Την απόφασή της να επιβάλει δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που αποστέλλονται από την Κίνα ανακοίνωσε η Κομισιόν στους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Το ύψος τους, σύμφωνα με το Bloomberg, για τα εισαγόμενα από την Κίνα αυτοκίνητα Tesla πρόκειται να φτάσει στο 9%.
Πάντως, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δηλώνουν ότι η ψηφοφορία των κρατών μελών θα ξεκινήσει μέχρι τον Νοέμβριο, ωστόσο μέχρι τότε θα συνεχιστούν κανονικά οι διαβουλεύσεις με τους κατασκευαστές. Η επιβολή γίνεται στο πλαίσιο αντιμετώπισης των επιδοτήσεων που παρείχε το Πεκίνο στη βιομηχανία.
Ευχάριστα νέα για την Tesla
Για την Tesla ο δασμός 9% είναι σχετικά ευχάριστη είδηση, καθώς είναι χαμηλότερος από αυτόν που έχουν να αντιμετωπίσουν άλλοι κατασκευαστές. Μια από τις αιτίες για το χαμηλότερο ύψος δασμών είναι, σύμφωνα με αξιωματούχους της ΕΕ, το γεγονός ότι το Πεκίνο φαίνεται να παρέχει λιγότερες επιδοτήσεις σε εταιρείες ξένης ιδιοκτησίας.
Το μεγαλύτερο μέρος από τα οφέλη που έλαβε η Tesla αφορούσε στην παροχή μπαταριών σε τιμές χαμηλότερες της αγοραίας αξίας, δήλωσαν αξιωματούχοι της ΕΕ. Η εταιρεία με έδρα το Ώστιν έλαβε επίσης προνόμια, όπως δικαιώματα χρήσης γης, μείωση του φόρου εισοδήματος και επιχορηγήσεις διαφόρων μορφών, συμπεριλαμβανομένης μιας κρατικής επιδότησης που έλαβαν όλοι οι παραγωγοί - εξαγωγείς, πρόσθεσαν οι αξιωματούχοι.
Σημειώνεται ότι η μετοχή της Tesla έχει υποχωρήσει κατά 10% φέτος.
Τι ισχύει για άλλες εταιρείες
Γενικότερα, οι προτεινόμενοι δασμοί αναθεωρήθηκαν ελαφρώς προς τα κάτω, με την κατασκευάστρια εταιρεία MG SAIC, τη μητρική εταιρεία Volvo Car AB Geely και την BYD να αντιμετωπίζουν πρόσθετους δασμούς 36,3%, 19,3% και 17% αντίστοιχα.
Σε άλλες εταιρείες που συνεργάστηκαν με την έρευνα της ΕΕ για τα EV θα επιβληθεί δασμός 21,3%, ενώ άλλοι μη συνεργαζόμενοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν δασμό 36,3%. Οι συντελεστές θα επιβληθούν επιπλέον των δασμών 10% στους οποίους υπόκεινται ήδη οι εξαγωγείς από την Κίνα.
Διαβουλεύσεις
H προθεσμία για την υποβολή σχολίων για την πρόταση είναι έως τις 30 Αυγούστου. Εάν η ειδική πλειοψηφία των κρατών μελών δεν μπλοκάρει τα μέτρα σε δεσμευτική ψηφοφορία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύσει έναν τελικό κανονισμό για τους δασμούς έως τις 30 Οκτωβρίου. Οι δασμοί θα παραμείνουν τότε σε ισχύ για πέντε χρόνια και θα μπορούσαν να παραταθούν μετά από επανεξέταση.
Οι Βρυξέλλες και το Πεκίνο διεξάγουν συνομιλίες τους τελευταίους μήνες για να διερευνήσουν αν μπορεί να βρεθεί εναλλακτική λύση. Η ΕΕ έχει δηλώσει ότι οποιαδήποτε τέτοια λύση πρέπει να συμμορφώνεται με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και να αντιμετωπίζει το υποκείμενο ζήτημα των επιδοτήσεων.
Η Κίνα ισχυρίζεται ότι τα μέτρα είναι προστατευτικά και έχει απειλήσει να προβεί σε αντίποινα με δικούς της δασμούς σε μια σειρά τομέων, όπως το χοιρινό κρέας, τα οινοπνευματώδη ποτά και τα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες. Το Πεκίνο αμφισβητεί επίσης τα μέτρα στον ΠΟΕ.
Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ εξέφρασε την «έντονη δυσαρέσκειά του και την αποφασιστική αντίθεσή του» στην αποκάλυψη σε δήλωση που αναρτήθηκε στο X, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα προκαλούν ουσιαστική υλική ζημία στην ευρωπαϊκή αγορά.
Αρκετά κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας και της Ουγγαρίας, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στους δασμούς, αλλά θα χρειαστεί πλειοψηφία αποκλεισμού για να τους σταματήσουν.
Η ΕΕ δήλωσε επίσης την Τρίτη ότι σκοπεύει να χορηγήσει χαμηλότερο συντελεστή στις κοινοπραξίες που δεν έκαναν εξαγωγές κατά τη διάρκεια της περιόδου έρευνας. Οι επιχειρήσεις αυτές θα αντιμετωπίζουν τον ίδιο συντελεστή με το συνεργαζόμενο μέρος στην επιχείρηση.
Η ΕΕ είχε απαιτήσει από τις εταιρείες που είχαν στοχοποιηθεί να παράσχουν εγγυήσεις για τους προσωρινούς δασμούς, ωστόσο ευρωπαίοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι δεν θα εισπραχθούν αναδρομικά ενώ άφησαν περιθώριο αλλαγής του ποσοστού των δασμών, πριν γίνουν οριστικοί.