By Axisadman - Own work
Της Αντιόπης Σχοινά
Στα πιο δυνατά επενδυτικά χαρτιά στο κλάδο των ακινήτων φαίνεται να έχουν εξελιχθεί ο κλάδος των Logistics και των επιχειρηματικών πάρκων σε εγχώρια και ευρωπαϊκά επενδυτικά χαρτοφυλάκια, όπως προέκυψε από τα όσα επεσήμαναν κατά το 11ου RED Business Forum παράγοντες της αγοράς, αλλά και επιχειρηματίες του κλάδου.
Με δεδομένο ότι τα Logistics έχουν ξεπεράσει δυναμικά την επίδοση των γραφείων με διαφορά τουλάχιστον 3% σε επίπεδο αποδόσεων, φαίνεται ξεκάθαρα ότι πλέον αποτελούν ένα επενδυτικό προϊόν, ενώ η έκρηξη του διαδικτυακού εμπορίου ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τον κλάδο.
Κλειδί για την επόμενη μέρα οι εξελίξεις στο Θριάσιο
Αυτήν τη στιγμή στην εξέλιξη του κλάδου, όπως είναι αναμενόμενο, το σημείο κλειδί είναι οι τελευταίες εξελίξεις για την «πολύφερνη νύφη» το Θριάσιο, που διεκδικούν σημαντικές εταιρείες του κλάδου ακινήτων, σε ένα έργο που υπόσχεται να αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών στην Ελλάδα.
Αυτές παρουσιάστηκαν από τον διευθύνοντα Σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ, Θανάση Σχίζα, ο οποίος τόνισε ότι «ο βασικός κλάδος ανάπτυξης που έχουμε στο κομμάτι της ακίνητης περιουσίας είναι η ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων. Η ναυαρχίδα στο χαρτοφυλάκιό μας είναι σίγουρα το Θριάσιο, ωστόσο υπάρχουν η Λάρισα, η Θεσσαλονίκη και η Αλεξανδρούπολη», είπε ο κ. Σχίζας. Το έργο στο Θριάσιο θα απλωθεί σε συνολικά 2.200 στρέμματα και το εμπορευματικό κέντρο αποτελεί τα 600 στρέμματα. «Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και η διορία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών λήγει την ερχόμενη Τρίτη», υπενθύμισε ο κ. Σχίζας, υπογραμμίζοντας ότι «υπάρχουν σχήματα που ενδιαφέρονται και σύντομα θα ξεκαθαρίσει το τοπίο. Το Θριάσιο θα αποτελέσει το σημαντικότερο γεωπολιτικά εμπορευματικό κέντρο στην ΝΑ Ευρώπη».
Ο ίδιος εκτίμησε δε ότι η ελληνική οικονομία θα βασιστεί σε τρεις πυλώνες ανάπτυξης: τον τουρισμό, την ενέργεια και τις μεταφορές.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε, το Θριάσιο θα μπορέσει να στηρίξει το κομμάτι της εξέλιξης των μεταφορών στην Ελλάδα, ενώ εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει κι άλλες δραστηριότητες στη γύρω περιοχή. Αναφορικά με τον ανταγωνισμό, ο κ. Σχίζας τόνισε ότι «το Θριάσιο δεν θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά, αλλά θα δώσει το έναυσμα να λειτουργήσουν ακόμη καλύτερα και άλλες εγκαταστάσεις που βρίσκονται στην περιοχή τις οποίες έχουν ιδιώτες αλλά και ΑΕΕΑΠ. Θα ενισχυθεί η ζήτηση, κάτι που ήδη φαίνεται. Πιστεύουμε ότι θα μπει ένα αρκετά μεγάλο “λιθαράκι” στο κομμάτι αυτό».
Ενδιαφέρον για τα logistics από την Εθνική Πανγαία
Ενδεικτικό της τάσης για την ανάπτυξη των logistics είναι και το ενδιαφέρον της Εθνικής Πανγαία ΑΕΕΑΠ, όπως αυτό εκφράστηκε από τη διευθύντρια επενδύσεων της Εθνικής ΠΑΝΓΑΙΑ ΑΕΕΑΠ, Τερέζα Μεσσάρη, η οποία, όντας μέλος ενός από τα κοινοπρακτικά σχήματα που διεκδικούν μαζί με τις Cosco και Grivalia ΑΕΕΑΠ την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στην Αττική, κατέθεσε τη θέση του επενδυτή για τον βαθμό του κινδύνου που προτίθεται να αναλάβει τοποθετούμενη στη συγκεκριμένη κατηγορία επαγγελματικών ακινήτων.
