Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
«Με απροθυμία σταματάω αυτήν τη συζήτηση εδώ, αλλά ευτυχώς θα τη συνεχίσουμε το βράδυ στο δείπνο και σε λίγες ημέρες στην Αθήνα». Με την επισήμανση αυτή έκλεισε ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ τη συνάντησή του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σαγκάη και ακριβώς στο ίδιο επίπεδο θα την συνεχίσει από αύριο ξεκινώντας την επίσημη επίσκεψή του στην Ελλάδα. Το κλίμα δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερο για τις οικονομικές σχέσεις των δύο χωρών, υποστηρίζουν επιχειρηματικοί κύκλοι που μετείχαν στις συναντήσεις της Σαγκάης, προσθέτοντας ότι το timing της επίσκεψης Τζιπινγκ, λίγες μόνο ημέρες αργότερα, στην Αθήνα ενισχύει τις προοπτικές μιας ουσιαστικής διεύρυνσής τους.
Οι ίδιοι κύκλοι προσέθεταν ότι στόχος της κινεζικής ηγεσίας είναι η ενίσχυσης της πρόσβασης στις αγορές της Ευρώπης, και στην κατεύθυνσή αυτή, η Ελλάδα, μια διαμορφώνει τον κρίσιμο κρίκο και έναν σημαντικό κόμβο για τον νέο «δρόμο του μεταξιού». Ήδη από την αποστολή στη Σαγκάη έχουν καταγραφεί οι τομείς της συνεργασίας, που περιλαμβάνουν την ενέργεια, τις μεταφορές, τις τηλεπικοινωνίες, τον τουρισμό, τη ναυτιλία και τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα. Και στο πλαίσιο αυτό αναμένεται και η υπογραφή επίσημων διμερών συμφωνιών.
Στο επίκεντρο των κινεζικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, βρίσκεται βέβαια το λιμάνι του Πειραιά και η εκεί επένδυση της Cosco. Οι Κινέζοι αναλυτές πολύ συχνά χαρακτηρίζουν τον Πειραιά ως το «κεφάλι του κινεζικού δράκου» στην Ευρώπη. Και διόλου τυχαία, αφού εκεί στηρίζεται όλος ο σχεδιασμός τους για το «άνοιγμα» στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η κινεζική πρόθεση να γίνει η Ελλάδα ένα κέντρο Logistics. Σημειώνεται ότι με την «υποστήριξη» της επένδυσης της Cosco, ο Πειραιάς αναδείχθηκε φέτος στο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. Και η νέα επένδυση αποσκοπεί να αυξήσει τον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων από 7,5 σε 10 εκατομμύρια TEU's, ώστε ο Πειραιάς να ξεπεράσει το Αμβούργο και το Μπρέμερχάφεν και να καταστεί το τρίτο σε μέγεθος λιμάνι στην Ευρώπη.
Για τον λόγο αυτό και αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου, που θα συνοδεύεται από τον Έλληνα πρωθυπουργό στις εγκαταστάσεις της Cosco τη Δευτέρα. Την επίσκεψη «προετοίμασε» κατά ένα τρόπο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, από τη Σαγκάη: «Είχαμε δεσμευτεί ότι εντός δύο μηνών θα εγκρίνουμε το master plan της COSCO, το κάναμε, και αυτή τη στιγμή είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσει αυτή η επένδυση και να μπει σε μία νέα φάση αναβάθμισης του λιμανιού του Πειραιά» επεσήμανε ο κ. Μητσοτάκης.
Οι συναντήσεις της κινεζικής αντιπροσωπείας θα περιλαμβάνουν και επαφές με στελέχη του ελληνικού εφοπλισμού. Την περίοδο αυτή τα κινεζικά ναυπηγεία πρωταγωνιστούν σε παραγγελίες για κατασκευή πλοίων ελληνικών συμφερόντων, ενώ τα τελευταία 15 χρόνια, σε αυτά έχουν ναυπηγηθεί πάνω από 1.000 πλοία για Έλληνες πλοιοκτήτες αξίας άνω των 50 δισ. δολαρίων. Η ελληνική πρόθεση, όπως εκφράστηκε και από τον πρωθυπουργό εστιάζει στην συμμετοχή ελληνικών επιχειρήσεων με μεγάλη τεχνογνωσία σε τροφοδοσία πλοίων, στην εφοδιαστική αλυσίδα, μέσω συνεργασιών με κινεζικά ναυπηγεία.
Η επέκταση του Πειραιά είναι η μεγαλύτερη μέχρι τώρα, αλλά όχι η μόνη, κινεζική επένδυση στην Ελλάδα. Το 2016, η κινεζική Εταιρεία Κρατικών Δικτύων (State Grid Corporation), ο μεγαλύτερος προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας στον κόσμο, εξαγόρασε το 24% του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Θα πρέπει δε, να σημειωθεί ότι η κινεζική πλευρά εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για τα δίκτυα ενέργειας στη χώρα μας.
Επιπρόσθετα, το 2017 ο κρατικός όμιλος Shenhua απέκτησε το 75% των τριών αιολικών πάρκων του ομίλου Κοπελούζου, και όπως έχει γίνει γνωστό, οι δύο εταιρείες έχουν την πρόθεση για περαιτέρω επενδύσεις στον ενεργειακό τομέα. Στον ίδιο κλάδο οι κινεζικές ενεργειακές, Sky Solar Holdings, Yangtze Power και η Hanergy, επενδύουν στις Ανανεώσιμες Πηγές.
Οι κινεζικοί κολοσσοί των telecoms, επίσης δρομολογούν τη διεύρυνση της παρουσίας τους στην Ελλάδα. Τόσο η Huawei όσο και η ZTE έχουν από καιρού πραγματοποιήσει «απόβαση» σε διάφορους τομείς του κλάδου, ενώ όπως είναι γνωστό ενδιαφέρονται και για τα δίκτυα 5ης γενιάς. Δεν είναι τυχαίο, ότι η τελευταία είναι από ετών προμηθευτής ελληνικών τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, ενώ σχεδιάζει να «στήσει» στην χώρα μας τεχνολογικό πάρκο.
Επιχειρηματική συνεργασία χωρίς τράπεζες, είναι βέβαια, αδιανόητη. Και για τον λόγο αυτό η κινεζική πλευρά, φρόντισε να ανακοινώσει πριν την επίσκεψη του προέδρου Τζιπίνγκ το άνοιγμα του υποκαταστήματος της Bank of China –μέσα στον Νοέμβριο- στην Αθήνα. Μέσω θα χρηματοδοτηθούν επενδύσεις στους τομείς της πράσινης οικονομίας και της ενέργειας. Λίγο αργότερα, κατάστημα στην Αθήνα θα ανοίξει και η ICBC, που θεωρείται σήμερα η μεγαλύτερη τράπεζα στον κόσμο. Στόχος και πάλι θα είναι η χρηματοδότηση επενδύσεων.