Κονδύλια ύψους 30 εκατ ευρώ θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού «Τουρισμός για Όλους», με σκοπό την τόνωση του εσωτερικού τουρισμού και την ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων εν μέσω κορονοϊού.
Ανακοινώσεις στήριξης του εσωτερικού τουρισμού πρόκειται να γίνουν το προσεχές Σάββατο 13 Ιουνίου, σε επίσημη συνέντευξη Τύπου που θα δοθεί στο νησί της Σαντορίνης από το υπουργείο Τουρισμού, παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο ίδιος την περασμένη Πέμπτη κατά τη διάρκεια παρουσίασης της νέας καμπάνιας προβολής του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό, τόνισε πως «θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να στηρίξουμε και τον εσωτερικό τουρισμό και σύντομα θα γίνουν ανακοινώσεις και από το υπουργείο Τουρισμού».
Παρά τις δυσχέρειες που υπάρχουν, τόσο λόγω των περιορισμών που θέτει ο κορονοϊός όσο και λόγω των αυξημένων οικονομικών προβλημάτων, μετρήσεις δείχνουν ότι φέτος οι Έλληνες – όπως και κάθε άλλος πολίτης στον κόσμο – έχουν ανάγκη από διακοπές περισσότερο από άλλες χρονιές, μια έστω ολιγοήμερη απόδραση ύστερα από την περίοδο της καραντίνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους», ύψους 30 εκατ. ευρώ, το οποίο και θα ανακοινωθεί στη Σαντορίνη, πρόκειται να συνδράμει έως και 30 ευρώ ανά διανυκτέρευση μέσω της επιδότησης, με απαραίτητη προϋπόθεση όμως να υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις διανυκτερεύσεις.
Το ελάχιστο δηλαδή θα είναι e-voucher αξίας 120 ευρώ σε κάθε δικαιούχο, ενώ θα υπάρξουν εταιρικά Holiday Vouchers για επιπλέον αφορολόγητο voucher διακοπών αξίας 300 ευρώ. Αφορά ξενοδοχεία και ταξιδιωτικά γραφεία και οι δικαιούχοι υπολογίζονται σε 250.000, όμως δεν αποκλείεται το περαιτέρω… άνοιγμα αυτού του προγράμματος. Οι ακριβείς όροι, καθώς και το εισοδηματικό όριο των ωφελούμενων θα «κλειδώσουν» μέσα στην εβδομάδα, ώστε το Σάββατο στη Σαντορίνη να γίνουν οι τελικές ανακοινώσεις.
Η στήριξη του εσωτερικού τουρισμού αποτελεί στρατηγική επιλογή του υπουργείου Τουρισμού φέτος, στην κατεύθυνση στήριξης των τουριστικών επιχειρήσεων μέσω μιας αμοιβαίας ωφέλειας, τόσο της κοινωνίας, όσο και των επαγγελματιών του χώρου.
Πρόθεση του υπουργείου είναι η μόχλευση της αγοράς, εξασφαλίζοντας διακοπές χαμηλού κόστους σε κοινωνικές ομάδες με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα και συμβάλλοντας καθοριστικά στη διατήρηση θέσεων εργασίας και στην επιβίωση των τουριστικών επιχειρήσεων. Συνάμα, όπως προαναφέρθηκε, θα υπάρξει και ξεχωριστό πρόγραμμα προβολής του εσωτερικού τουρισμού, με καινούριο σποτ που θα απευθύνεται αποκλειστικά στην εγχώρια τουριστική αγορά.
Σ’ ό,τι αφορά τα Holiday Vouchers, η κυβέρνηση επεξεργάζεται την τελική φόρμουλα για τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να πληρούν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, αλλά και τα φορολογικά κίνητρα που θα τους δοθούν έτσι ώστε να χορηγήσουν στους εργαζομένους τους εταιρικά κουπόνια καλοκαιρινών διακοπών.
Το πρόγραμμα θα φτάσει στα 10 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσό που θα διαθέσει η επιχείρηση για τη χορήγηση holiday vouchers θα λογίζεται στις δαπάνες και θα εκπίπτει φορολογικά από τα έξοδα της εταιρείας, ενώ αφορολόγητο θα είναι το ποσό ωφέλειας και για τον εργαζόμενο που θα κάνει χρήση.
Το εκτόπισμα του εσωτερικού τουρισμού
Ο εσωτερικός τουρισμός – που κάποτε (προ δεκαετιών) αποτελούσε το 50% ή 70% της συνολικής βιομηχανίας του ελληνικού τουρισμού, η οποία ήταν ασύγκριτα μικρότερη και με ηπιότερη εξάρτηση από το εξωτερικό, πλέον αντιπροσωπεύει κάτι λιγότερο από το 10% των συνολικών ταξιδιωτικών εισπράξεων και αφίξεων. Αυτό βεβαίως είναι εύλογο, καθώς η τουριστική βιομηχανία – όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκόσμια – την τελευταία 20ετία έχει αναπτυχθεί με τρομερούς ρυθμούς, καθώς οι άνθρωποι ταξιδεύουν (ταξίδευαν έως πριν τον Covid-19), περισσότερο από ποτέ στην ανθρώπινη ιστορία.
Βεβαίως, ο εσωτερικός τουρισμός δεν αποφέρει συνάλλαγμα καθώς ανακυκλώνονται εγχώρια κεφάλαια, δεν μπορεί να κάνει τη διαφορά, ούτε μπορεί να συντηρήσει τις μεγάλες μονάδες μαζικού τουρισμού που υπάρχουν σε νησιά όπως Ρόδος, Κως, Κρήτη και Κέρκυρα. Εντούτοις, μπορεί να προσδώσει κάποια ζωντάνια σε κάποιους προορισμούς, αλλά και στις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, είτε στο χώρο της φιλοξενίας, είτε στο χώρο της εστίασης και της διασκέδασης.
Παράλληλα, ειδικά φέτος ακόμη και για τον εσωτερικό τουρισμό, προτεραιότητα θα έχουν οι περιοχές με οδική πρόσβαση. Δεδομένων των κινδύνων λόγω του συγχρωτισμού σε άλλα μέσα (αεροπλάνα, καράβια κ.λπ.), η οδική μεταφορά θεωρείται πιο ασφαλώς αλλά και οικονομικά πιο προσιτή πλέον.
Έτσι, περισσότερο ωφελημένες αναμένεται να είναι περιοχές όπως Χαλκιδική, η Βόρεια και Ηπειρωτική Ελλάδα, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τα παράλια του Ιονίου, ολόκληρη η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και περιοχές όπως Καβάλα, Πάργα, Σύβοτα – Πρέβεζα, Λεπτοκαρυά Πιερίας, Εύβοια, παράλια της Δυτικής Ελλάδας, Γαλαξίδι και φυσικά ολόκληρη η Πελοπόννησος.
Το ίδιο με την Ελλάδα πρόκειται να κάνουν και μια σειρά άλλες χώρες που αποτελούν τουριστικά brand. Τόσο η Γαλλία, όσο επίσης η Ιταλία και η Ισπανία πρόκειται να στηρίξουν φέτος με κάθε μέσο τον εσωτερικό τους τουρισμό, στη λογική να μείνουν τα λεφτά «μέσα», προκειμένου να ενισχυθούν οι εγχώριες επιχειρήσεις και οι οικονομίες τους.