Του Γιώργου Φιντικάκη
Τέλος στην φημολογία που έχει αναπτυχθεί γύρω από την τύχη του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, αναμένεται σύντομα να βάλει η αποστολή του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος Αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) προς έγκριση.
Το αναθεωρημένο πρόγραμμα, το οποίο δεν διαφοροποιείται ως προς τον αριθμό των έργων από το προηγούμενο, είναι ήδη έτοιμο από το φθινόπωρο του 2016, ωστόσο η έγκρισή του από το ΚΥΣΟΙΠ σκόνταφτε πότε στις εσωκομματικές ισορροπίες του ΣΥΡΙΖΑ και πότε στη διελκυστίνδα της αξιολόγησης.
Τώρα, και δεδομένου ότι ανάμεσα στα τρία σενάρια που εξετάζει το Μαξίμου, δηλαδή λήψη σκληρών μέτρων, παράταση των συνομιλιών έως τον Μάιο και εκλογές, το πρώτο φαίνεται και το επικρατέστερο, οι ιδιωτικοποιήσεις δεν θα μπορούσαν να λείψουν από το κάδρο.
Και ανάμεσα σε αυτές θα συμπεριλαμβάνονται και οι ιδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια, για τις οποίες γίνεται την τελευταία διετία ένας μόνιμος καβγάς, τόσο με αφορμή την τροπή που πήρε η υπόθεση με την πώληση του ΔΕΣΦΑ, όσο κυρίως για το σχέδιο πώλησης του 17% των μετοχών της ΔΕΗ από το ΤΑΙΠΕΔ.
Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνει και η εντεταλμένη σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, λέγοντας χαρακτηριστικά σε συνέντευξη που έδωσε στα ΝΕΑ, ότι "πολύ σύντομα το αναθεωρημένο Asset Development Plan (ADP) θα αποσταλεί προς έγκριση στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ). Έτσι θα διαλυθεί και η φημολογία που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα γύρω από τις εταιρείες ενέργειας".
Δεν είναι η μόνη φημολογία που θα διαλυθεί. Η έγκριση του προγράμματος από το ΚΥΣΟΙΠ θα σκουπίσει κάθε αμφιβολία για το τι μέλλει γενέσθαι συνολικά με οκτώ στρατηγικού χαρακτήρα ιδιωτικοποιησεις, και εν προκειμένω: Το 66% του ΔΕΣΦΑ, το 17% της ΔΕΗ, το 65% της ΔΕΠΑ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 5% του ΟΤΕ, το 30% του Ελ.Βενιζέλος, το 11% της ΕΥΔΑΠ και το 23% της ΕΥΑΘ. Της αποστολής του προγράμματος στο ΚΥΣΟΙΠ θα προηγηθεί η πρόσληψη συμβούλων σχετικά με την βέλτιστη αξιοποίηση των οκτώ παραπάνω εταιρειών, που αποτελεί υποχρέωση έναντι των δανειστών, και αναμένεται να ικανοποιηθεί μέσα στο Φεβρουάριο.
Η προτεραιότητα ανάμεσα στις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις είναι φυσικά ο ΔΕΣΦΑ. Σπρώχνοντας σε ναυάγιο το διαγωνισμό του ΔΕΣΦΑ στο όνομα του να μην επιβαρυνθεί με αυξήσεις στο φυσικό αέριο η βιομηχανία, και αφού αναλώθηκε σε σενάρια ιδιωτικοποίησης "αλά ΑΔΜΗΕ", τελικά η κυβέρνηση επανέρχεται στο αρχικό μοντέλο πώλησης του 66%. Μοντέλο που αναμένεται να ανακοινωθεί και επίσημα μέσα στις επόμενες ημέρες.