Όπως τόνισε η κ. Μεσσάρη, «η Εθνική ΠΑΝΓΑΙΑ έχει μια καλή τοποθέτηση σε εμπορικά ακίνητα σε γραφεία και καταστήματα σε ένα χαρτοφυλάκιο συνολικά €1,5 δισ. Ωστόσο, δεν έχει ακόμη έκθεση σε logistics. Θεωρούμε όμως ότι είναι ένας τομέας που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα. Είναι κλάδος που εξετάζουμε ιδιαίτερα θερμά και αναζητούμε συνεργασίες». Η εταιρεία κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση, είπε η κ. Μεσσάρη, υπογραμμίζοντας ότι «υπάρχει ενδιαφέρον για projects που να είναι στρατηγικά και όχι μεμονωμένα».
Η ανάπτυξη του επιχειρείν με βάση τα logistics
Την σημασία των logistics για μια μεγάλη ελληνική επιχείρηση και την εύρυθμη λειτουργία της, ιδιαίτερα όταν αυτή λειτουργεί εμπορικά και μέσω διαδικτύου ανέλυσε, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος της Πλαίσιο Computers, Κώστας Γεράρδος.
Όπως τόνισε, «το ΠΛΑΙΣΙΟ έχει 100.000 επισκέψεις την ημέρα, 20.000 είδη on line, παράδοση next day και 2.500 παραδόσεις την ημέρα». Όλα αυτά στηρίζονται από το logistics που διαθέτει η εταιρεία στις εγκαταστάσεις της στη Μαγούλα. Όσον αφορά στην τάση που υπάρχει στον κλάδο ο κ. Γεράρδος διευκρίνισε ότι πριν από 10 χρόνια κάποιος έπρεπε να ανοίξει πολλά μικρά σημεία (όπως για παράδειγμα έκανε η εταιρεία Γερμανός), η τάση αυτή λίγο αργότερα αντικαταστάθηκε από την επιλογή των εταιρειών να ανοίγουν μεγάλα καταστήματα, σε «δεύτερους» όμως δρόμους (Β locations), τάση που και αυτή με τη σειρά της άλλαξε όταν ήρθε το ίντερνετ και έφερε μαζί του και το ηλεκτρονικό εμπόριο.
«Από την Αμερική έχει έρθει η έννοια του showrooming, στις Νότιες χώρες όμως υπάρχει η τάση του web roomin», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γεράρδος, επισημαίνοντας ότι «το ίντερνετ είναι τρεις φορές μεγαλύτερο απ' όλα τα καταστήματα της Πλαίσιο Computers μαζί. Αποτελεί όμως μόνο το 7% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου». Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με τον δ/ντα σύμβουλο της εταιρείας, καθώς οι καταναλωτές στη χώρα μας βλέπουν τα προϊόντα μέσω ίντερνετ και καταλήγουν στην πλειονότητά τους στο κατάστημα για να τα αγοράσουν.
Οι προοπτικές και η εναρμόνιση με τη διεθνή πρακτική
Την «εικόνα» για την ελληνική αγορά 3PL και τις προοπτικές που διαμορφώνει το νέο θεσμικό πλαίσιο σκιαγράφησε ο εκτελεστικός διευθυντής της SARMED, Γιάννης Σαραντίτης, διαχωρίζοντας τις ιδιόκτητες αποθήκες με τις ενοικιαζόμενες. «Το 60% περίπου των ιδιόκτητων αποθηκευτικών χώρων είναι ευθέως ανάλογο με το 90% ιδιοκατοίκησης στην Ελλάδα», είπε, τονίζοντας ότι «όλα αυτά τα χρόνια οι Έλληνες επιχειρηματίες ήθελαν να έχουν τη δική τους αποθήκη, να βλέπουν τα προϊόντα τους για να αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια».
Ακολουθώντας, όμως, τις διεθνείς τάσεις με καθυστέρηση κάποιων δεκαετιών στην Ελλάδα η εικόνα στον κλάδο των logistics άλλαξε, καθώς, σύμφωνα με τον κ. Σαραντίτη, «ο δείκτης ιδιόκτητων προς μισθωμένων αποθηκών έχει αλλάξει το τελευταίο διάστημα και σε αυτό έχει συμβάλλει κατά πολύ η οικονομική κρίση που βιώνει η ελληνική οικονομία. «Η κρίση έκανε τις εγχώριες επιχειρήσεις να αποφασίσουν πλέον να απαλλαγούν από τη χρησιμοποίηση ιδιόκτητων χώρων και να επιλέξουν ένα μοντέλο outsourcing».
Ο ίδιος επεσήμανε την ύπαρξη ενδιαφέροντος από διεθνή fund για τον κλάδο: «Πολλά funds εξειδικεύονται και στον δικό μας κλάδο. Η τάση είναι σαφώς προς τη μίσθωση των αποθηκευτικών χώρων και δημιουργεί πιο ευέλικτες συνθήκες στις υπηρεσίες 3PL. Η αγορά παίρνει τη φόρμα, τις δομές και τις λειτουργίες της πρακτικής που έρχεται από τις διεθνείς αγορές, μια τάση στην οποία πρέπει να βρισκόμαστε».