέον κομμάτι των ασκήσεων που γίνονται καθημερινά, και θεωρούνται αναγκαία συνθήκη για την επιβίωση της επιχείρησης, καθώς διαφορετικά η εξίσωση ΔΕΗ δεν βγαίνει.
Έτερο μέτρο, αυτή τη φορά στο σκέλος των δαπανών, αφορά στην απόσυρση πολύ νωρίτερα από το 2030 μιας σειράς παλαιών λιγνιτικών μονάδων, που στοιχίζουν στην επιχείρηση περισσότερο απ' όσο αν ήταν κλειστές, και εκείνη συνέχιζε να πληρώνει το προσωπικό. Εννοείται ότι θα συνοδευθεί από εθελουσία αρκετών εκατοντάδων εργαζομένων.
Τι σημαίνει κατάργηση της έκπτωσης
Το πρώτο από τα νέα μέτρα έχει να κάνει με την μερική ή ολική κατάργηση της έκπτωσης 10% στο ρεύμα για όσους πληρώνουν εμπρόθεσμα. Τελευταία στοιχεία τους υπολόγιζαν σε περίπου 4 εκατομμύρια επί συνόλου 7 εκατομμυρίων πελατών.
Η κυβέρνηση επιμένει ότι δεν θα επέλθει η παραμικρή αλλαγή στον τελικό λογαριασμό : Ισοδύναμα μέτρα μειώσεων σε άλλες χρεώσεις, (ΦΠΑ, ΕΤΜΕΑΡ) θα εξουδετερώνουν τις όποιες επιβαρύνσεις, ώστε το τελικό αποτέλεσμα στο λογαριασμό που λαμβάνει στα χέρια του ο καταναλωτής, να είναι μηδενικό, όπως έχει δεσμευτεί κατ'' επανάληψη ο αρμόδιος υπουργός Κ.Χατζηδάκης.
Το γεγονός ωστόσο και μόνο ότι οδεύει προς κατάργηση ένα μέτρο που είχε ωφελήσει πολλά εκατομμύρια καταναλωτές, δείχνει και την δυσκολία της άσκησης, αφού από κάπου πρέπει να βγουν τα χρήματα. Το πρώτο κούρεμα της έκπτωσης είχε συμβεί επί ΣΥΡΙΖΑ, όταν τον περασμένο Απρίλιο, είχε μειωθεί για τους συνεπείς πελάτες, από 15% στο 10%. Τώρα έρχεται το οριστικό της τέλος, παρ' ότι υπάρχουν σκέψεις να παραμείνει ένα μικρό ποσοστό, προφανώς για καθαρά πολιτικούς λόγους.
Το δεύτερο μέτρο σχετίζεται με αναπροσαρμογή στις χρεώσεις και στα τιμολογιακά κλιμάκια ανάλογα με την κατανάλωση, την οποία μελετούν οι υπηρεσίες της ΔΕΗ. Τα σημερινά κλιμάκια είναι δύο, το πρώτο έως τις 2000 κιλοβατώρες και το δεύτερο από τις 2000 κιλοβατώρες και πάνω, με διαφορετικές χρεώσεις για κάθε μια κατηγορία.
Και σε αυτή την περίπτωση, ισχύει ό,τι και με την κατάργηση της έκπτωσης 10%, ότι δηλαδή οι όποιες αυξήσεις θα ισοφαριστούν από αντίστοιχες μειώσεις άλλων χρεώσεων : Του ΦΠΑ από 13% σε 6%, μέτρο που είχε ψηφίσει η προηγούμενη κυβέρνηση και του ΕΤΜΕΑΡ. Του τέλους δηλαδή υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) που καταβάλουν όλοι οι καταναλωτές μέσω του λογαριασμού ρεύματος και του οποίου σκοπός είναι η ομαλή πληρωμή των προμηθευτών που παράγουν ρεύμα από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Στην δύσκολη άσκηση υπεισέρχεται και η επικείμενη έκδοση υπουργικής απόφασης για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ, σύμφωνα με τη νέα μεθοδολογία της Κομισιόν. Κάποιες χαμηλές χρεώσεις και εκπτώσεις που επιτρέπονται από το κοινοτικό δίκαιο θα συνεχιστούν, κάποιες άλλες όμως θα καταργηθούν, όπως πιθανότατα στην περίπτωση των αγροτών. Η νέα δηλαδή μεθοδολογία θα βγάλει κερδισμένους αλλά και χαμένους.
Το τρίτο μέτρο, αφορά στο σκέλος των δαπανών. Εδώ βρίσκεται στο τραπέζι η απόσυρση λιγνιτικών μονάδων, πολύ νωρίτερα από τον σχετικό προγραμματισμό που φτάνει μέχρι και το 2030. Η απόσυρση θα συνδυαστεί με εθελουσία έξοδο προσωπικού αρκετών εκατοντάδων απ' όσους απασχολούνται στις μονάδες. Η νέα διοίκηση της ΔΕΗ, πρόκειται άμεσα να αναθέσει μελέτη ως προς το ποιες μονάδες από το λιγνιτικό στόλο της επιχείρησης αξίζει να παραμείνουν ανοικτές και ποιες όχι. Η τελική απόφαση θα εξαρτηθεί και από τις μελέτες της ΡΑΕ για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας.
Σήμερα στο λιγνιτικό στόλο της ΔΕΗ περιλαμβάνονται οι σταθμοί του Αμυνταίου και της Καρδιάς (από τους πρώτους που θα κλείσουν, καθώς έχουν ξεπεράσει τις ώρες λειτουργίας), οι πέντε μονάδες του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου στη Κοζάνη, εκ των οποίων μία μόνο είναι αυτή που έχει μπροστά της αρκετό χρόνο ζωής, καθώς τέθηκε σε λειτουργία την δεκαετία του 1990, οι μονάδες της Πτολεμαΐδας και δυο μονάδες στη Μεγαλόπολη Αρκαδίας.