Επανέρχονται στο προσκήνιο
Όσο για τις υπόλοιπες τρεις ιδιωτικοποιήσεις (17% της ΔΕΗ, 65% της ΔΕΠΑ, και 35% των ΕΛΠΕ), όπως λέει και η εντεταλμένη σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Λ. Τσιτσογιαννοπούλου, "είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες, απαιτούν πρώτα την επίλυση θεμάτων ανταγωνισμού και ανοίγματος της αγοράς, ζητήματα που χρήζουν προσοχής, γι' αυτό και εκεί το Ταμείο θα προχωρήσει βήμα-βήμα". Τούτο φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν θα γίνουν, απλά μπορεί οι διαγωνισμοί να προκηρυχθούν προς το τέλος του έτους.
Όπως και να έχει, και εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις ότι το βασικό σενάριο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση είναι αυτό που εμπεριέχει έναν επώδυνο συμβιβασμό με τους δανειστές, οι ιδιωτικοποιήσεις θα επανέλθουν -μετά από καιρό- ξανά στο προσκήνιο. Το είχαν διαβλέψει άλλωστε εδώ και καιρό στελέχη των δανειστών, διαμηνύοντας ότι δεν θα πρέπει να παίρνει κανείς στα σοβαρά δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων ότι βρίσκεται σε εξέλιξη κουβέντα για να μεταφερθούν στο υπερταμείο όλες οι συμμετοχές του ΤΑΙΠΕΔ στις ενεργειακές επιχειρήσεις.
Διότι ξέρουν αυτό που γνωρίζει καλά και η κυβέρνηση, ότι σύμφωνα με την ανάλυση του ESM για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα, προκειμένου να είναι βιώσιμο το χρέος ως το 2060 απαιτούνται ιδιωτικοποιήσεις ύψους 18 δισ. ευρώ. Οταν λοιπόν η κυβέρνηση αμφισβητεί τις αποκρατικοποιήσεις, είναι σαν να κοροϊδεύει, αφού όσο δεν τις κάνει, τόσο περισσότερα ισοδύναμα μέτρα θα χρειαστεί να λάβει.
Άλλωστε ο νόμος ίδρυσης της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ) είναι σαφής και ορίζει ακριβώς ποιες εταιρείες θα μεταφερθούν σε πρώτη φάση στην ΕΔΗΣ όταν αυτή συσταθεί. "Το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ δεν επηρεάζεται από αυτές τις εξελίξεις", όπως λέει χαρακτηριστικά η Τσιτσογιαννοπούλου.
Παράταση στη διάρκεια ζωής του ΤΑΙΠΕΔ, άγνωστο για πόσο
Τα παραπάνω φυσικά δεν σημαίνουν ότι εξαλείφθηκε ο κίνδυνος να πέσουν για μία ακόμη χρονιά έξω τα προϋπολογισμένα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ. Το αντίθετο μάλιστα. Οι αλλεπάλληλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα έχουν επιπτώσεις στον φετινό στόχο για έσοδα 2,59 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η μετακύλιση μέρους τους σε επόμενες χρονιές.
Το γεγονός όμως αυτό, έρχεται με τη σειρά του να διαψεύσει μια άλλη φημολογία που επίσης καλλιεργούν κάποιοι στην κυβέρνηση. Ο,τι το έργο του ΤΑΙΠΕΔ και μαζί και η διάρκεια ζωής του θα τελείωναν στο τέλος του 2017, όπως ανέφερε ο ιδρυτικός του νόμος. Λάθος, διότι ο ίδιος ακριβώς νόμος προέβλεπε την δυνατότητα παράτασης εφόσον το ΤΑΙΠΕΔ δεν κατάφερνε να πετύχει τα συμφωνηθέντα έσοδα. Επομένως, και με δεδομένο ότι από τα ποσοτικοποιημένα έσοδα 5,8 δισ. ευρώ για την τριετία 2016-2018, δεν έχουν εισπραχθεί παρά 499 εκατ. ευρώ (σσ: το 2016), η παράταση θεωρείται σίγουρη. Το μόνο που δεν ξέρουμε είναι για πόσα ακόμη χρόνια…